Souboj strategií v bitvě o krále elektřiny | E15.cz

Souboj strategií v bitvě o krále elektřiny

Souboj strategií v bitvě o krále elektřiny
ilustrační foto
• 
4. října 2011 • 08:55
Ze dvou různých křídel míří na trh s elektřinou firmy, které ukrajují z koláče dosud dominantnímu trojlístku společností – ČEZ, E.ON a Pražská energetika. Na jedné straně vede tažení ústecký Centropol, který má dnes ze všech alternativních prodejců nejvíce klientů – téměř 220 tisíc.

Centropol, podobně jako Bohemia Energy, sází na získávání domácností, které „bombarduje“ svými nabídkami. Přes druhé křídlo zase útočí firma, která v současnosti domácnosti opomíjí a láká velké podniky – frýdecko-místecký Lumius. Chlubí se klienty jako Správa Pražského hradu, Národní divadlo nebo automobilky Hyundai a TPCA.

Měřeno tržbami je jedničkou mezi alternativními hráči Lumius, který letos zřejmě dosáhne na hranici deseti miliard korun. Ve srovnání s ním je Centropol pozadu – letos utrží zhruba čtyři miliardy. Jenže Ústečtí spoléhají na to, že bitva o trh s elektřinou pro domácnosti už míří do finále – kdo nezíská dostatečný podíl na trhu v příštích měsících, může mít smůlu.

A na získávání velkých firem je čas. U nich lze totiž očekávat, že budou opakovaně vypisovat výběrová řízení na dodavatele elektřiny i v budoucnu, takže tady bude příležitostí pro nové hráče stále dost. Majitel Centropolu Aleš Graf odhaduje, že jeho strategie přinese velký nárůst tržeb v příštích letech – na sedm miliard v roce 2012 a přes deset miliard o rok později.

Pro Lumius by ovšem byl vstup na trh maloodběratelů příliš riskantní. „Mohli bychom si tím udělat medvědí službu,“ říká obchodní ředitel frýdecko-místecké firmy Martin Kročil. Na domácnosti se specializují jiné firmy a s touto formou prodeje je také spojena negativní image – ať už právem či neprávem. Vstup do tohoto segmentu, který je do značné míry postaven na podomním prodeji, by nemuseli dobře vnímat stávající klienti – velkoodběratelé.

Předpoklad, že firmy, které teď dobývají domácnosti, získají rozhodující náskok, nicméně může být správný. Rizikem je ale finanční náročnost celé operace kvůli nutnosti udržovat nižší ceny prodávané elektřiny. Podle některých odhadů na trhu nepřežijí všichni prodejci, přístupu k domácnostem by tak bylo možné v budoucnu ještě dosáhnout třeba koupí společnosti, která se ocitne v problémech.

Lumius dokončil akvizici

Historie společnosti Českomoravská energetická končí, většinově ji ovládla firma Lumius. Jde o dokončení akvizice z roku 2009, i díky ní se Lumius zařadil mezi největší dodavatele energie v zemi. V prodeji elektřiny je dnes na čtvrtém místě, v prodeji plynu na třetím. Samotnou firmu Lumius měla podle dostupných zpráv loni převzít energetická jednička ČEZ. Na konci minulého roku ale Lumius získal zpět faktickou kontrolu nad vlastním majetkem, který předloni zastavil právě ve prospěch ČEZ.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu

v kategorii zpravodajství.

Autor: Jan Žižka
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!