Šéf české mBank Janusz Mieloszyk: Ze vstupní ztráty se dostaneme rychleji, než jsme původně očekávali

4.12.2009 8:25   |  

Česká pobočka polské banky mBank minulý týden oslavila své druhé narozeniny. Banka, která jako první přinesla na trh model ústavu bez poplatků, má nyní 280 tisíc klientů, přes půl milionu účtů a dle výroční zprávy ke konci třetího čtvrtletí 21 miliard korun na vkladech a za pět miliard úvěrů.

Vstupní ztráta byla podle šéfa Janusze Mieloszyka plánována na pět let, banka se z ní ale dostane dříve. Banka ve třetím čtvrtletí spolu se slovenskou pobočkou prodělala 21,7 milionu zlotých (137 milionů korun). Mieloszyk řídí banku od července, nicméně vlastníci hledají nového ředitele na českém trhu.

* E15: Bývalý šéf mBank Jiří Báča banku opustil už v červnu, zatím ji řídíte stále vy. Budete jí šéfovat dál, nebo chcete přijmout nového ředitele?

Zaprvé, řídím českou i slovenskou pobočku. Rozhodnout o novém vedení není jednoduché, takže v čele banky zůstanu tak dlouho, jak to bude třeba, a také tak dlouho, než banka bude v zisku. Určitě ne ale déle než do roku 2012, což byl i původní plán. Věřím ale, že to bude rychleji, že se k bodu obratu už přibližujeme. Takže zatím analyzujeme trh i možné kandidáty.

* E15: Říká se, že už jste zakázku na nového šéfa předali headhunterům…

Ano, ale spíše jsme na začátku celého procesu.

* E15: Jiří Báča z banky odešel sám, nebo musel odejít?

Jeho role v bance se naplnila, odešel na nové působiště. Bylo to jeho rozhodnutí.

* E15: Bývalý ředitel prosazoval expanzi banky pomocí sítě franšíz. Budete tento nápad dále rozvíjet, nebo si ho odnesl s sebou?

Tato myšlenka je například v Polsku hodně rozšířená, zhruba od roku 2000. Mnoho bank má částečně franšízový model, vlastně i mBank a sesterská Multibank jej používají. Zvažujeme to i zde, ale můj osobní názor je, že pro období krize to není úplně ideální. Trh je pod tlakem, nad franšízou nikdy nemáte úplnou kontrolu. Je lepší být přímo vlastníkem všeho, než přenechávat kontrolu partnerovi. Outsourcingový model se mi proto zdá nyní stabilnější.

* E15: Kolik poboček nyní máte?

Dvacet sedm.

* E15: Chcete příští rok jejich počet zvyšovat?

Jsme spokojeni s tím, co teď máme. Obchodní model banky nyní prochází určitou reorganizací, v regionu bude jedna osoba odpovědná za několik obchodních míst, což by mělo být efektivnější a z manažerského hlediska lepší.

* E15: Spíše tedy chcete spoléhat na obchodní zástupce než na pobočky?

Je to systém, který je na Západě běžný, úspěšně ho dělá například Citibank či GE. Chceme oba způsoby propojit.

* E15: Kolik exkluzivních obchodních zástupců nyní máte?

Kolem stovky.

* E15: Jaké jsou potřeby českého klienta banky v porovnání s polským a slovenským?

Potřeby klientů jsou velmi podobné. Chtějí dobrou kvalitu služeb, dobrou cenu a široký výběr produktů. O tuto nabídku se všude snažíme. Teď proto v Česku vylepšujeme internetové bankovnictví, bude mít nové funkce. Představíme také nové produkty, ne později než v únoru. Spustíme takzvaný fond shop, kde bude klient moci on-line investovat do podílových fondů, chystáme také depozitní produkty. Samozřejmě dále budeme nabízet půjčky a hypotéky. Ty jsou dost úspěšné, řada klientů k nám chodí refinancovat. Výhoda je, že nemáme poplatek za předčasné splacení.

* E15: Na jakou cílovou skupinu se zaměřujete? Stále spíše na mladší zákazníky?

Určitě. Chceme být bankou pro mladé, dynamické lidi, kteří mají určité zkušenosti s používáním internetu, samoobslužných systémů, znají finanční produkty a nebojí se je používat.

