Marek Trúchly: Zoufalství dlouhodobého investora | E15.cz

Marek Trúchly: Zoufalství dlouhodobého investora

Marek Trúchly: Zoufalství dlouhodobého investora
Tesla
• 
ZDROJ: repro Auto.cz

Marek Trúchly

Z povahy mé práce vyplývá, že jsem v první frontě ve styku se zákazníky, a tudíž se vzorkem českého retailového investora. Ve většině případů padají dotazy na krátkodobé příležitosti a spekulace, ale čas od času se najde i někdo, kdo se zeptá na dlouhodobou investici, která se teď jeví jako start-up, ale má velký potenciál stát se do budoucna novým Microsoftem, Applem nebo Teslou.

I přesto že se mi ta druhá varianta dotazu líbí více, obvykle mě to samotného nazlobí, protože bych takového klienta rád uspokojil nějakou kloudnou odpovědí, ale ona se prostě nenabízí!

Pokud se podíváme na aktuální technologie, tak vesměs přešlapujeme na místě. Osobní počítače stojí na mrtvém bodě, mobilní telefony už pár let sázejí pouze na vylepšené rozlišení foťáku a zpomalení celého systému po „aktualizaci“, automobily jsou už desítky let jen spalovací motor a čtyři kola.

Těžký výběr investora

Investor proto nemá lehký výběr a jeho zoufalství je vidět například na ceně akcií automobilky Tesla. Ta sice nikdy nedokázala v rámci kvartálních výsledků prezentovat černá čísla, termíny dodání jsou zpravidla bezvýznamná data a akcionáře z posledních sil zvládá ustimulovat CEO Elon Musk. I tak má firma tržní kapitalizaci bezmála 30 miliard dolarů (např. Ford 50 miliard dolarů).

Tesla v červených číslech: ztráta automobilky překonala sedm miliard

Podobně se můžeme dívat i na Apple Inc, který má kapitalizaci 580 miliard dolarů (více než trojnásobek HDP ČR za rok 2015). Společnost je sice super zisková, marže jim závidí snad každý, ale už je to dlouho, co prezentovali nějakou novinku, která by nás srazila k zemi.

Nízké úrokové sazby zatím stále nepřinesly impulz k práci na nějaké přelomové technologii a tato situace nejen přiživuje deflačního strašáka, ale retailovému investorovi ukrajuje z možnosti stát se akcionářem vizionářské firmy. Společnosti jako např. Uber nebo Xiaomi pracující na dostupných konzolích virtuální reality (doopravdy jenom příklad) mají tolik hotovosti získané od private equity fondů, že na vstup na trh nemají sebemenší pomyšlení. Smart money jsou prostě rychlejší, a když se příležitost nenabízí na sekundárním trhu, tak si ji najdou přímo u zdroje. Takovou šanci průměrný český investor s milionem korun nemá. Rád bych ale zamyšlení skončil optimistickým výhledem, jenže bohužel zůstává jen realita.

Autor je analytikem Patria Finance

Autor: Marek Trúchly
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!