Investor Marek Rosenbaum: Krize byla nejlepší doba | E15.cz

Investor Marek Rosenbaum: Krize byla nejlepší doba

Investor Marek Rosenbaum: Krize byla nejlepší doba
Investor, šéf a spolumajitel poradenské firmy RSM Tacoma Marek Rosenbaum
• 
ZDROJ: Anna Vacková, E15
27. října 2015 • 07:42
Investor, šéf a spolumajitel poradenské firmy RSM Tacoma Marek Rosenbaum si finanční krizi užil – byla to pro něj nejúspěšnější doba. „Všichni byli jako v aspiku, nic nedělali, jen se bránili, to plodí příležitosti,“ říká. Tacoma se nedávno spojila s technologickou firmou Infinity a chystá se na další příležitosti, tentokrát dané technologickou revolucí.

Vaše RSM Tacoma, což je poradenská společnost, nedávno koupila technologickou firmu Infinity. K čemu vám je dobrá taková akvizice?

Vezmu to šířeji. Myslíme si, že se náš svět změní. A my chceme raději být ti, kdo ho budou měnit, než ti, kdo budou měněni. Dlouhodobě jsme přemýšleli, jak se na změnu připravit, a nakonec jsme se rozhodli, že do technologické oblasti vstoupíme. Věříme, že se budou měnit nejen poradenské společnosti, ale i banky a další společnosti z finančního sektoru, nakonec i IT společnosti samotné. Nám Infinity pomáhá v přemýšlení, jak efektivně poskytovat excelentní servis různým typům klientů.

Jak konkrétně?

Nejde tolik o top klienty, ti vyžadují „svého“ osobního poradce a velmi individuální přístup, a to se ani v budoucnu příliš měnit nebude. Vyšší střední segment již chce dostat lepší službu za stejnou nebo nižší cenu a zde se už prostor pro technologii objevuje. Ovšem největší perspektiva je u klientů z nižšího středního segmentu, ti chtějí mnohem kvalitnější službu, než dnes dostávají, za víceméně stávající ceny, což bez technologie nejde. Potřebujete technologii proto, abyste nahradili část drahé lidské práce robotem. A tady je prostor mít lidi, kteří technologicky přemýšlejí a zároveň pořád myslí i byznysově. Není náhoda, že lidé, kteří nyní mění svět, nejsou prioritně z IT. Jsou to lidé, kteří vzali stávající byznys model a rozbili ho a předělali na něco úplně nového. Typickým příkladem je třeba Uber. A v poradenství to bude obdobné. Bude se hledat řešení, jak službu, kterou lidé chtějí, nabídnout tak, aby to bylo výhodné pro všechny strany.

Lze vůbec propojit poradenské, vztahové služby s technologiemi?

Snažíme se je propojit v produktu, než že bychom služby dávali dohromady. Hodnota je v tom, redefinovat náš produkt tak, aby byl kvalitní, extrémně jednoduchý – což je největší interní výzva pro nás – a současně levný, aby oslovil mainstream. Byznys model je na RSM Tacoma, technologie na Infinity.

Máte na mysli třeba účetnictví?

Nejvíce se nabízejí mzdy. Proces jejich zpracování je přesně definovaný a současně relativně jednoduchý. To je náš první cíl. A tuto službu bychom rádi redefinovali a nabídli mnohem více než nyní, to je nejen samotný výpočet mezd a plnění zákonných povinností, ale i HR portál, reporting, interní komunikaci a rozvoj talentu lidí, celkově lepší služby pro firmu i zaměstnance. Samozřejmě v automatizaci účetnictví leží obrovské peníze. Musí se toho ale chopit silní hráči. Problém českého trhu je, že je moc malý. A nabízet odsud služby v jiných zemích se lehčeji řekne, než udělá. Obecně je ale u zpracování účetnictví zatím velký problém, je komplikované – různé vstupy, různí lidé, málo standardizace. Tohle prostě bude oříšek.

Co vás vlastně přivedlo konkrétně k Infinity?

Znali jsme je historicky, byli naši klienti a management nás oslovil, když se mateřská společnost rozhodla českou dceru prodat.

Zmínil jste zpracování mezd. Máte už nějaký společný integrovaný produkt?

