Petr Koubský: Důvod k národní hrdosti | E15.cz

Petr Koubský: Důvod k národní hrdosti

Petr Koubský: Důvod k národní hrdosti
11. července 2016 • 07:06
Auta, pivo a bezpečnostní software – tak by mohl vypadat výčet nejlepších exportních produktů České republiky v blízké budoucnosti. Není to špatný seznam. Je v něm tradice i budoucnost, je v něm vynalézavost a vysoká odbornost. A hlavně to všechno jsou svrchovaně užitečné věci, kde je stabilní poptávka zaručena.

Akvizice společnosti AVG Avastem si zaslouží velikou pozornost. Je to událost prvního řádu nejen pro hi-tech obor, ale pro celou českou ekonomiku. Sloučením dvou domácích firem vzniká gigant, který je ve svém oboru nepopiratelnou světovou jedničkou… co se týče počtu uživatelů. Ten se brzy přiblíží polovině miliardy. Finančně však nový Avast stále ještě jedničkou nebude. Většina „zákazníků“ používá jeho software zadarmo, jen malé procento si koupí nadstandardní placenou verzi.

Takovému obchodnímu modelu se říká freemium, v internetové ekonomice je běžný a jak Avastu, tak AVG rozhodujícím způsobem pomohl k jejich postavení. V případě bezpečnostního softwaru má freemium ještě další kouzlo. Když antivirus, který jste si stáhli zdarma, narazí na cokoli podezřelého, pak nejen ochrání váš počítač, ale také „zatelefonuje domů“. Firemní centrály tak mají v terénu stamiliony kontrolních bodů, jež jim hlásí výskyt a směry šíření škodlivého softwaru. Když s malwarem bojujete, nic lepšího než takovou informační síť nemůžete chtít. Spojení obou firem povede ke zdokonalení a zvětšení sledovacího systému. Nikdo jiný na světě se takovému potenciálu ani zdaleka nepřibližuje.

Nový Avast se bude moci zaměřit také na nejnovější, největší a nejproblematičtější oblast, takzvaný internet věcí.

Stejně významnou sílu poskytne sloučení vývojářských týmů. Programátorů jsou všude spousty, rozdíl mezi průměrným a výborným programátorem je však zhruba stejný jako mezi korunovou mincí a bankovkou s Palackým. Nový Avast se tak bude moci vydat více směry najednou; zaměřit se jak na tradiční bezpečnost osobních počítačů, tak na mobilní zařízení a zároveň také na nejnovější, největší a nejproblematičtější oblast, takzvaný internet věcí.

Protože právě zranitelnost té části digitálních technologií, která prostupuje fyzický svět – od parkovacích automatů po lékařské přístroje – je rostoucí noční můrou. A tím pádem také velkou obchodní příležitostí.

Exportní artikly Česka se tak mohou zajímavým způsobem propojit. Co kdyby získaly škodovky pověst nejodolnějších aut světa proti softwarovému napadení – zatímco u jiných značek si nebudete jisti, zda jejich řízení na dálnici nepřevezme hacker? Co kdyby budoucí biotechnologie českých pivovarů byly zabezpečeny na podobné úrovni? Protože svět je stále softwarovější a software je stále více základní infrastrukturou světa a jeho bezpečnost se už nikdy nebude týkat jen omezené skupiny odborníků. Sofwarová bezpečnost je základem bezpečí nás všech, všude a pořád. V ČR máme nejvýznamnější firmu světa v tomto oboru. Přemýšlejte o tom; zapomeňte na politiku a na fotbalisty a vychutnejte si pár minut národní hrdosti.

Autor je spolupracovníkem redakce

Autor: Petr Koubský
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!