PROFIL: TV Nova už není tiskárnou na peníze

PROFIL: TV Nova už není tiskárnou na peníze
20. listopadu 2012 • 13:37
Televize Nova začala pod hlavičkou společnosti CET 21 jako projekt pěti intelektuálů Josefa Alana, Petera Kršáka, Vlastimila Venclíka, Fedora Gála a Petera Hunčíka. S ním v lednu 1993 zvítězila v tendru tehdejší vysílací rady v konkurenci dalších 25 projektů.

Na prezentaci svého programu — tak vzdáleného od pozdější konečné podoby TV Nova — si totiž najali správnou osobu, mluvčího české vlády Petra Pitharta a bývalého novináře Vladimíra Železného. Sám Železný jako společník do CET 21 vstoupil až v červnu 1994.

Nova začala vysílat 4. února 1994 a její nástup byl brán jako jeden ze symbolů porevoluční éry. Oproti původním plánům ale od začátku sázela na masovou a prý podbízivou zábavu nevalné úrovně. „Pro intelektuály je těžké pochopit, že naši obyvatelé jsou normální. Jsou to sebejistí obyvatelé, kteří mají právo zvolit si, jak stráví večer,“ prohlásil tehdy Železný.

Odpovědí kritikům byl i raketový nástup Novy, která ve sledovanosti předběhla Českou televizi během pár měsíců. Hned v prvním roce vysílání dosáhl podíl Novy na sledovanosti téměř 60 procent, v roce 1995 to bylo ještě o deset procentních bodů více. U ČT1 to bylo 31 procent, respektive 22 procent. Ale hlavně — Nova začala ihned vydělávat.

Původní plán investorů získat zpět investici ve výši 1,3 miliardy korun do čtyř let se naplnil a v dalších letech fungovala Nova jako tiskárna na peníze. V roce 1999 se ale dobře namazaný stroj málem zasekl kvůli rozchodu Železného s americkou skupinou CME, která rozjezd televize financovala. Výsledkem byla mimo jiné prohra České republiky v arbitráži kvůli zmařené investici. Stát musel CME zaplatit deset miliard korun.

Nova posléze přešla pod křídla skupiny PPF. Železný ji opustil a v roce 2004 se jejím majitelem opět stala CME, která však na rozdíl od dřívějších dob přímo vlastnila i licenci k vysílání. Od té doby se Nova stala standardní komerční stanicí. Pozici nejsledovanější televize si přes postupný pokles podílů drží i v době nástupu digitálního vysílání, byť jí na paty šlape Prima.

Nyní má Nova pět stanic, jejichž celkový podíl na trhu se pohybuje kolem 35 až 40 procent. Horší skutečností je, že skupina, do níž patří i slovenská TV Markíza či agentura Mediafax, prodělala v roce 2010 téměř miliardu korun a o rok dříve dalších 235 milionů kvůli negativnímu vývoji televizního trhu a klesající inzerci. Budoucnost by mohly vylepšit další kanály včetně placených.

CET 21 (skupina kolem TV Nova)

odkdy se datuje historie firmy: 1992 (vysílá od února 1994)

kdo je majitelem: skupina CME

počet zaměstnanců: 1279

v jakých zemích firma působí: Česko, Slovensko

tržby: 6,8 miliardy korun (2010)

hospodářský výsledek: ztráta 929 milionů korun (2010)

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!