Budou Rusové opět na koni? Ukáže tendr | E15.cz

Budou Rusové opět na koni? Ukáže tendr

Budou Rusové opět na koni? Ukáže tendr
ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15

Jan Žižka

Ještě devět let po spuštění nových dvou jaderných bloků v Temelíně bude mít hlavní dodavatel stavby jistotu, že v této elektrárně uplatní také své jaderné palivo. Vyplývá to ze zadávací dokumentace, kterou tento týden předal ČEZ třem soupeřům v temelínském tendru – americko-japonskému Westinghouse, francouzské Arevě a česko-ruskému konsorciu Škody JS s Rosatomem.

Podle dostupných informací tak jenom hodnota dodávek palivových souborů dosáhne za tuto dobu řádově desítek miliard korun. Pokud vyjdeme z dnešních cen, mohlo by jít o dvacet až třicet miliard.

V dodávkách paliva pro české jaderné elektrárny dnes jednoznačně kraluje ruská firma Tvel. Ta dokonce vytlačila americký Westinghouse i z prvních dvou bloků Temelína, takže je teď stoprocentním dodavatelem pro obě tuzemské elektrárny. A pokud by v temelínském tendru zvítězili Rusové, právě Tvel by byl znovu na koni. Jako jeden z podniků skupiny Rosatom by získal do budoucna jako své odběratele i nové bloky Temelína.

Soupeři Rosatomu poukazovali na nebezpečí, které z dominantního postavení Rusů údajně plyne. Evropský šéf Westinghouse Anders Jackson před časem v rozhovoru pro E15 uvedl, že pokud ČEZ opět zvolí výstavbu reaktorů ruského typu VVER, vlastně tím omezí konkurenci v jaderném palivu. „Na světě jsou pouze dva prodejci paliva pro reaktory typu VVER – Rusové a Westinghouse,“ řekl Jackson s tím, že Westinghouse by ovšem kvůli nedostatečným zakázkám mohl palivo tohoto typu přestat vyrábět. Češi by se museli spokojit s ruskými dodávkami „na věčné časy“.

Tvel mezitím přišel s plánem vybudovat v Česku závod na výrobu jaderného paliva, který by mohl naopak ruskou nabídku pro Temelín osladit. Záměr může mít svou váhu, protože česká vláda letos schválila východiska pro surovinovou politiku, podle nichž by bylo dobré „využít tendru na dostavbu jaderných bloků pro vybudování závodu na výrobu jaderného paliva“. V poslední době ale Tvel nevyvíjí žádnou aktivitu, která by naznačovala skutečný zájem podobný závod vybudovat, i když projekt v Česku údajně stále zvažuje.

Hodnotící kritéria: bezpečnost i cena

ČEZ stanovil pro výběrové řízení na dostavbu Temelína základní hodnotící kritéria v poměru 50 na 50. Polovina připadá na technickou specifikaci projektu včetně bezpečnosti a licencovatelnosti, polovina pak zahrnuje ekonomickou stránku nabídky, tedy cenu a obchodní podmínky jako například záruky, systém úhrad či podmínky dodávek paliva.

Autor: Jan Žižka
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!