Dieter Müller: Naše značka přiláká do Prahy mnoho německých turistů

Dieter Müller: Naše značka přiláká do Prahy mnoho německých turistů
12. února 2015 • 07:43
Proslulý hoteliér Dieter Müller přijel z Mnichova do Prahy slavnostně otevřít nový hotel své sítě Motel One. Přestože by si dávno mohl užívat klidu zajištěného rentiéra, má se svým řetězcem velké plány. „Je to napínavější než hrát golf,“ říká usměvavý Němec.

E15: Proč jste se rozhodli expandovat do Prahy?

Praha je v evropském měřítku velký hotelový trh. Abychom dále rozvíjeli značku, je důležité mít na takto velkých trzích zastoupeni. Praha je navíc velice atraktivní pro městskou turistiku a Motel One je právě pro městskou turistiku v Německu velice oblíbený. Proto jsem přesvědčen, že sem naše značka přiláká mnoho německých turistů.

E15: Neobáváte se toho, že v posledních letech ceny v Praze klesly více, než byl evropský průměr? Řada hotelů musela své pokoje prodávat pod cenou a situace se dodnes nedostala do normálu.

Ano, to je nám známo. Proto také máme cenu, která je přizpůsobena místním podmínkám. Jedna noc tu stojí 59 eur. To je podstatně méně než v Německu.

E15: Sázíte na německé turisty. Co jiné národnosti?

Otevřeli jsme už v prosinci a němečtí hosté u nás tvoří přibližně 80 procent klientely. Druhou velkou skupinou jsou Rakušané a na třetím místě jsou Britové.

Praha je natolik atraktivní, že úbytek Rusů dokáže vykompenzovat

E15: Prudký úbytek ruských turistů vás tedy nestraší?

My jsme tu na trhu nebyli, žádné ruské turisty jsme tedy neměli, a tudíž nepociťujeme jejich úbytek.

E15: Jistě, ale Česká republika jako celek zažívá výrazný propad příjezdů z Ruska.

Ano, trh to může postihnout. Ale já věřím, že Praha je natolik atraktivní, že úbytek Rusů dokáže vykompenzovat. Podle našich zkušeností z Rakouska, kde jsme velice silně zastoupeni, se Rusové ubytovávají převážně ve vyšších cenových kategoriích a v pětihvězdičkových hotelech. Do našeho segmentu jich mířilo méně.

E15: Vy hvězdičkovou klasifikaci úplně pomíjíte, jak si vás hosté mají zařadit?

Nejlépe ať si nás zařadí podle hodnocení na internetu. Sami sebe řadíme takzvaného budget nebo eco segmentu.

E15: Proč hvězdičky ignorujete?

Budu mluvit na základě zkušenosti z Německa, ale předpokládám, že v České republice je to velice podobné. Hodnoticí kritéria pro hvězdičkovou klasifikaci nevypovídají nic o kvalitě, ale spíše o vybavení. V Německu například rozhoduje, jestli máte v pokoji druhý odpadkový koš. A my jsme toho názoru, že hodnocení na internetu jsou mnohem transparentnější, protože vypovídají o kvalitě. Moderní host se dnes orientuje podle těchto hodnocení. Když se podíváte na naši internetovou stránku a kliknete na Prahu, najdete veškerá hodnocení a komentáře hostů, pozitivní i negativní.

E15: Hotel jste otevřeli v domě finanční skupiny Penta. Byla jednání s ní složitá?

Ano, ale nevím, jestli to bylo kvůli Pentě nebo kvůli nám. Vyjednávali jsme o tomto umístění velice dlouho i proto, že poměry na trhu v Praze nejsou vůbec jednoduché. Smlouva je postavena tak, že riziko pro nás je poměrně nízké, na druhé straně Penta participuje na pozitivních výsledcích.

E15: Pražský hotel je tedy jistý druh společného podniku s Pentou?

Ne, to uspořádání je naprosto jasné. Vlastníkem nemovitosti je Penta a my jsme nájemce. Ale ta nájemní smlouva je koncipována tak, že obsahuje prvky závislé na úspěchu. Penta tedy nese část rizika, ale i šance. Ta hra se jmenuje „no risk, no fun“.

E15: Z jakých sociálních skupin se rekrutují vaši hosté? Cílíte spíše na služební cesty, nebo volnočasové aktivity?

V Německu máme poměr 60 procent byznys a 40 procent turisty. V Praze by se to možná mohlo trochu zhoupnout ve prospěch volnočasových aktivit, ale víceméně počítáme s podobným poměrem. A pokud jde o sociální strukturu našich hostů, jsme sice v eco segmentu, ale jsme velice otevření. Naše kvalita přitahuje i lidi, kteří jsou zvyklí přebývat ve čtyřhvězdičkových i pětihvězdičkových hotelech. To je naše zkušenost z Německa. Takový manažer na služební cestě se v pracovní den ubytuje v Motelu One, ale přes víkend jako turista jede s manželkou do pětihvězdičkového hotelu třeba do Kitzbühelu.

Trendem je objevování měst. To sílí zejména u Číňanů. Pokud se jich vydá na cesty deset procent, je to téměř, jako by cestovala celá Evropa

E15: Nemáte obavu, že ekonomická krize odnaučila manažery cestovat? Že se naučili lépe využívat moderní komunikační technologie? I podle statistik služebních cest ubývá.

Tento názor nesdílím. Nehledě na hospodářskou krizi v Evropě jsem dnes ráno četl v novinách čísla celosvětové turistiky. Ta vzrostla o šest procent. Takže ta branže je mnohem silnější, než jaký byl hospodářský růst v jiných oblastech. Souvisí to s megatrendy, jako je globalizace, mobilita a podobně. A když mluvíme o městské turistice, je trendem objevování měst. To sílí zejména u Číňanů. Pokud se jich vydá na cesty deset procent, je to téměř, jako by cestovala celá Evropa.

E15: Čistě z laického pohledu: nemůže vaše zařazení do low-budget segmentu přilákat chudší turisty, kteří pak mohou odradit běžné hosty? Praha je cílem nájezdů Angličanů loučících se se svobodou, podobně pobyty dánských studentů na prázdninách jsou často spojeny s mediálními skandály.

Ano, to nelze vyloučit. To se může stát v každém hotelu. Existují rozlučky se svobodou i ve vyšších cenových kategoriích, které také vedou k různým skandálům.

E15: Praha je součástí širší expanze řetězce Motel One. Uvažujete o dalších městech ve střední a východní Evropě, nebo dokonce o jiných městech České republiky?

V České republice zatím žádné další konkrétní plány nemáme, ale chceme si prohlédnout další místa v Praze. Zatím ale nic nebylo uzavřeno. A podepsali jsme další smlouvu ve Varšavě.

E15: Je pravděpodobné, že překročíte v Evropě směrem na východ linii Varšava–Praha–Vídeň?

Je třeba říci, že jste jmenoval tři velice stabilní národní ekonomiky, kde je možné i financování hotelů. Velice rádi bychom šli i do Budapešti, protože turisticky je to také zajímavý trh, ale tamější politické poměry nejsou takové, abychom tam mohli získat financování. A to ten růst ve východní Evropě ztěžuje.

Hoteliér Dieter MüllerHoteliér Dieter MüllerAutor: Michael Tomeš, E15

E15: I tak jsou vaše plány poměrně ambiciózní. Z čeho expanzi financujete?

Máme velice silný vlastní kapitál. Máme výbornou výkonnost, a proto jsme u investorů, jakým je například Penta, velice oblíbení. V Německu existuje cena „Most wanted investment partner“ a my jsme tuto cenu dostali už čtyřikrát.

E15: Je ve hře i vstup na burzu?

