PROFIL: CS Cargo - z Jičína do Nizozemska a zpět | E15.cz

PROFIL: CS Cargo - z Jičína do Nizozemska a zpět

PROFIL: CS Cargo - z Jičína do Nizozemska a zpět
CS Cargo
• 
ZDROJ: CS Cargo
23. listopadu 2012 • 13:52
Jan Šindelář
Dnes největší tuzemská dopravní skupina vznikla před 17 lety v Jičíně, jedním ze zakladatelů byl podnikatel Zbyněk Kareš. Na přelomu století vybudovala společnost tamtéž rozsáhlé logistické centrum. O čtyři roky později se původní „eseróčko“ přeměnilo na akciovou společnost, kterou posléze většinově ovládla skupina Trifid podnikatelů Marka Lehečky a Petra Zvěřinského.

Následovala nevídaná expanze. Firma se proměnila na holding se sídlem v Nizozemsku, začala skupovat ostatní dopravce a rozjela pobočky například v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Největší akvizicí v České republice byla v roce 2007 koupě firmy Šmidberský Transport, o rok později CS Cargo ovládlo v tuzemsku třeba JTC Transcentrum a CS Expres, v Polsku TSL Unitrans a na Slovensku mGal spedition.

Plánoval se vstup na burzu. Expanze ale vedla k rozsáhlému zadlužení společnosti, jako spolumajitel se proto brzy objevil jeden z největších věřitelů, UniCredit Group. Situace se ještě zhoršila s příchodem ekonomické krize a všeobecného úpadku dopravního sektoru, jehož začátek se datuje rokem 2008.

Těsně před zářijovým krachem Lehman Brothers společnost oznámila obří nákup kamionové flotily. U firmy Mercedes-Benz objednala 1500 vozů za 4,5 miliardy korun, většinu aut přitom odebrala. „Ukázalo se, že CS Cargo si vzalo veliký závazek v úplně špatný moment,“ komentoval to nedávno dnešní šéf firmy Jan Blaško. Ten byl do konce roku 2010 blízkým spolupracovníkem Petra Kellnera ve skupině PPF, která vedle UniCredit patřila k největším věřitelům CS Carga.

Z několikamiliardových závazků připadala podle zdrojů E15 na PPF zhruba miliarda, splaceno přitom nebylo ani euro. Blaško prostřednictvím svých fondů Tuffieh dopravního giganta po složitých jednáních koncem roku 2011 zcela ovládl. Vykoupil nejen akcie, ale i všechny dluhy firmy a jejích akcionářů.

Celý letošní rok je ve znamení restrukturalizace, která obnášela například stěhování z Nizozemska zpět do Jičína nebo osekání nepotřebných aktivit v Itálii, Slovinsku a Rumunsku. Dnes je firma zpět na finančních trzích, provozuje zhruba tisíc vlastních vozidel a plánuje expanzi v Rusku. Na začátku zmíněný Zbyněk Kareš je od února předsedou dozorčí rady jičínské C. S. Cargo, jedné z firem klastru.

CS Cargo

odkdy se datuje historie firmy: 1995

kdo je majitelem: kyperská Tuffieh Funds SICAV (Jan Blaško)

počet zaměstnanců: 2200

v jakých zemích firma působí: Česko, Slovensko, Polsko, Německo, Rusko

tržby: 5,4 miliardy korun (rok 2011)

hospodářský výsledek: zisk 292 milionů korun (před započtením úroků, daní a odpisů, 2011)

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!