Chystáme jej, je to v běhu. Chtěli bychom vše představit rychle, protože bude důležité být na trhu brzy. Což má vždy dva aspekty – když jste první, jste populární, ale musíte novinku prosadit a navíc odchytat všechny chyby (nemyslím technické, ale chyby služby, byznys modelu). Nebo můžete následovat a počkat si, kam se to vyvine, a vstupovat s menším rizikem a asi i náklady. My jsme se však rozhodli jít první cestou a věříme, že uspějeme, musíme, protože nám nic jiného nezbývá, to je krása kapitalismu, že kvalita se dřív nebo později prosadí, a když to nebudeme my, tak určitě někdo jiný, ale to by nás samozřejmě mrzelo.

Když mladí lidé dostanou velký majetek, tak je to v zásadě zničí, zabije to jejich snahu, kreativitu a vůli uspět

Chtěl byste nakupovat další společnosti? Jaké sektory se vám líbí?

Mým ideálem je společnost, která dobře vydělává, není současně dramaticky náročná na investice a pohybuje se na trhu, který pokud možno není ovlivněný státem a nečeká ho žádná zásadní změna. No, a když si dáte tyto podmínky, je docela těžké něco najít. Ale v poslední době se na trhu objevuje spousta příležitostí, tím jak chce první generace majitelů předat majetek. V této souvislosti vždy radím, že je nutné ono nástupnictví udělat včas. Jinak může člověk přijít o velké peníze. Ostatně proto jsme založili novou službu RSM Tacoma Family Office, vznikla z potřeby našich klientů dlouhodobě odpovědně spravovat majetek nejen pro tuto, ale i následující generace.

Nástupnictví je v poslední době hodně populární téma…

Ano, všichni o tom mluví. Já osobně na to mám ale hodně radikální názory. A otevřeně je i říkám: dětem by se majetek dávat neměl. Mělo by se jim poskytnout základní zajištění, aby měly kde bydlet, zajistit jim vzdělání, poskytnout dobrou zdravotní péči, pokud ji potřebují, a důležité je, aby věděly, že za nimi rodina stojí. Myslím ale, že když mladí lidé dostanou velký majetek, tak je to v zásadě zničí, zabije to jejich snahu, kreativitu a vůli uspět. Přestanou být hladoví v pozitivním slova smyslu. Což je znakem lidí, kteří uspěli. Rodiče, kteří zahrnují děti penězi, dělají chybu.

A co tedy s majetkem dělat? Rozdat ho? Prodat a peníze utratit?

Nejlépe mi ze zkušenosti vychází model, kdy se majetek nechává v rodinném holdingu a spravuje se s dlouhodobým výhledem, tedy nedistribuuje se dětem, zůstává vcelku. Rozdat majetek je za mne příliš radikální a není ideální, aby každá generace začínala úplně z nuly. Ale děti si mají peníze na svůj život vydělat samy, budou k nim mít lepší a odpovědnější vztah. Alespoň to mají zkusit, i neúspěch je dobrý a není třeba ho démonizovat. Hlavní je začít nástupnictví řešit včas, nevytěsňovat tohle nepříjemné téma, což bohužel lidé velmi často dělají.

Většina projektů nevyjde. Neměli bychom se kvůli tomu dívat na lidi, kteří neuspěli, že jsou špatní. Asi to podruhé udělají lépe

Jak se díváte na start-upy, což je také jeden ze současných trendů…

Chválil bych lidi za odvahu se do něčeho pustit, zkoušet věci. Jestli se mě někdo ptá, zda bych do něčeho takového osobně investoval, tak ne. Vlastně jsem to nikdy nechápal. Vybudoval jsem RSM Tacoma od nuly, trvalo to dlouho a nevidím důvod, proč znovu začínat. Radši koupím takříkajíc existující kostku, kterou budu moci opracovávat a rozvíjet. Jinak samozřejmě pokusit se založit něco je výborná věc, pomůže vám to se stát lepším člověkem. Je to nejrychlejší škola. I když to nevyjde. Jen si myslím, že bychom v Česku měli být tolerantnější ve chvíli, kdy se projekt nezdaří. Většina jich nevyjde. Neměli bychom se kvůli tomu dívat na lidi, kteří v jednom projektu neuspěli, že jsou špatní. Asi to podruhé udělají lépe. Pro moji generaci byl úspěch vlastně jednoduchý. V devadesátých letech byly příležitosti obrovské, konkurence žádná. Teď je trh těžší. A když člověk jednou neuspěje, dá mu to ohromné zkušenosti. Samozřejmě nemluvím o lidech, kteří zkrachují proto, že firmu řídili z dovolené, nebo jsou v jakémkoli směru nepoctiví.

Vy jste byl jedním z prvních lidí ve financích, kteří přiznali, že v roce 2008 přichází ostrá finanční krize. Jak tu dobu hodnotíte zpětně?

