Bořivoj Trejbal: Jsme rádi, že jsme nezávislí. Zatím nám to přináší pouze výhody | E15.cz

Bořivoj Trejbal: Jsme rádi, že jsme nezávislí. Zatím nám to přináší pouze výhody

Bořivoj Trejbal: Jsme rádi, že jsme nezávislí. Zatím nám to přináší pouze výhody
Bořivoj Trejbal
• 
ZDROJ: E15 Anna Vacková
14. února 2012 • 08:09
Jan Šindelář
Nejdeme do špatného roku, říká ředitel společnosti Emirates Airlines pro Českou republiku. Krize totiž podle něho není ani tak finanční jako spíše mentální. „Česká republika je zdravým trhem, v tomto regionu jsme na tom určitě nejlépe a máme takříkajíc kde brát,“ soudí.

* E15: Pokud by se privatizovaly České aerolinie, účastnily by se Emirates? Zvažují tuto variantu?

Nemám žádné zprávy, že by naše firma něco takového zvažovala.

* E15: Nebyla by pro Emirates zajímavá síť ČSA do zemí bývalého Sovětského svazu? Mluví se o ní jako o největší hodnotě v nynějších ČSA.

Síť do těchto zemí dokážeme postavit sami. Už dnes máme Moskvu, máme Petrohrad a další města budou následovat.

* E15: Emirates nejsou součástí žádné světové letecké aliance…

Nejsou. A já i naše centrála jsme rádi, že jsme nezávislí. Zatím nám to přináší pouze výhody. Účast v nějaké alianci totiž vždycky znamená určitou míru nesvobody, neboť jakékoli plány musíte vždy konzultovat s ostatními členy. Aby vaše plány nekolidovaly s plány jiné členské firmy. My jsme si naopak zachovali svobodu rozhodování a zatím se nám to velmi osvědčuje.

* E15: Ale aliance mají i výhody. Například propojování sítí, společný prodej letenek, sdílení kódů na linkách a podobně.

To ano, ale opakuji, že nám se zatím osvědčuje, že jsme samostatní. Je možné, že budoucnost přinese situace, kdy bude potřeba alternativu alianční spolupráce zvážit. Ale teď jsem přesvědčen, že děláme dobře.

* E15: Do Prahy už Emirates létají zhruba rok a půl. Jak výsledky linky Praha–Dubaj hodnotíte?

Hodnotíme to jako velmi velký úspěch. Byli jsme překvapeni, jak rychle se tahle linka dokázala dostat do černých čísel. Dnes už jsme tak daleko, že máme nejen velmi prosperující linku, ale dokázali jsme nasadit i větší letadlo. Létáme teď s Boeingem 777-300 s kapacitou 12, 42, 310 (rozděleno do tří tříd – pozn. aut.), což je obrovská masa lidí každý den. Toto velké letadlo tady funguje a jsme na to pyšní.

* E15: Kolik lidí už jste mezi Prahou a Dubají přepravili?

Už to bude ke dvěma stům tisícům.

* E15: Jaká je průměrná obsazenost letadel?

Průměrná obsazenost je velmi dobrá, ale číslo vám nepovím.

* E15: Je to přes 80 procent?

Jsme spokojeni. Obsazenost je taková, že nám linka vydělává, jak má, a je plná, jak potřebujeme.

* E15: Tak mi alespoň řekněte průměrnou cenu letenky.

To je otázka, která není tak snadno k zodpovězení. Záleží, kam letíte, v jakém ročním období, jakou třídou a tak dále. Mohu ale říci, že v porovnání s ostatními evropskými státy si vedeme velmi dobře. Zrovna včera jsem viděl statistiku, která potvrzuje, že tady v Praze nehrajeme žádné druhé housle, ale máme velmi dobré prodeje za velmi slušné ceny.

* E15: Létáte sedmkrát týdně. Neuvažujete ještě o zvýšení frekvence, případně o nasazení ještě většího stroje?

V České republice jsme momentálně přesvědčeni, že tak jak to dnes létá, je to správně. Máme typ letadla, o který jsme usilovali už od začátku (původně létal do Prahy Airbus A330 – pozn. aut.), neboť je to efektivnější stroj.

* E15: Kolik procent pasažérů tvoří Češi?

Záleží na sezoně. Pokud vezmu celý rok, je to asi polovina. Teď v zimní sezoně ale létá spousta Čechů do teplých destinací, jako jsou třeba Maledivy nebo Seychely, takže máme na palubě zhruba 80 procent pasažérů z České republiky. A v létě se to zase otáčí, neboť naopak lidé z horkých arabských zemí utíkají na sever. Plus se samozřejmě přidávají turisté z oblastí Dálného východu, Indie a tak dále. Takže v létě klesne podíl Čechů až ke 45 procentům.
* E15: Kolik lidí letících z Prahy pokračuje z Dubaje někam dál?

