Na řadě jsou malé a střední firmy | E15.cz

Na řadě jsou malé a střední firmy

28. května 2012 • 16:51
Zatím nevidíme žádnou nabídku od konkurence, která by nás mohla ohrozit, ale budeme vše sledovat, říká místopředseda představenstva UniCredit Bank

UniCredit Bank (UCB) loni rozjela na českém trhu mohutnou expanzi v oblasti retailu. Kromě standardních poboček vsadila také na otvírání franšízových poboček. Od loňska jich otevřela už třináct, další desítky hodlá zprovoznit v následujícím roce a půl. „Franšízy pro nás mají velký potenciál. Po zkušenostech s otvíráním tohoto typu poboček v Česku by skupina UniCredit mohla stejný model využít i v dalších zemích,“ řekl týdeníku Euro místopředseda představenstva UniCredit Bank Paolo Iannone. Podle něj se ale nyní banka začne víc zaměřovat na malé a střední firmy.

E Co je pro vás hlavním měřítkem úspěchu při otvírání franšíz? Zisk? Počet klientů? Bude to počet úspěšných poboček, který se nám podaří rozjet. Do konce roku 2012 jich chceme otevřít alespoň 50 až 60. Franšíza s úspěšným provozem je pro nás ta, které se podaří dostat do zisku již během jednoho roku fungování. Sledujeme i počet klientů, respektive objem půjček a vkladů ve vztahu k počtu klientů.

E Jaká je úspěšnost nových franšíz, už jsou některé z nich v zisku? Ve smyslu porovnání měsíčních příjmů a výdajů jsou některé už nyní v plusu. Více než polovině se takto velmi daří. Franšízy pro nás mají velký potenciál. Skupina sleduje naše zkušenosti velmi pečlivě, protože tento model by se mohl použít i v dalších zemích.

E Může příchod nových bank na český trh ztížit průběh vaší strategie? V Česku jsou tři až čtyři velké banky, které v podstatě kontrolují trh. V objemu aktiv jsme čtyřka především díky našemu korporátnímu byznysu. Samozřejmě, že bychom se rádi dostali do velké trojky. Každá nová konkurence může znamenat ztížení pozice na trhu pro ostatní hráče, ale v současné době se soustřeďujeme na svou strategii, než abychom přemýšleli o nové konkurenci.

E Nepředpokládáte tedy, že by vás nováčci nějak výrazně ovlivnili? Určitě ne, protože naší strategií je proniknout do menších měst, zatímco oni se budou pravděpodobně zaměřovat na velká města. Zatím nevidíme nic, žádnou nabídku od konkurence, která by nás mohla ohrozit, ale budeme konkurenci sledovat, abychom byli připraveni reagovat. Navíc retail pro nás nebude jedinou prioritou. Z hlediska korporátního byznysu jsme nyní trojka na trhu, pokud jde o úvěry klientům. Za poslední rok se nám podařilo postoupit ze čtvrté pozice a chceme jít ještě výš.

E Ale nyní to vypadá, že se spíš orientujete na retail…

E Když jste na jaře převzal oblast retailu na českém trhu, co byla první věc, kterou jste změnil? Pokračoval jsem spíš v nastavené strategii. Posílili jsme naši nabídku v oblasti hypoték. Cílem je získat minimálně desetiprocentní podíl na hypotečním trhu, ovšem to není plán, kterého dosáhneme za jeden den. Nyní bychom rádi náš podíl zdvojnásobili, pracujeme na tom a zavedení variabilní hypotéky bylo prvním krokem k dosažení tohoto cíle. Že šlo o správnou volbu, ukazuje reakce konkurence, která do toho šla po nás.

E Využíváte nějak zkušenosti z Polska, kde jste působil? Český a polský bankovní trh jsou zásadně rozdílné. Také postavení skupiny UniCredit v Polsku se velmi liší, protože zde máme Banku Pekao SA, která je druhým největším hráčem na trhu. Polsko má daleko vyšší inovační sílu a také představuje větší trh, lákavý pro investory. Například za posledních pět let se v Polsku objevilo mnoho nových bank. Pokud jde o bankovní franšízu, v Polsku šlo o trochu jiný model, založený spíš na agenturní spolupráci.

E Co se pro vás za poslední rok v oblasti retailu změnilo? Konkurence nás bere v oblasti retailu vážně. V minulosti jsme v tomto segmentu nebyli tak silným hráčem, ale z reakce konkurentů nyní vidíme, že se nám podařilo posílit pozici. Lze tak usuzovat i z toho, že nás ostatní v některých věcech kopírují, například v oblasti variabilních hypoték. Povědomí o naší značce se rovněž zvedlo, do marketingové komunikace jsme vložili poměrně velké investice. Rozhodli jsme vlastně o investicích do expanze v době vrcholící krize, tedy v době, kdy byli všichni opatrní a šetřili.

Autor: Petra Pelantová
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!