Josef Bára: Návratnost investice do hotelu je dnes kolem 50 let. To je šílené | E15.cz

Josef Bára: Návratnost investice do hotelu je dnes kolem 50 let. To je šílené

Josef Bára: Návratnost investice do hotelu je dnes kolem 50 let. To je šílené
Josef Bára
• 
ZDROJ: E15 Robert Zlatohlávek
8. února 2012 • 07:46
Jan Šindelář
Ačkoli hotely nyní nevydělávají tolik, kolik by si jejich majitelé představovali, společnost EuroAgentur se loni s novými majiteli dostala do mírného provozního zisku. „Podařilo se nám výrazně snížit náklady, zejména se domluvit na nižších nájmech,“ říká předseda představenstva Josef Bára.

* E15: Před více než rokem změnila firma majitele. Rodina Viliama Sivka prodala EuroAgentur ruským podnikatelům. Můžete už hodnotit nastalé změny?

Po transakci se mírně změnila struktura naší sítě. Pan Sivek si některé hotely nechal a my je nahrazujeme novými aktivitami. V poslední době jsme podepsali tři smlouvy, jednu na hotel v Praze, jednu na Lipně a jednu v Pardubickém kraji.

* E15: Je to tak, že hotely provozujete ve většině případů jako nájemce dané budovy?

Ano, je to pokračování firemní filozofie nastavené už před lety. Nejsme majiteli budov, jsme buď v nájemním vztahu, nebo hotely používají naši značku na základě franšízy. A konkrétně poslední tři smlouvy jsou smlouvy o řízení.

Rusové vracejí hotely EuroAgentur k zisku

* E15: Co to je?

Řekl bych, že je to pro majitele takový ideální produkt v době krize. Majitel se nechce o už tak hubené výdělky dělit s provozovatelem, aby oba měli ve výsledku málo. Takže hotel provozuje společnost, která ho vlastní, a místo toho, aby si najali jako manažera nějakého Jana Nováka, najmou si společnost EuroAgentur. Čili my tam máme svého ředitele, ale veškeré náklady a výnosy jsou na účet a na jméno toho majitele.

* E15: Vy jim tedy poskytujete službu, za kterou dostáváte zaplaceno?

Přesně tak. Ředitel je náš zaměstnanec a máme procenta z obratu a ze zisku. Obecně je to nejvýhodnější u hotelů s více než stem pokojů, děláme to ale i u menších zařízení.

* E15: Jaký máte ve svém portfoliu poměr jednotlivých druhů smluv?

Převažují nájemní vztahy, pak jsou franšízy a potom smlouvy o řízení. Všechno je to pod značkou EuroAgentur.

* E15: Nebudete expandovat i mimo území bývalého Československa?

Řekl bych, že díky novým akcionářům se trochu otáčíme na Východ. Takže jednáme v Rusku a ještě v jednom státu bývalého Sovětského svazu. Ale nechci teď předbíhat.

* E15: Vlastníte i cestovní kancelář pro příjezdovou turistiku. Jak velkou část hostů vám dodává?

I když má stále výrazný podíl, přesun klientů k internetu je pochopitelně ohromný. Teď se například hodně mluví o nízkých cenách za ubytování. Ale podle mě není problém ani tak v dosažených cenách, které víceméně stagnují, ale v odkrajování provizí pro internetové rezervační systémy. Takže my dnes máme třeba proti dřívějšku brutto cenu nepatrně vyšší, ale musíme z toho dát průměrně patnáct procent provizním systémům.

* E15: K těm systémům patří i takzvané slevové portály, které někteří hoteliéři označují za ďáblův vynález?

My se toho účastníme. Pokusím se vysvětlit naši strategii. Vycházíme z dlouholetých zkušeností s českou společností. Ať se to líbí, nebo ne, jejím výrazným rysem je – na rozdíl od většiny Evropy – vlastnit chatu nebo chalupu, jsme označováni za národ chatařů a chalupářů. Jsme s nadsázkou řečeno bláznivý národ, který celý týden dře a pak jede na víkendové sídlo a tam zase dře. Tím chci říci, že podle mého názoru by klientela, která jezdí prostřednictvím slevových portálů, jinak nejela vůbec. Já to tedy neberu tak, že prodávám za příliš nízkou cenu, beru to spíše jako marketingový náklad hotelu. Slevové portály mají miliony příznivců, a jak jinak byste oslovil reklamou miliony lidí? V televizi? To je drahé. Raději prodám 200 pokojů levněji – zvednu si obsazenost, náklady mi to pokryje a mám reklamu. Rozdíl dosahuje třeba 50 tisíc, ale to je pořád přijatelný náklad na marketing. Takže slevy nevnímám jako nutné zlo, ale jako cestu marketingu.

* E15: Jaký je u vás poměr zahraničních a tuzemských hostů?