Pokračuje asi 70 procent pasažérů. Hlavními destinacemi jsou Maledivy, Seychely, Mauricius, Srí Lanka a pak samozřejmě Bangkok a Austrálie s Novým Zélandem.

* E15: ČSA nedávno zavedly ve spolupráci s Etihad Airlines linku Praha–Abú Dhabi. Pocítili jste to nějak?

Nepocítili. Taková konkurence je pro nás momentem, kdy zbystříme a zrevidujeme své plány.

* E15: Když už jsme zmínili Etihad, nemělo by pro Emirates smysl spolupracovat alespoň s touto společností, když pochází de facto ze stejného státu? Nebo je tam čistě konkurenční vztah?

Obě firmy jsou ze stejného státu, ale jak dobře víte, každá pochází z jiného emirátu. A za každou firmou je jiná královská rodina. Takže tam funguje čistě konkurenční vztah.

* E15: Jak se budou Emirates rozvíjet ve středoevropském regionu? Z bývalých socialistických zemí létají jen do Prahy.

Jsem ředitelem pro Českou republiku. Samozřejmě něco tuším, ale zatím jsou to neveřejné informace. Z bývalého východního bloku skutečně létáme pouze do Ruska a České republiky.

* E15: Lufthansa měla nedávno v Praze reklamní akci, kdy do Ruzyně přivezla největší osobní letoun Airbus A380. Neuvažují Emirates o něčem podobném?

Samozřejmě to zvažujeme, ale není tak jednoduché to zorganizovat. Zájemců, jako jsme my v Praze, by bylo v síti Emirates mnoho. Teď máme takových 20 letadel, celkem jich má být 90. A když nový stroj přijde do flotily, je zájem, aby začal okamžitě létat a vydělávat. Pokud se nám to tedy povede, bude to tak, že letadlo přiletí do Prahy jako běžná linka a stejně zase odletí. Nelze ho sem poslat prázdné, nechat ho čtyři hodiny lidem k prohlížení na zemi a zase ho poslat zpátky. To je ekonomicky absolutně nepřijatelné.

* E15: Je možné, že se tu Airbus A380 v barvách Emirates objeví už letos?

Možné to je, ale jisté ne. My bychom v každém případě rádi takovou akci udělali.

* E15: Emirates využívá i český palubní personál. Zaznamenali jste po masovém propouštění v ČSA také zájem českých pilotů?

Ano, zájem tam v každém případě je. Nicméně nábor jde mimo nás, o práci si piloti říkají přímo v Dubaji. Nějakých deset českých pilotů už určitě létá.

* E15: Jak se bude letectví letos vyvíjet? Některé prognózy znějí dost pesimisticky.

Jsem ke každé prognóze dost opatrný. Nebylo by to poprvé, co někdo udělá prognózu, a za rok se zjistí, že byla úplně špatně. Předpovědi pro loňský rok také nečekaly nějaké úspěchy, a nakonec jsme celkově na českém trhu zaznamenali poměrně slušnou stabilitu, navíc s nárůstem. Takže já se ostýchám cokoli věštit. Jsem ale přesvědčen, že krize není ani tak finanční jako spíše mentální. Lidé musejí přestat myslet na krizi a musejí začít pracovat a vyrábět, což samozřejmě předpokládá určitou oporu v politickém systému. Obecně si myslím, že nejdeme do špatného roku. Česká republika je zdravým trhem, v tomto regionu jsme na tom určitě nejlépe a máme takříkajíc kde brát.

* E15: Emirates pocházejí z islámského státu. Mají nějaká specifika, pokud jde třeba o občerstvení pro cestující nebo zaměstnávání žen?

Emirates je globální firma, která by si v tomto smyslu nikdy nedovolila omezovat zákazníky. Náš palubní personál tvoří na 120 národností, škála našich kolegů je tedy neuvěřitelně barvitá a na palubách letadel je to znát. Jsou samozřejmě momenty v naší centrále, kdy je potřeba arabskou kulturu respektovat. Jemná omezení jsou například během ramadánu. To se ale skutečně týká právě jen naší centrály, na palubách dostane každý všechno, na co je u luxusních aerolinií zvyklý.

Bořivoj Trejbal (34)

Je absolventem chrudimské hotelové školy v oboru management. V leteckém průmyslu se pohybuje od roku 1998, kdy nastoupil do společnosti Lufthansa. Od dubna 2009 působil jako manažer pro marketing a ceny pro oblast střední Evropy. V červnu 2010 byl jmenován manažerem pro Českou republiku společnosti Emirates Airlines. Je ženatý, má dvě děti a žije v Praze. Mezi jeho zájmy patří cestování, ragby a golf.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!