Jiří Boček: Loni nám pomohl export, byl nejvyšší v historii | E15.cz

Jiří Boček: Loni nám pomohl export, byl nejvyšší v historii

Jiří Boček: Loni nám pomohl export, byl nejvyšší v historii
Jiří Boček
• 
ZDROJ: E15 Michael Tomeš
17. ledna 2012 • 07:42
Dušan Kütner
Loňský výstav Budějovického Budvaru vzrostl o pět a půl procenta a byl druhý nejlepší v historii, zatímco celý tuzemský pivní trh zaznamenal podle prvních odhadů růst o procento. Na výsledku se výrazně podepsal export, neboť Budvaru se podařilo polovinu produkce vyvézt. „Dosáhli jsme suverénně nejvyššího objemu prodeje v zahraničí v celé historii pivovaru,“ říká ředitel národního podniku Jiří Boček.

Pivovar exportoval 652 tisíc hektolitrů, meziročně asi o 7,5 procenta více. Domácí prodeje pak stouply o 3,5 procenta. Pro letošek kvůli zprávám o další krizi očekává v lepším případě stagnaci.

* E15: Která z kategorií se na celkovém nárůstu prodejů na 1,32 milionu hektolitrů podílela nejvíce?

Nejvíce rostla značka Budweiser Budvar a z produktů, které pod touto značkou máme, pak světlý ležák. O něco posílilo i výčepní pivo. Příznivé je, že rostly výrobky s vyšší přidanou hodnotou.

* E15: Podle Svazu pivovarů loni vzrostl celkový výstav v Česku o procento. Poroste trh i letos?

Z čísel k 30. září se dá předpokládat, že propad z předchozích let se zastavil. Z pohledu českého, ale i evropského to vypadalo, jako by si spotřebitel rok 2011 trochu užil. Od konce roku 2008 a v průběhu let 2009 a 2010 byli lidé pronásledováni relativně nepříznivými zprávami o finanční krizi a hospodářské recesi a v utrácení byli opatrní. Loni mi to připadlo, jako kdyby si spotřebitel trochu ulevil, trochu popustil uzdu. Konec loňského roku ale zase přinesl negativní zprávy o stavu Česka, unie a eura. K tomu přidejme řadu legislativních opatření, ať už u nás, či v Evropě, jimiž se hledají zdroje. To jsou věci, které spotřebitele nutí, aby přehodnocovali své nákupní zvyklosti. Takže si nemyslím, že rok 2012 bude rokem nějakého pozitivního růstu pivovarnictví.

Budvar přesune do Česka stáčení plechovkového piva

* E15: Takže očekáváte stagnaci?

Kdyby české i evropské pivovarnictví zůstalo na úrovni roku 2011, myslím, že by to byl velmi dobrý výsledek.

* E15: Jaký je plán Budvaru na výstav pro letošní rok?

Cíl je udržet postavení a rozsah prodejů jako loni. Na základě toho, jaké jsou mikro- a makroekonomické předpoklady, je to ambiciózní cíl.

* E15: Jak se vyvíjely loňské tržby?

Tržby loni vzrostly zhruba o dvě procenta, a to navzdory vlivu devizových kurzů. Proti nám hraje silná koruna, která od ledna zhruba do září vykazovala hodně silné a pevné postavení proti fakturovaným měnám. Konec roku nám trochu pomohl.

* E15: Jaké tržby předpokládáte letos?

To je vždy velká neznámá. Polovina našich tržeb je v zahraničních měnách, takže je to otázka kurzu koruny. Co se týče domácího trhu, tam bychom chtěli udržet objem tržeb z loňského roku, to je asi kolem miliardy korun.

* E15: Ve které zemi se vám dařilo nejvíce?

K nárůstu rozhodně přispělo Německo, pak Slovensko, Polsko, Rusko, dokonce i Kanada a Švédsko. Pro nás bylo pozitivní, že rostly především klíčové trhy. Ale protože prodáváme ve více než 50 zemích světa, i relativně malé trhy přispívaly k nárůstu, ať už to byly pobaltské státy, Finsko, Izrael, Turecko. Rok 2011 byl skutečně příznivý.

* E15: Jak se daří Budvaru v Číně? Řada firem tam nedokáže proniknout.