Já bych mohl žít v krizi celý život. Pro mne to byla úplně nejlepší doba. Jinak myslím, že krize je hlavně mentální stav. Všichni byli jako v aspiku, nic nedělali, jen se bránili, to plodí příležitosti. Měli bychom si z krize pamatovat to, že během ní jsme se vzdali řady zbytečných věcí a většinou jsme si toho ani nevšimli. A některé z nich se už zase vrací. Bydlím v centru Prahy a dlouhodobě pozoruji jednu věc, říkám tomu ohňostrojový ukazatel. Před krizí byl totální boom ohňostrojů, v krizi skoro zmizely a teď už jich je zase nějak moc. Jako by lidé úplně zapomněli. Přitom pořádně nikdo neví, co to teď je a co bude, jestli krize, nebo růst. Jestli jsme teď vlastně už několik let nerostli a opět by se to nemělo zkorigovat.

A co si myslíte vy?

Já to nevím. Samozřejmě je lepší nálada, ale kam to dospěje, je otázka. Myslím, že být připravený na něco, co nemusí být úplně veselé, není nikdy špatné. Přitom se teď lidé chovají trochu jako v roce 2007, ohňostroje, utrácejí za nesmysly, přeplácejí nemovitosti.

Investor, šéf a spolumajitel poradenské firmy RSM
Tacoma Marek RosenbaumInvestor, šéf a spolumajitel poradenské firmy RSM Tacoma Marek RosenbaumAutor: Anna Vacková, E15

Před pěti lety jste říkal, že vítězi krize budou Babiš a Křetínský. Myslíte si to stále?

Jasně, byl to dobrý odhad. Uspěli parádně, teď je otázka kam to povedou dále, a myslím, že jsou před nimi velké výzvy. Ale rostla i řada dalších lidí. Nejvíce ti, kteří byli rozumní a nikdy se nezbláznili, byli opatrní před krizí i v ní.

Tacoma má ve vedení skoro samé ženy. To je nějaký záměr?

Ne, vůbec. Ony prostě byly nejlepší. Máme úplně stachanovské plány a všechny kolegyně je letos plní. Máme to tak, že dáme příležitost tomu, kdo ji chce a kdo je schopen uspět. Nikoli že bychom protežovali ženy. Ale neprotežujeme ani muže. Protežujeme úspěch.

Jak se změnily vaše poradenské služby během krize?

Nejvíce asi v tom, že nastala určitá renesance klasických služeb, jako daňové poradenství, účetnictví, mzdy. Dříve jsme byli postaveni hodně transakčně. Bylo přitom jasné už v devadesátých letech, že vlna transakcí jednou doběhne, karty se dorozdají. Většina naší klientely před krizí byli zahraniční investoři přicházející do Česka. Těch je nyní výrazně méně. Hodně se začal rozvíjet lokální byznys uvnitř Česka. Takže poradci, kteří byli postaveni na mezinárodních transakcích, se museli změnit, nebo nerostou a živoří. Ukázkově je to vidět u mezinárodních advokátních kanceláří, hodně jich z trhu odešlo.

Vy jste ale také soukromý investor. Jak se vám v tom vede?

Mou největší investicí je podíl v Tedomu, což je velká průmyslová firma, která vyrábí kogenerační jednotky a vyváží je do celého světa, je na světové špičce. Vyrábíme a provozujeme kogenerační zdroje, pobočky máme v mnoha zemích světa. V Česku máme i společný podnik s ČEZ na decentrální zdroje. Mám i podíl ve strojírenském byznysu, konkrétně Otavských strojírnách, ty také vyváží strojírenské výrobky do mnoha zemí západní Evropy. A přestože jsem životní pesimista, co se týče nemovitostí, tak jsme s kolegy za pět let z nuly vybudovali fond HOYA zaměřený na stavbu a pronájem logistických nemovitostí, je to diverzifikované portfolio, kde je dneska asi miliarda korun v majetku.

Marek Rosenbaum (44)
Jeden ze zakladatelů RSM Tacoma, poradenské firmy, která vznikla v roce 1993. V současnosti řídí tým ekonomického poradenství společnosti a zaměřuje se na vedení rozsáhlých projektů poskytovaných napříč společností. Podílel se například na řízení fúze společností Pepsi-Cola a Toma, převzetí jmění společnosti Nestlé Čokoládovny nebo sloučení společností Dunlop Pneu a Goodyear. Je aktivním soukromým investorem, má podíly v Tedom, Otavských strojírnách či fondu Hoya.

Firma láká na daňovou reformu

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!