Petr Koubský: Přetrvá kouzlo bez kouzelníka? | E15.cz

Petr Koubský: Přetrvá kouzlo bez kouzelníka?

Petr Koubský: Přetrvá kouzlo bez kouzelníka?
Steve Jobs
• 
ZDROJ: čtk

Petr Koubský

Co změní odchod Steva Jobse z čela společnosti Apple? Racionální úvaha říká, že téměř nic. Burza zaváhala jen na chvíli, takže Apple je dál nejhodnotnější firmou světa těsně před Exxonem.

Nový šéf Tim Cook, který ostatně podle všeho už nějakou dobu firmu řídí, jasně potvrdil, že se na zaměření nebude měnit ani chloupek. Vývojáři, designéři a všichni ostatní tvůrčí lidé v Applu zůstávají dál na svých židlích. Zdá se tedy, že akcionáři i zákazníci mohou být klidní. Jejich oblíbená továrna na sny pokračuje plnou parou vpřed.

Jenže to je právě jen racionální úvaha. Leccos kolem Applu se již dlouhá léta racionálně vysvětlit nedá.
První Macintosh byl na trh uveden roku 1984. Vytvořila ho „firma ve firmě“, vyčleněná skupina, již vedl Jobs velmi svérázným způsobem – bez ohledu na náklady, na pravidla. Vše dovoleno. Vývojáři dali tehdy dohromady produkt bez kompromisů, počítač tak dokonalý, jak to jen šlo.

Ale obchodní politika firmy ho nedokázala náležitě využít. Nakonec musel Jobs sám z firmy odejít. Ač byl jedním ze zakladatelské dvojice, manažeři a akcionáři mu dali najevo, že jeho anarchistický styl jim vadí. Apple fungoval čím dál hůř, roku 1997 stál těsně před krachem. Steve Jobs se však vrátil – a zbytek je historie: iMac, iPod, iPhone, iPad, závratné tržby a zisky, nové a nevídané výrobky a nápady.

Když chcete postavit firmu na kreativitě, musíte pro ni získat nejen ty, kdo produkty vytvářejí, ale i ty, kdo je kupují a používají. Nestačí mít zákazníky; potřebujete mít věrné příznivce, fanoušky. Apple je – v plném smyslu tohoto velmi často zneužívaného slova – kultovní firma. Firma, jež má nadšené věrné příznivce.

Jejich tvrdé jádro existuje už od počátků v sedmdesátých letech, od dob prvního Jobsova působení. Ve svém druhém období nedokázal Jobs nic menšího než udělat z kultu masovou, globální záležitost. Možná ani sám neví, jak to přesně dělá. Jde a vzbuzuje nadšení. Lidé si stoupají do fronty na novou krabičku od Applu, aniž by přesně věděli, co to vlastně bude. Steven Levy, autor dvou výborných knih o Applu, používá termín „the reality distortion field“, oblast zakřivené reality.

A o to jde: zda zůstane zakřivená i po odchodu toho, kdo ji již léta promyšleně i nevědomky ohýbá. Před Applem teď stojí úkol pokračovat v chůzi po laně, které tam už není, provádět kouzla bez kouzelníka. Protože když odečtete zakřivenou realitu, zbude jen velmi dobrá technologická firma s výborným marketingem a nadprůměrným designem. To není málo, na dlouhodobý tržní úspěch to stačí. Ale na vlastní kult a na tržní kapitalizaci předstihující všechny ropné společnosti světa to je málo.

Autor je analytikem IT

Čtete rádi E15.cz? Nominujte nás v anketě

v kategorii zpravodajství.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!