Poté, co jsme devět let usilovali o registraci ochranné značky Budějovický Budvar, což se nám nakonec povedlo, jsme zahájili obchodní spolupráci s čínským importérem. Dnes tam prodáváme světlý a tmavý ležák v sudech i v lahvích. Čína ale rozhodně není naším klíčovým teritoriem. Vychází to ze struktury trhu. Čínský pivní trh je saturován místními značkami, to jsou skutečně laciné produkty, protože v Číně je zisk z piva minimální. Pak je druhý segment, světové značky vyráběné v Číně v licenci. A (cenově) zcela nahoře jsou importované značky. Tyto importované značky netvoří ani procento čínského trhu, je to hodně výběrová záležitost. Dovážené pivo je navíc zatíženo daní z luxusu. Importované značky tak nejsou orientovány na Číňany, ale spíše na cizince, kteří v Číně pracují a kteří chodí do evropsky zařízených hospod. Myslet si v současné době, že když je v Číně přes miliardu lidí a kdyby jeden Číňan vypil jednu láhev Budvaru, musíme stavět nový pivovar, je omyl.

* E15: Jste s výsledky v Číně spokojen?

Když se podívám po trhu – klíčové je východní pobřeží, Šanghaj, Peking a podobné komerční industriální zóny – tak jsme s tím spokojeni.

* E15: Přibyly nějaké nové trhy?

Loni jsme zahájili dodávky do Indie. Struktura trhu je tam podobná jako v Číně. Ale spíše se mění obchodní partneři. Chystáme výměnu obchodního partnera na Novém Zélandu a od začátku letošního roku jsme rozjeli na Slovensku vlastní dceřinou společnost Budweiser Budvar SK.

* E15: V poslední době výrazně stoupají prodeje piva v PET lahvích. Budvar je jeden z posledních velkých pivovarů, který pivo do plastu nestáčí. Nezačnete s tím?

Značka Budweiser Budvar rozhodně do plastu nepatří.

* E15: Ale i Prazdroj, Staropramen a Heineken si postavili v Česku vlastní linky na plnění PET lahví…

* E15: V poslední době také roste zájem o nealkoholická a ochucená piva.

Historie nealkopiva v Česku je dlouhá, je tady od sedmdesátých let, takže to není novinka, ale nikdy toto pivo nemělo na růžích ustláno. Současný dynamický nárůst jeho prodeje a spotřeby nastal se zavedením bodového systému v dopravě. A také když si u oběda chcete dát limonádu nebo nealkopivo, je nealkoholické pivo chutnější.

* E15: Vydáte se do segmentu ochucených piv?

Segment ochucených piv nemůžeme přehlížet. Loni vyvolala boom jedna pražská značka s citronovým mixem… Není to nic nového, jsou to věci, které se vyskytují v Rakousku, Německu, dokonce i některé celosvětové koncerny u svých globálních značek připravují ochucená piva.

* E15: Kdy chcete s takovým pivem přijít na trh?

Pokud se rozhodneme, určitě to oznámíme s dostatečným předstihem, ale nyní vám to neřeknu.

* E15: Budvar je jedním z mála pivovarů, který využívá při výrobě ležáku starý německý předpis „o čistotě“ piva Reinheitsgebot. Proč?

V Německu je zvykem, že pivo, které se tam dováží, by mělo naplňovat Reinheitsgebot. Není to legislativní povinnost, je to spíše komerční úzus.

* E15: V čem je výhoda tohoto postupu proti jiným?

Vždy je to ekonomika versus výsledná chuť a to, na co je spotřebitel zvyklý. Pokud bychom sledovali pouze ekonomické cíle, určitě bychom se snažili nahrazovat slad a chmel nějakými náhražkami. Neděláme to. Naším cílem je nevodit zákazníka za nos. Některé pivovary to dělají tak, že změní technologický postup, počkají tři čtyři měsíce, a když nikdo nepozná změnu, tak zase přejdou k další dílčí změně. To není naše cesta, nedělali jsme to, neděláme to a nebudeme to dělat.

Jiří Boček (54)

Již během studií na Středním odborném učilišti pivovarském v Českých Budějovicích absolvoval praxi v Budějovickém Budvaru. Absolvoval VŠCHT v Praze (1982). O dva roky později nastoupil do Budvaru jako technolog a mistr varen, v letech 1985–1991 působil jako podsládek a mistr varen. Od roku 1991 je ředitelem Budvaru.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!