* E15: Chystáte něco, co by vám přitáhlo i movitější klientelu?

Za takové produkty považujeme právě investice či spořicí účty. Třeba zmíněný fond shop bude takový. Ale obecně ano, chceme více přitahovat i bohatší klientelu.

* E15: Fond shop se měl spouštět už před rokem, možná dříve. Proč se projekt zbrzdil?

Trh se dost změnil, klienti chtěli investovat hlavně do konzervativnějších instrumentů, depozit a spořicích účtů. To se teď s koncem krize opět otáčí.

* E15: Neplánujete nějaké změny v nabídce hypoték? Vaše hypotéky jsou v porovnání s trhem velice konzervativní, zvláště pokud jde o poměr výše úvěru k hodnotě nemovitosti (50 procent)…

Hypotéka je i přesto pro klienty atraktivní, portfolio rychle roste, úvěry jsou velice kvalitní. Myslím, že dávat úvěry na 150, 110 procent hodnoty nemovitosti není dobré ani pro banku, ani pro klienty, je tam příliš velké riziko hlavně pro časy krize. Banky vidí na trh, takže by si riziko negativního dopadu měly uvědomovat. Takže spíše si myslím, že jsme féroví.

* E15: Takže úvěrová kritéria nechcete rozvolnit?

Pravděpodobně to uděláme, ale určitě ne na hodnoty, které byly na trhu dříve, nad sto procent hodnoty nemovitosti.

* E15: Vaše banka má mnohem vyšší podíl depozit než úvěrů. Znamená to, že v úvěrech začnete výrazněji expandovat?

Ano, v produktech, které už máme, v hypotékách, kreditkách a hotovostních úvěrech.

* E15: Zmínil jste nové depozitní produkty. Jaké to budou?

Zvažujeme strukturované produkty. Zatím analyzujeme, co by bylo pro klienty zajímavé. Na jedné straně je sice možné nabídnout vysokou úrokovou sazbu, ovšem otázka je, zda má smysl investovat do garantované sazby na několik let, když se neví, jak se úroky na trhu budou vyvíjet. Zvažujeme také, jaké by byly podmínky pro nás, zda by se to vyplatilo.

* E15: Kolik z vašich bankovních účtů je aktivních a kolik mrtvých?

Většina je aktivní. Klienti se nebojí skrytých poplatků, takže produkty užívají. Nejsme jako některé banky, které mají aktivní polovinu účtů.

* E15: Většina služeb mBank je stále zdarma. Přibudou někde poplatky?

Ne teď. Z tohoto hlediska bychom byznysmodel měnit nechtěli.

* E15: Česká a slovenská pobočka stále hospodaří se ztrátou. Kdy se z ní dostanete?

Jak jsem řekl, bodu obratu v obou zemích bychom měli docílit dříve, než se původně plánovalo. Měli jsme vstupní fixní náklady, teď se ale podařilo vybudovat solidní klientskou základnu. I ztráty jsou nižší, než byl plán, takže vývoj je velmi pozitivní.

Janusz Mieloszyk (34)

Šéf mBank pro Česko a Slovensko se v oblasti bankovnictví a financí pohybuje takřka deset let. Pracoval v několika mezinárodních společnostech, například v Bank Milleniu, později jako senior konsultant v Ernst&Young nebo IBM Global Business Services. Až do roku 2007 současně vyučoval bankovnictví na Varšavské ekonomické škole, kterou sám rovněž absolvoval. V mBank je od května 2009, řízení české pobočky převzal počátkem letošního července. Mezi jeho zájmy patří kiting a cyklistika.

Autor: Tereza Zavadilová

Komentáře

Čtěte také

WhatsApp chce zabít SMS, umožní firmám posílat zprávy přímo uživatelům

WhatsApp chce zabít SMS, umožní firmám posílat zprávy přímo uživatelům

Když v roce 2014 Facebook za 22 miliard dolarů pohltil 50členný startup WhatsApp, byl to velký krok – aplikace už v té době byla celosvětově oblíbená a používalo jí přes půl… více

Komerční prezentace

E15news

Zpravodajství do e-mailové schránky.

Mobilní web