Aleš Tříska: Distributor musí propagovat nejen jedničkové filmy | E15.cz

Aleš Tříska: Distributor musí propagovat nejen jedničkové filmy

Aleš Tříska: Distributor musí propagovat nejen jedničkové filmy
Aleš Tříska
• 

Dušan Kütner

Ze společnosti Cinemart, koproducenta a distributora divácky náročnějších filmů a provozovatele artových kin Evald a Atlas, se letos stává jeden z největších hráčů na poli distribuce filmů v kinech. Na jaře totiž firma převzala práva na distribuci snímků velkých studií Universal Pictures, 20th Century Fox, DreamWorks Animation a Paramount.

„Stali jsme se součástí velkého filmového průmyslu, což je zcela jiný přístup, jiná filozofie. Rádi bychom ale nadále vydávali také české i zahraniční filmy pro náročného diváka,“ říká dlouholetý šéf a majitel firmy Aleš Tříska.

E15: Čím jste studia přesvědčili, aby přešla od Bontonfilmu k vám?

Bontonfilmu končily smlouvy s těmito studii a my jsme o tento byznys jen projevili zájem. Kdysi v devadesátých letech jsme to totiž již dělali. Hlavním důvodem byla naše nabídka, jak jejich filmy vydávat, a v neposlední řadě naše záruky. Proklepli si nás, provedli audity, zejména co se týče naší finanční spolehlivosti a důvěryhodnosti. Poté si nás pozvali na jednání, kde jsme strávili dva dny. Říkali, že když chtějí dělat změnu, tak tímto způsobem, a že jim vyhovujeme.

E15: Jakou roli hrál letošní přestup vašeho nynějšího programového ředitele Aleše Danielise a jeho kontaktů právě od Bontonfilmu k vám?

Aleš Danielis už u nás pracoval v roce 1994, takže se vlastně vrátil domů. Jde o skutečného profesionála s velkými zkušenostmi. Určitě tato skutečnost měla svoji váhu.

E15: Měla studia nějaké nové speciální požadavky, jak například distribuci nějak vylepšit oproti dřívějšku?

Požadavky spočívaly zejména v tom, že jsme se museli zavázat splnit náročné technické a finanční požadavky. Prostě to musí fungovat. Podobné obrovské kolosy, mezi které patří i filmová studia s miliardovými obraty, mají svou představu a know-how – a buď to tak uděláte, nebo ne. Nebudou se bavit o tom, jak to přizpůsobit mně. Já se musím přizpůsobit jim.

E15: Jak se projevila distribuce filmů na tržbách Cinemartu? Firma Bontonfilm byla jedničkou na trhu s podílem 41 procent a obratem přes 520 milionů korun.

Bontonfilm byl jednička, ale dělá i jiné věci, distribuci videa či půjčování přes internet. To my neděláme a soustředíme se pouze na kinodistribuci. Zatím je velmi brzo říkat, jaký vliv to má na tržby, protože jsme s tím začali prvního března. Tržby ale určitě nijak neutrpěly.

E15: Spíše bych očekával jejich nárůst.

Ano, některé měsíce už byly rekordní. Jsme ale v polovině roku, tržby je nutno počítat za celý rok. Zatím to vypadá dobře, nemůžu říct, že ne, ale ještě je brzo na nějaká konkrétní čísla. Pro celý rok máme plán, který jsme si odsouhlasili s tím, že tento rok nebude oproti tomu minulému horší. Jako firma bychom rádi skončili výsledkově kolem nuly.

E15: Že by se přechod studií k vám neprojevil nárůstem zisku?

Kvůli přechodu studií k nám jsme museli investovat dost peněz, abychom po technické stránce splnili vše, co máme. Je proto možné, že letošní rok dokonce skončíme mírně v minusu. Nemělo by to být ale o moc. Měli bychom to dohnat v příštích letech.

E15: Do čeho jste museli investovat?

Jednak jsme museli zaměstnat nové lidi, neboť filmy musíte do distribuce připravit. Museli jsme také rekonstruovat kanceláře a nakoupit počítače a další vybavení. Pak jsme také museli složit peníze jako garanci pro filmová studia, a to nebylo málo. Celková investice se blíží ke 20 milionům korun. Garance slouží k tomu, že kdybychom nebyli schopni dostát svým závazkům, tak by si to z toho automaticky strhli. Pro každý film musíte naplánovat očekávanou návštěvnost a příjmy a to se neustále zpřesňuje. Zatím jsme ale neměli moc věcí, které by nedopadly tak, jak se očekávalo.

E15: U filmů jako Wolverine, Já padouch 2 či Smrtonosná past 5 se asi nepředpokládá, že by u diváků neuspěly?

To ne, ale filmů těchto velkých studií budeme distribuovat za rok skoro padesát. Samozřejmě toto jsou nosné filmy, které tvoří základ, ale věnovat se musíte všem filmům. Všechny se musejí propagovat, aby splnily, co se od nich očekává. Máte na tom postavený i finanční plán. Je to průmysl.

Cinemart byl dříve společnost, která se zabývala spíše našimi koníčky. Dělali jsme, co nás bavilo. Nyní ze dne na den jsme se stali součástí filmového průmyslu, což je zcela jiný přístup, jiná filozofie. Rádi bychom ale nadále vydávali také zajímavé české i zahraniční filmy pro náročného diváka.

