Petr Koubský: Facebook jde s duchem doby. Nic víc | E15.cz

Petr Koubský: Facebook jde s duchem doby. Nic víc

Petr Koubský: Facebook jde s duchem doby. Nic víc
Facebook
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Petr Koubský

Komentovat světodějné události ze závětří české kotliny je výhodné. Můžete si říkat, co chcete. Takže jaká že je ta nejnovější veliká technologická fúze? Banální.

Facebook koupil za miliardu dolarů Instagram. Firmu, která má třináct zaměstnanců, žádné příjmy, žádný obchodní model a jednu jedinou mobilní aplikaci, která běhá na iPhone a nově i na Androidu. A ta má přes třicet milionů uživatelů. Zdůvodnit takový obchod a neriskovat, že se stanete nahým císařem, to už chce trochu důmyslu.

Poslední léta ukázala, že v sociálních sítích mohou být velké peníze. Důkazem je především sám Facebook. Brzy bude mít miliardu uživatelů, tržby činí 3,7 miliardy dolarů a meziročně naposled vzrostly skoro na dvojnásobek. V prodeji inzerce na internetu je jediným vážným soupeřem pro Google.

Jenže to je Facebook. S dalšími už to tak skvělé není. Google Plus funguje jen jako doplněk k dalším službám. LinkedIn a Twitter jsou oblíbené, ale neumějí moc vydělávat. Hlavně proto, že je technicky obtížné nalepit na ně reklamu tak, aby neobtěžovala. Šlágr posledních měsíců, síť Pinterest, by reklamu mohl prodávat dobře. Ale až na něj zaútočí copyrightoví právníci, nemusí z něj zůstat kámen na kameni. Existují úspěšné národní sítě – Nasza Klasa v Polsku či ruská V kontakte. Ty ovšem národními nevyhnutelně zůstanou.

A mezitím: chytrých telefonů rychle přibývá. Fotografických aplikací je spousta, mnoho z nich umožňuje zveřejňovat fotky na webu, sdílet je a komentovat. Instagram k tomu mazaně přidal „mršítka“, tedy obrazové efekty, které dodají i banální fotce na zajímavosti a částečně skryjí, že vlastně vůbec neumíte fotografovat. To je spolu s prostinkým ovládáním hlavní příčinou jeho popularity. Facebook chce, aby lidé, kteří chtějí mobilní fotky sdílet, tak činili jeho prostřednictvím. A proto si k tomu koupil šikovný nástroj. Tečka.

Vyčnívá z toho tedy vlastně jen ta miliarda dolarů – nestydatě mnoho peněz za věc tak prostou. Jenže Zuckerberg ty peníze má. A neuvažuje o nich jako o majetku, ale jako o nářadí. Lépe vyhodit je z okna než přenechat příležitost konkurenci. Závody Googlu s Facebookem jsou paranoidní, jak tomu je v podobném uspořádání vždy. Ostatně, platí se z velké části v akciích, ne v hotovosti, takže co.

Doba je taková. Zynga, firma, jež uživatele Facebooku obšťastnila krmením kraviček ve hře FarmVille, minulý týden koupila za peníze svých investorů firmu OMGPOP kvůli její mobilní a facebookové hře Draw Something (nepopsatelné, vyzkoušejte a uvidíte). Cena? Přes dvě stě milionů dolarů. Investiční bublina se nafukuje o něco opatrněji než v roce 2000, ale nafukuje. A zas praskne. A pak se zas pojede dál.

Autor je analytikem IT

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!