Home Credit: Letos nabereme osmdesát tisíc lidí přes mobily | E15.cz

Home Credit: Letos nabereme osmdesát tisíc lidí přes mobily

Home Credit: Letos nabereme osmdesát tisíc lidí přes mobily
5. března 2014 • 08:34
Z původně české agentury spotřebitelského financování Home Credit se stala obří skupina, která působí v řadě asijských zemí. Tomu odpovídá i počet zaměstnanců. Podle šéfky lidských zdrojů skupiny Daniely Razimové není jednoduché nabrat desetitisíce lidí.

„Vše musí být jasně strukturované a rychlé. Všechno jde přes web. On-line aplikace musí mít prvek, který dokáže třeba odfiltrovat lidi, co neumějí pořádně počítat, neumějí psát – to jsou věci, které se opravdu stanou. V Asii lidé netráví moc času za počítačem, všechno řeší ze smartphonů. Takže na to musíme mít mobilní aplikace,“ říká.

E15: Home Credit nyní působí v deseti zemích, jako poslední přibyly loni Filipíny a Indonésie. Chystáte se dále expandovat?

Neustále sledujeme příležitosti na různých trzích, ale v současné době se zaměřujeme na rozvoj podnikání tam, kde již působíme. Loni jsme otvírali dvě země, což je dost náročné. Dostat byznys z fáze start-upu do rozvinuté fáze ve smyslu pokrytého trhu, slušného produktového portfolia, to nějakou dobu trvá. Buduje se spolupráce s partnery, hledají se klíčoví lidé. Většinou také začínáme v jednom městě, takže se obvykle pokračuje dál do dalších měst.

E15: Je v portfoliu zemí nějaká, kde byznys nefunguje úplně dobře?

To bych neřekla. Různé země jsou v různé fázi vývoje, takže jejich úspěch nelze měřit jen penězi. Starší země jsou ziskové všechny, do nových investujeme jako do start-upů.

E15: Kde jste největší?

Z hlediska lidí? Ještě pořád v Rusku, ale jsme hodně velcí i v Číně. V Rusku je Home Credit banka, v Číně spotřebitelské financování.

E15: Jak velký trh obsluhujete v Číně?

Dvanáct provincií a dvě municipality, celkem je to 850 milionů obyvatel.

ředitelka pro lidské zdroje skupiny Home Credit Daniela Razimováředitelka pro lidské zdroje skupiny Home Credit Daniela RazimováAutor: Home Credit
„Nejlepší jsou Bělorusko a Čína, tam je disciplína. Lidé jsou zvyklí, že když přijdou účty, tak to zaplatí, říká Daniela Razimová (foto: Home Credit).

E15: Kolik ve skupině zaměstnáváte lidí?

Přes šedesát tisíc. K tomu je nutné ještě připočíst deset tisíc takzvaných kontraktorů, tedy prodejců, kteří s námi spolupracují na smluvní bázi.

E15: Asi největší podíl z toho budou obchodníci, že?

Prodejci a operátoři v call centrech. Počty jsou obrovské, například jen letos musíme nabrat osmdesát tisíc lidí.

E15: Jak máte obsazené firemní posty?

V nejvyšším managementu máme větší podíl cizinců, ale celkově 99,9 procenta řadových zaměstnanců i manažerů jsou místní. Takže masový nábor probíhá hlavně lokálně.

E15: Máte ve vedení zemí i Čechy?

Dobře nám funguje model rotace po jednotlivých zemích. Tři roky je člověk v jedné zemi a jde dál. To je nejčastější role expatů. Nebývají to ale jen Češi.

E15: Tři roky je obvyklá doba, na kterou lidi vysíláte?

Je to takhle správně, nejlepší pro všechny strany. Ono odjet do cizí země je těžké, nejen po stránce sociálního prostředí, rodiny, ale i pro tu práci. Než se dotyčný opravdu zapracuje, uchopí to, trvá minimálně rok. Pak musí postavit tým, vycvičit lidi, předat jim know-how.

E15: Jak se vám nábory daří, chtějí u vás prodejci pracovat?

Daří, ale jejich počty při nabírání jsou opravdu velké. My tomu teď musíme přizpůsobit způsob náboru. Tradiční metody – typu dám to na web, někdo se mi ozve, pošle mi životopis, já si ho přečtu, zavolám mu – zde absolutně nefungují. Další potíž je, že v zemích, jako je Česko, nikdo nikdy osmdesát tisíc lidí v jednom roce nenabíral. Takže vytvořit a vycizelovat náborový proces je jednou z našich priorit.

E15: A jak to děláte?

