Miroslav Honsů: Události ČT: Revoluce se odkládá | E15.cz

Miroslav Honsů: Události ČT: Revoluce se odkládá

Miroslav Honsů: Události ČT: Revoluce se odkládá
ilustrační foto
• 
ZDROJ: čtk

Miroslav Honsů

Relativně poklidné vody televizního zpravodajství v neděli rozčeřila veřejnoprávní ČT kompletní přestavbou své hlavní zpravodajské relace, podvečerních Událostí. Nové vedení Kavčích hor na nové verzi tvrdě pracovalo už od podzimu, ale kdo čekal zásadní změnu, dočkal se jí především v grafice a stopáži pořadu.

Klidná konkurence

Nejprve pár čísel. V neděli se na premiéru nových Událostí dívalo těsně přes milion diváků starších 15 let, v pondělí kolem 800 tisíc. To jsou počty, kterých ČT dosahuje víceméně pravidelně.
Tedy abych nekřivdil, nedělní sledovanost přece jen byla o několik desítek tisíc vyšší, než byl březnový průměr. Nicméně oba hlavní konkurenti veřejnoprávního vysílání, tedy Nova a Prima family, si ve vzácné chvilce souznění zhluboka oddechli. Diváci jim neutekli, revoluce v televizním zpravodajství se nakonec nekonala, respektive byla zřejmě odložena na neurčito.
Kategorická odpověď na otázku, proč přes masivní propagaci a nepřehlédnutelné nasazení vedení i zpravodajského týmu nové Události zatím nenalákaly více diváků, by po dvou třech odvysílaných relacích byla přinejmenším troufalá. Přesto jsou některé momenty patrné už teď.

Předně je otázkou, nakolik je změna grafiky pro diváka podstatná. Layouty se pravidelně obměňují ve všech typech médií, nejčastěji na internetu, ale běžně i u deníků a časopisů. Nasazení nových logotypů, barev, fontů a spousty dalších grafických prvků má dotyčnému médiu přinést modernější vzhled, ale také zpřehlednit obsah a usnadnit orientaci v něm.

Tavicí kotlík

Grafická obměna Událostí bezesporu splňuje podmínku modernějšího vzhledu. Přísné dodržování barevného schématu jak v hlavní části Událostí (odstíny červené a modré), tak i ve sportovních zprávách (zelená a modrá) celou relaci dobře propojuje a dává jí jednotný ráz. Za to si zpravodajství ČT odnáší plusové body.

Horší je to ale s rozhýbáním moderátorů a nasazením velkého množství interaktivních prvků, především dotykových obrazovek. Přepínání pohledů mezi množstvím kamer rozmístěných ve studiu, přibližování či oddalování záběru na moderátora, ale i pohyb dvou lidí po členitém studiu vyžadují od diváka hodně pozornosti. Nejen grafika na dotykových obrazovkách, ale někdy i vlastní obsah reportáže pak ztrácejí na síle. Jistě, divák si může zvyknout. Ale mám vnitřní obavu, že český divák si obecně zvyká nerad.

Co je ale na nových Událostech nejpodstatnější, je jejich obsah – a s ním související rozsah. Z hlediska výběru zpráv se toho moc nezměnilo. Jako by se v režii zamíchalo balíčkem karet, v němž jsou teď promíchány regiony, hlavní domácí zprávy, kultura i zahraniční zpravodajství. Jen počasí a sport, které zpravodajský blok uvádějí, respektive zakončují, si svou pozici uhájily.

V tavicím kotlíku Událostí se tak potkávají krajánci se zpravodaji z parlamentu nebo ze zahraničí, hlavní politické události se mísí s mnohdy až magazínovými reportážemi, jež mají kvůli rozšířené stopáži pořadu často velmi luxusní délku.

Cesta ke spokojenosti

Jako by start nových Událostí věrně odrážel několikrát opakované tvrzení ředitele zpravodajství ČT Zdeňka Šámala, že sledovanost není hlavním kritériem. Jestliže jím ale má být spokojenost diváka, jak Šámal také opakovaně tvrdí, zdá se, že je před Událostmi ještě hodně dlouhá cesta.

Autor je šéfredaktorem měsíčníku Strategie

Autor: Miroslav Honsů
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!