Jan Sedlák: Proč jsou výrobky Applu tak levné | E15.cz

Jan Sedlák: Proč jsou výrobky Applu tak levné

Jan Sedlák: Proč jsou výrobky Applu tak levné

Jan Sedlák

Jobsova a Cookova agresivní výrobní strategie umožňuje neustále snižovat ceny výrobků Applu. Z dříve nejdražšího výrobce elektroniky se stal ten, koho ostatní dohánějí.

V současné době se v médiích a na sociálních sítích neustále diskutuje o ceně nového iPhonu 4S, kterého se za první tři dny prodalo přes 4 miliony kusů. Není to tak úplně tím, že by lidé stále byli takové „iOvce“, ale prostě proto, že cena výrobků z Cupertina neustále klesá.

V devadesátých letech byste jen velice těžko hledali dražšího výrobce počítačů, než jakým byl Apple. Firma si ostatně tento status držela ještě před několika málo lety. Počítače, přehrávače a telefony od Jobse byly považovány za luxusní drahé zboží pro věrné fanoušky a lidi, kteří se chtějí ve svém okolí blýsknout. Toto dogma se však postupně začíná měnit a Apple už nyní nabízí výrobky, které jsou levnější a často kvalitnější, než ty od konkurence.

Výrobky od Applu samozřejmě stále stojí dost peněz a lze koupit i levnější „low-endovější“ kousky. Je to ale cena úměrná vysoké kvalitě a zpracování daných zařízení, která navíc postupem času neustále klesá. Dobrým příkladem je iPhone, který v době uvedení na trh v roce 2007 stál 599 dolarů, aby o pár měsíců později spadl na 399 dolarů. Nástupce iPhone 3G už bylo možné pořizovat od 199 dolarů. Také první verze MacBooku Air startovala na vysoké částce 1799 dolarů za kus a dnes už je možné nejlevnější a inovovaný model koupit za 999 dolarů.

Jen těžko dohánějící konkurence

Apple skutečně začíná být hodně levný, což je vidět na tápání ostatních výrobců. Když Jobs uvedl na trh první iPad, jen málokdo mohl uvěřit tomu, že bude stát pouhých 499 dolarů. Když Motorola zhruba v době uvedení iPadu 2 vyrukovala s první verzí tabletu Xoom, nemohla takto nízké ceny dosáhnout a prodeje startovaly na 800 dolarech. Dnes se jeho cena pohybuje okolo 599 dolarů. S cenou jen těžko soutěží také ostatní výrobci. HP se s TouchPadem díky výborným vztahům s dodavateli dostalo na hodnotu 499 dolarů a ceny ostatních tabletů také níže nešly. Výjimkou je pouze 199dolarový Amazon Kindle Fire, který je ale dotovaný a Amazon těží ze silné výroby součástek pro e-čtečky Kindle.

Také výrobci notebooků se jenom horko těžko dostávají na ceny, které předkládá Cupertino. Pod hranici 999 dolarů za nejlevnější MacBook Air se s ultrabooky dostal prozatím pouze Acer, kterému se cenu podařilo snížit o 100 dolarů. Kvalita zpracování ale není tak dobrá.

Jak je tedy možné, že se z jednoho z nejdražších výrobců elektroniky nakonec stal cenový lídr? Veřejnost se v souvislosti s Apple neustále zaměřuje na inovace a novinky, které přináší, ale opomíná část, která je v byznysu společnosti minimálně stejně tak důležitá. Apple si dokázal alokovat dodávky klíčových součástek tak, že díky obří výrobě dokáže stlačit výrobní cenu níže, než ostatní konkurenti. Jobs na této taktice vystavěl celou strategii a uvézt do provozu mu jí pomáhal současný šéf společnosti a dřívější provozní ředitel Tim Cook.

Investovat do výroby a alokovat prostředky pro sebe

Dobrým příkladem je obchod z roku 2005, kdy si Jobs za 1,25 miliardy dolarů rezervoval prakticky celou výrobu flash pamětí, které pak mohl používat při výrobě iPodů a dalších zařízení. A jak známo, čím více vyrobíte, tím levnější je jedna součástka (tzv. „scalování“).

Firma se nebojí investovat do továren a výroby. Nasypala například miliardy do svých dodavatelů na výrobu dotykových displejů, aby na ostatní firmy zbyly drobky. Jakmile si Apple rozebere většinu výrobní kapacity daných součástek, na ostatní už nic nezbyde a musí používat technologie, které jsou aktuálně k dispozici. A součástky, které má Apple levně a v dostatečném množství, musí kupovat mnohem dráž.

Cookovo dědictví kromě rozjeté strategie a výborného jména čítá také 82 miliard dolarů na účtech společnosti. Díky tomu si Apple jednoduše může říct, že investuje do určité oblasti výroby a hravě ostatní přebije. Ani tato agresivní strategie ale samozřejmě nemusí být spolehlivá za všech okolností. Jak se ukazuje na příkladech povodní v Thajsku nebo zemětřesení v Japonsku, výrobu je dobré rozdělit do více geografických částí.

Peníze ze zařízení do Applu proudí nepřímo také dlouho po jejich zakoupení. Zakoupený obsah z iTunes Store, App Store a Mac App Store už ročně generuje miliardy dolarů. Podobnou taktiku volí také Amazon s Kindle Fire.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!