Automatizací. Máme určitou kostru, podle které jedeme. Třeba víme, že nemůžeme dostávat papírové životopisy. Vše musí být jasně strukturované a rychlé. Všechno jde přes web. On-line aplikace musí mít prvek, který dokáže třeba odfiltrovat lidi, co neumějí pořádně počítat, neumějí psát – toto jsou věci, které se opravdu stanou. V Asii lidé netráví moc času za počítačem, všechno řeší ze smartphonů. Takže na to musíme mít mobilní aplikace.

E15: Jak se k inzerci zájemce vůbec dostane? Přes agentury?

Často přes kariérové webové stránky. Jsou to v zásadě obdoby Jobs.cz. Abychom získali 80 tisíc lidí, budeme muset najít až osm set tisíc kandidátů. Je to zásah jeden z deseti jen na to, aby se uchazeč stal zaměstnancem, prošel testy a jeho nábor klapl.

Daniela Razimová
Je ředitelkou pro lidské zdroje skupiny Home Credit. Ve skupině Home Credit je od roku 2010 a má na globální úrovni na starosti kompletní personální agendu od náboru přes odměňování, talent management až k řízení firemní kultury. Kromě týmu v pražské centrále jí reportuje deset lokálních personálních týmů, které čítají celkem 750 lidí. Před příchodem do Home Creditu pracovala v různých manažerských pozicích v personalistice pro GE Money Bank a Philip Morris v Česku, Švýcarsku i Velké Británii. Vystudovala finance na VŠE v Praze.

E15: Všichni personální manažeři v jednotlivých zemích jsou podřízeni vám?

Každý personalista reportuje svému generálnímu řediteli v dané zemi a mně. Máme to tak u všech oblastí.

E15: Jak vybíráte lidi tady? Jak seženete člověka, který bude natolik flexibilní, abyste ho mohli točit po svých pobočkách?

Samozřejmě úplně jinak než v případě náboru prodejců či operátorů. Zatímco u masových pozic je proces velmi automatizovaný – často se o práci ucházejí mladí lidé, kteří ani v životopisu nic nemají –, tady je velmi náročný. Chceme odborně vysoce zdatné lidi, specialisty, manažery. Tam si naopak životopis čteme velmi podrobně, absolvujeme s nimi pohovory, testujeme je, věnujeme se referencím. Máme také programy, kde nabíráme lidi ze čtvrtých a pátých ročníků na určité pozice, zejména analytiky, na stáž. S těmi nejlepšími si pak plácneme a posíláme je do zahraničí, to funguje bezvadně. Nabíráme ale také šikovné české absolventy, které po krátkém zaučení vysíláme do našich poboček.

E15: Jak to funguje s jazykovou vybaveností, co požadujete?

Slušnou angličtinu. Lokální prodejci a operátoři nemusejí umět, ale u juniorního managementu už to je třeba.

E15: U Čechů, které vysíláte ven, existuje nějaká hlavní věková skupina? Jsou to hlavně mladí lidé?

Jsou dvě skupiny, jedna jsou mladí lidé od skončení školy dejme tomu do třiatřiceti let. Druhá nejpočetnější kategorie jsou lidé, kteří jsou v pozicích seniorních manažerů, a to bývají čtyřicátníci.

E15: Co s nimi děláte, když se vrátí do Čech?

Oni se ve většině případů nevracejí. Expati jsou zvláštní sorta lidí. Když je tomu jejich rodina otevřená, nic je netlačí vrátit se zpět do Prahy. Takže je posouváme ze země do země a využíváme jejich zkušeností a znalostí z předchozího působení.

E15: Na co si asijští zákazníci nejčastěji od Home Creditu půjčují?

Jsou to malé půjčky, nejvíce jedou mobily, tablety, iPady, notebooky. Home Credit je asi jednou z největších světových společností financujících mobily – když odhlédneme od operátorů. Už jsme financovali 47 milionů mobilů na světě. Největšími půjčkami bývají úvěry na motorky či na minivany pro farmáře. V průměru jsou půjčky na spotřební zboží na rok, hotovostní úvěry jsou samozřejmě delší.

E15: Jak jsou tyto půjčky rizikové?

Každá země je jiná. Je to ovlivněno samozřejmě tím, v jaké fázi hospodářského cyklu se země nachází, ale i mentalitou. Nejlepší jsou Bělorusko a Čína, tam je disciplína. Lidé jsou zvyklí, že když přijdou účty, tak to zaplatí. V průměru má skupina 12 procent úvěrů po splatnosti přes 90 dní.

Kellner prorazil v Číně

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou