Komentář Heleny Horské: Sbohem, Česko! Nejsou lidi, přesouváme výrobu | E15.cz

Komentář Heleny Horské: Sbohem, Česko! Nejsou lidi, přesouváme výrobu

Helena Horská

Zprávy ze zákulisí koncernu Volkswagen, že prý snad přemýšlí o přesutí části výroby z Čech zpět do Německa, stojí za pozornost. 

Sice to ještě nejsou oficiální informace, ale o mnohém to vypovídá. Zaprvé o tom, že na českém trhu práce chybí zaměstnanci a dovoz těch agenturních nás nespasí. Máme totiž přes 200 tisíc volných pracovních míst nahlášených na úřadech práce (takže ve skutečnosti ještě více), ale jen 150 tisíc osob ochotných a připravených pracovat rozmístěných po celém Česku.

A zadruhé přesouvání produkce ven za levnou prací už zřejmě není příliš „in“ ani v Evropě, obzvlášť když se doma nedaří využívat výrobní kapacitu naplno. Tento stav jen posiluje rivalitu uvnitř mezinárodní skupiny.

Česko už dávno není montovna, říká výrobce automatických linek pro automobilky

Olej do ohně přilévá i rétorika naší vlády, která začala prstem ukazovat na zahraniční investory kvůli odlivu zisků pryč z ekonomiky a „vyhrožovat“ jim společně se šéfem odborů Josefem Středulou koncem levné práce.

Nikdo se ale vůbec nezajímá o důvody, proč už o nás nemají zahraniční investoři, nepočítáme-li spekulanty na posílení koruny, takový zájem.

Pokles zisků, snižování mezd? Analytici varují před možným přesunem výroby škodovek

A proč neinvestují své zisky vytvořené v Česku zpátky do zdejšího podnikání a proč si je raději stahují k sobě domů.

Mám na to jednoduchou odpověď. Není tu dost investičních příležitostí a chybí tu pracovní síla, na jejíž dostupnost a láci jsme většinu zahraničních investorů včetně Volswagenu v minulosti do Česka nalákali.

Komentář Heleny Horské: Zahraniční investoři zadlužili Česko až po uši

Pohledem zvenčí se může zdát, že už o investice ze zahraničí nestojíme. Opak je ale pravdou. Investice ze zahraničí potřebujeme stále, ale jiné.

Takové, které nepůjdou do Česka za levnou a dostupnou pracovní silou, ale za kvalitními a patřičně kvalifikovanými lidmi, a které budou přinášet do Česka nové technologie, vývoj a výrobu s vyšší přidanou hodnotou.

Všechny články o automobilce Škoda Auto najdete zde >>>

Zatím vyháníme staré investory, a přitom noví ještě nejsou na obzoru. V tomto konkrétním případě se spekuluje, že bychom mohli přijít o výrobu vozů vyšší střední třídy a zachovat výrobu levnějších malých aut.

Takže přidaná hodnota vyráběná českým automobilovým průmyslem by klesla. To by jen posílilo naši pozici levné ekonomiky.

Autorka je hlavní ekonomkou Raiffeisenbank

Konec jádra v Česku? Nové bloky nemá kdo postavit
Majitelé tržnice Sapa stavějí v centru Prahy
Do Česka se valí stále více ojetin, vozový park navíc výrazně stárne
Embéčko před padesáti lety sklízelo obří úspěchy. Ty ale rychle zařízl přední náhon
Hvězda cestovního ruchu, autobus Škoda RTO, se přestala vyrábět před 40 lety. Připomeňte si ji snímky Viléma Heckela

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!