Šašek provokuje: Claimy, které změnily svět | E15.cz

Šašek provokuje: Claimy, které změnily svět

Šašek provokuje: Claimy, které změnily svět
Šašek
• 
ZDROJ: e15
8. března 2012 • 11:28
Máme doma jeden hrníček, který je častým zdrojem dobré nálady. Je na něm firemní logo Royal Bank of Scotland a jejich mnohoslibný slogan „Make it Happen“. Slogan se ukázal obzvláště zábavným, když RBS musela před krachem zachraňovat britská vláda. Pobavil i koncem února, když banka opět reportovala mnohamiliardovou ztrátu. Nezůstává však jen u Royal Bank of Scotland, protože i další „claimy“ stojí za pozornost. Často se v nich skrývají temná samonaplňující se proroctví.

Výtečná je například hláška Lehman Brothers „Where Vision Gets Built“. Škoda že právě hypoteční krize a jí předcházející přebujelá výstavba nejprve Lehmany a pak celý finanční svět zbořila. Banka Dexia se chlubila „When your money is safe everything is too“. To by se Belgie s Francií měly začít bát, Dexia už dvakrát dostala státní pomoc proto, aby její pád nerozložil jejich finanční systém. Dobrý claim razí i Goldman Sachs. Evropa by nebyla překvapená stamiliardami eur litými do Řecka, kdyby včas naslouchala jejich sloganu „Our Client’s Interests Always Come First“. Řecko si Goldmany najalo na složitou operaci, která pomohla skrývat jejich skutečný dluh.

Další firmy si s bankovními domy příliš nezadají. Předmětem folkloru se stal slogan zkrachovalého Enronu „Ask Why“. V poslední době by se podobné vtipy daly tvořit na claim Olympusu „Your Vision, Our Future“. Ostatně jeho správní rada už svou blízkou budoucnost zná. A v kteroukoli dobu si lze utahovat z výrobce zbraní Lockheed Martin, který se pyšní tím, že „We Never Forget Who We’re Working For“. Zřejmě tím myslí pro teroristy a diktátory celého světa.

České prostředí takto progresivní není. Přece jen si žádný inteligentnější divák České televize nemyslí, že má „informační náskok“. Ale třeba na takovém „Lvu ve světě financí“ IPB (a všem, co v této zemi po jejím krachu nastalo) určitě něco bylo.
Na druhé straně pořád je mnohokrát lepší se trochu mýlit než být tak úspěšný jako copywriter American Airlines, který vymyslel dnes téměř hrůzný slogan používaný ještě nedlouho před zářím 2001, kdy jedno z jejich letadel unesené teroristy zaútočilo na Manhattan. American Airlines slibovaly zažít „Something special in the air“.

Autor: Šašek
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!