Rozhodně to není náš podnikatelský cíl. Ale vstup na burzu by mohl být dalším zdrojem financování. Neustále o nových zdrojích přemýšlíme, ale dnes pro nás existují lepší alternativy. V dlouhodobém horizontu by vstup na burzu mohl být dobrým způsobem financování.

E15: Vy už jste jednu hotelovou síť vybudoval a prodal. Existuje ta možnost i u Motelu One?

Člověk by nikdy neměl říkat nikdy. Astron hotely byly čtyřhvězdičkové. Tehdy to bylo tak, že ten produkt nebyl dost dobrý na expanzi na mezinárodní úrovni. Nebylo to natolik jedinečné, navíc v dané kategorii bylo mnoho konkurentů. V budget segmentu tehdy před deseti lety neexistoval žádný dobrý produkt. Motel One je jedinečný a na trhu velice úspěšný. Je to značka velice vhodná pro mezinárodní expanzi. Ta je naším cílem. Nikoli prodej.

E15: Když už mluvíme o značce, slovo motel v názvu evokuje spíše několik bungalovů u silnice. Vy se ale soustředíte na centra měst. Není to trochu zmatení pojmů, není ta značka zvolená nešťastně?

Vždy je nejlepší, když je značka takzvaně samovysvětlující. Motel je celosvětový pojem pro cenově velice výhoddo né ubytování. A one zase znamená, že jsme nejlepší. A my jsme zjistili, že to funguje dobře. Ale zároveň musím přiznat, že vždy, když přijdeme do nějaké nové země, objeví se tato otázka.

E15: Máte nějaké plány v Americe?

Měli jsme velký projekt v New Yorku, už to bylo dokonce v tisku. Ale z toho projektu sešlo, koupil ho nějaký čínský fond. Takže náš americký plán je momentálně u ledu, soustředíme se na růst v Evropě. Postupujeme krok za krokem. V Evropě jsme definovali přibližně šedesát měst, o kterých si myslíme, že bychom tam měli být zastoupeni. Vedle Prahy a Varšavy nás zajímají také města v Itálii, Anglii, Španělsku či severní Evropě. Ještě nejsme ani v polovině. To ale neznamená, že jiné trhy jako Asii nebo Ameriku bychom nechávali stranou zájmu. Pozorujeme je.

E15: Za řetězec Astron jste získal téměř sto milionů eur. Kolik už jste z toho utratil ve svých nových aktivitách?

To je vždy velice obtížné zjistit, ale velkou část z těchto peněz jsem investoval do Motelu One.

E15: Jste nyní po 15 letech budování Motelu One spokojen?

Jsem více než spokojen. Na začátku jsme v tak velký úspěch ani nedoufali. Musím říci, že máme úžasný tým, který tvrdě pracuje. A všechny nás to baví.

E15: Nelitujete tedy utracených peněz? Mohl jste si užívat klidu jako rentiér.

Ne, nelituji. Je to napínavější než hrát golf.

Dieter Müller (60)

Patří mezi nejznámější evropské hoteliéry, první zkušenosti ale sbíral jako obchodník v automobilce BMW. V roce 1975 začal pracovat pro francouzskou hotelovou skupiny Accor, o pět let později se stal jejím finančním ředitelem pro Německo, Rakousko a Švýcarsko. Po 12 letech ve službách francouzského obra se osamostatnil a s kolegou založil vlastní řetězec Astron Hotels, který se postupem času zařadil k největším v Německu. V roce 2002 firmu prodal španělské skupině NH Hotels za 95 milionů eur. Peníze investoval do rozvoje sítě nízkonákladových hotelů Motel One, kterou založil v roce 2000. Firma nyní provozuje 54 hotelů, do dvou let chce otevřít dalších dvacet. Müller vlastní třetinu, má ale většinová hlasovací práva. Dalším akcionářem je rodina Hoppů, která spoluvlastní i softwarový gigant SAP, a banka Morgan Stanley. Müller vlastní i luxusní hotel v Kitzbühelu. V roce 2009 získal v Německu titul Hoteliér roku.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!