Glosa Jana Vávry: Výpalné pro Facebook | E15.cz

Glosa Jana Vávry: Výpalné pro Facebook

Glosa Jana Vávry: Výpalné pro Facebook
Mark Zuckerberg
• 
ZDROJ: ČTK

Jan Vávra

Před americké senátory předstoupil zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. Kvůli využívání uživatelských dat firmou Cambridge Analytica se kál. Kál se před představiteli státu, který po 11. září 2001 v oblasti sběru a sledování dat občanů sám opravdu velmi výrazně pokročil.

Možná ještě zajímavější paradox celé události se ale nachází v rovině byznysové. Zakladatel sociální sítě prohlásil, že kdo nechce čelit cíleným reklamám, musel by Facebooku odvádět poplatek.

Přitom právě takzvaný „freemium model“, kdy lidé za službu platí marketingovým potenciálem svých vlastních dat, dotáhl Facebook hodně daleko. Dokonce tak daleko, že má spolu s Alphabetem v oblasti digitální reklamy duopol.

Pokud by skutečně zkusil „přesměrovat“ těžiště svých příjmů od inzerentů na uživatele, obchodní význam celého skandálu by výrazně přesáhl divoký pohyb akcií Facebooku. Miliardy lidí by možná poprvé naplno pocítily, že nic jako obsah zdarma neexistuje a že má smysl za něj platit.

Glosa Martina Čabana: Antibabiš s Babišem
Analýza: Spotify je na burze, investorům teď nezbývá nic jiného než slepá víra
Společnost zhrubla a zprimitivněla, jinak by se do čela nemohl dostat fízl Babiš, říká Milan Knížák
Byznys těžařů kryptoměn zřejmě čeká další otřes
Ruské hrozby jsou jen signály. Nedokážu si představit opětování palby, říká Mark Galeotti
Bitcoin je jako ptakopysk, tvrdí investor. Čtěte, čím je kryptoměna typická a kontroverzní

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!