Když chcete distribuovat české filmy, tak je nejlepší si je i natočit, protože s producenty je těžká řeč. Každý má představu, že přijde milion lidí. Od toho se odvíjejí jejich finanční požadavky na koproducenty

E15: Od Bontonfilmu jste převzali distribuci filmů dotyčných studií v kinech, ale ne distribuci DVD a Blu-ray disků v obchodní síti. Proč?

Nechtěli jsme, protože jsme se tím doposud nezabývali. Trh je navíc příliš malý. DVD se vydává opravdu málo, takže dva velcí distributoři (Bontonfilm a Magic Box – pozn. aut.) tady úplně stačí.

E15: Cinemart léta fungoval kromě distribuce filmů v kinech i jako koproducent. Letos jste si ale vyzkoušeli i roli producenta, a to u celovečerního animovaného snímku Čtyřlístek ve službách krále. Proč?

Když chcete české filmy distribuovat, tak je nejlépe si je sami natočit, protože s producenty je těžká diskuze. Každý má představu, že na jejich film přijde milion lidí. Od toho se pak odvíjejí jejich finanční požadavky na koproducenty. Je těžké jim vysvětlovat, že když dáte do filmu pět milionů korun, tak na něj musí přijít alespoň 130 tisíc lidí, aby se to vrátilo. A oni říkají, že určitě přijde 300 tisíc. Ale tolik nepřišlo ani na ten Čtyřlístek, s bídou je to tak 250 tisíc.

E15: Chystá Cinemart koprodukci dalších českých filmů?

Chystá, ale ještě nejsme úplně domluveni a nemáme nic podepsáno napevno. V jednání ale máme filmů mnoho. Je to vždy otázka peněz a témat, protože některé české filmy – to je pořád dokola. Neříkám, že by nebyla potřeba některá témata neustále lidem připomínat, ale oni na to pak do kina nechodí. Vychovávat lidi by měl spíše stát, respektive by to měl zaplatit, když už chce od nás, abychom je vychovávali. Dát na to peníze, aniž bychom slevili z umělecké úrovně. Nebudeme točit Kameňáky a filmy tohoto typu. Ale filmy musí být trochu komerčnější, protože abychom mohli koprodukovat další film, tak nejdříve musíme nějaké peníze vydělat.

E15: Od letošního roku provozujete kromě artového kina Evald i kino Atlas. Proč jste si jej přibrali?

Usoudili jsme, že je to potřeba. Nepracovat pro někoho jen jako námezdná síla, ale mít vlastní kino s vlastní dramaturgií. Multiplexům se těžko vnucuje, co mají hrát. Jste rádi, že vám film vezmou a zahrají jej třeba jen jednou. Když je film kvalitnější, tak jej zahrají jednou ve dvě odpoledne a pak o půlnoci, kdy už z principu málokdo přijde. Zkusili jsme si to právě v Evaldu. To je ale malé kino. Aby se vám to vracelo, tak musíte mít více diváků. Nemůžeme vybírat v Evaldu dvě stovky za vstupenku, aby se to zaplatilo. Vstupné máme celkem lidové, 110 korun pro dospělé, pro důchodce hrajeme za šedesát. Tak jsme si řekli, že to musíme dohnat množstvím filmů. Kromě toho Evald je tak malý, že nemá smysl v něm zřizovat 3D projekci, protože v něm se ten efekt ztrácí. A Atlas má dva sály, jeden malý a jeden velký, takže v něm 3D projekce je. A ke všemu byl Atlas k pronajmutí.

E15: Ve světě se uvažuje o nahrazení standardu High Definition (HD) standardem 4K s dalším dvojnásobným rozlišením. Je to cesta správným směrem?

To vůbec nezávisí na nás. Jsou diskuze, zda něco je, nebo není správný směr. Pak do toho vstoupí velká studia a vy se podle nich musíte zařídit. Když se ukázalo, že nemůžeme fungovat bez digitálního promítání, tak jsme takovou technologii koupili. Jde jen o to vědět, kdy je ta správná chvíle do toho jít. Trh v Česku je tak malý, že my se nemůžeme snažit o to, aby někdo chtěl slyšet naše zkušenosti.

E15: Kdy se 4K v Česku rozšíří?

Projekce 4K se v Česku již objevila, ale zatím to není cenově přijatelné natolik, aby mohla být distribuce masová. Že si to tady koupí tři čtyři kina, nikoho nezajímá. Ale až filmová studia usoudí, že si to může dovolit dvě stě kin, tak začnou filmy v novém standardu běžně vyrábět – a kdo jej bude mít, bude jej mít, kdo ne, tak ne.

Technicky to je jistě dokonalejší. Obrazovka nikdy nebude tak velká jako plátno a jsou filmy, které na plátně prostě musíte mít. Studia jsou k tomu navíc tlačena, protože mají velkou konkurenci v internetu. Aby dostala diváka do kina, musejí nabídnout více. Takže budou v kinech třást sedadly, budou tam pouštět vůně a podobně. Začalo to jako cirkusová atrakce v Disneylandu, ale dnes je 4DX i v Praze na Smíchově a technicky ještě dokonalejší. První 3D film jsem ostatně také kdysi viděl právě v Disneylandu.

Aleš TřískaAleš TřískaAutor:

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!