Čeští klienti jsou u nás, co se týče počtu, v žebříčku národností na prvním místě, tvoří asi deset procent klientely, nejvýraznější podíl mají v Hradci Králové a Jihlavě. V počtu přenocování jsou ale první Rusové, kteří sem obvykle jezdí na dlouhodobé pobyty.

* E15: Znamenal pro vás ruský majitel i příliv turistů z Východu?

Naši akcionáři nejsou z oboru cestovního ruchu, takže zde není přímá úměra. Ale lépe se nám dnes jedná s ruskými partnery, je tam vřelejší vztah. Ale na příjezdy ruských hostů to zásadní dopad nemá.

* E15: Jak striktní je nový majitel? Máte nějaké pevně dané cíle a jejich plnění pak jezdíte obhajovat do Moskvy? A dá se to srovnat s předchozím vedením Viliama Sivka?

Vždy jde samozřejmě v první řadě o hospodaření. Klademe si splnitelné cíle, takže necítím nějaký neadekvátní tlak. Ale pro mne má velký význam, že je současné řízení firmy čitelnější. U bývalého akcionáře přece jen fungovaly rodinné vazby a řízení bylo hodně intuitivní.

* E15: Stýkáte se s panem Sivkem?

Pravidelně ne.

* E15: Hraje roli to, že rozjíždí vlastní hotelový byznys pod názvem Sivek Hotels?

To bych ani neřekl. Pokud jde o byznys, beru pana Sivka jako konkurenci se vším všudy. Ale věřím, že lidsky bychom si dokázali i dnes vzájemně pomoci. Pokud by třeba zavolal, že potřebuje složit uhlí, tak vezmu lopatu a pojedu.

* E15: Pan Sivek se snaží se svou značkou expandovat. Neměli jste nějakou gentlemanskou dohodu, že už nebude v hotelnictví podnikat?

Pan Sivek firmu prodával s tím, že už nechce pracovat, chce odpočívat a dělat si své koníčky a věnovat se rodině. Naši akcionáři to kupovali s tím, že si pan Sivek nechá čtyři hotely, aby měl nějakou obživu, a to je vše. Ale pokud vím, tak smluvně to zakotvené není.

* E15: Dlouho se mluví o hotelové krizi. Není to pro vás výhodné alespoň v tom, že se snižují nájmy?

Musím zaťukat, naši pronajímatelé jsou natolik rozumní, že chápou, že se o ten pokles s námi musejí nějak podělit. Určitě to není výhoda, ale i díky novinám máme v ruce materiály, které nám pomáhají se domluvit.

* E15: Kdybych byl majitelem domu v zajímavé lokalitě na Šumavě a nabídl vám 20 pokojů, kolik byste mi platili na nájmu?

Pro příklad, vzali jsme si znovu do nájmu hotel Churáňov, který má 56 pokojů. Tři a půl měsíce jsme platili jen symbolické nájemné, abychom mohli něco investovat. Chyběla tam třeba Wi-Fi nebo dětský koutek. Dnes platíme několik desítek tisíc. Když se podíváme na provozní náklady, jako jsou energie a další, objektivně ani víc platit nemůžeme.

* E15: Můžete srovnat nájmy před rokem 2008, kdy začínala krize, a nyní?

Máme i hotel, kde máme téměř 60procentní slevu proti původní nájemní smlouvě.

* E15: Vy jste šli za majiteli, ukázali jste jim čísla a řekli, že musejí dát slevu?

Přesně tak.

* E15: EuroAgentur se loni s novými majiteli dostala do mírného provozního zisku. Co se změnilo proti roku 2010?

Podařilo se nám výrazně snížit náklady, zejména se domluvit na nižších nájmech, museli jsme ukončit i dvě nájemní smlouvy, kde nájemné neodpovídalo situaci na trhu. Na mzdy jsme nesahali, ale šetřili jsme také na energiích. Jsou to maličkosti, které se ale sčítají a pak hrají významnou roli. Dnes hlídáme náklady opravdu u každé položky a investujeme tam, kde nám to ušetří.

* E15: Mluvíte o nákladech, co ale výnosy?

Výnosy se zvedly díky vyšší obsazenosti.

* E15: Provozujete tříhvězdičkové a čtyřhvězdičkové hotely. Pozorujete nějakou kanibalizaci, tedy přesun hostů směrem k vyšší kategorii?

Jednoznačně je to tak. Dříve byl třeba tříhvězdičkový hotel za 150 eur a čtyřhvězdičkový za 220. Dnes už jsou ty rozdíly tak malé, že si člověk raději připlatí 20 eur a jde do lepšího hotelu.

* E15: Souhlasíte s odhadem asociace hotelů, že letos porostou ceny zhruba o deset procent?

To je složité. Když vezmu naše ceníky, zvedli jsme mimo sezonu ceny o čtyři procenta, v sezoně o sedm. Růst ceny o deset procent ale považuji letos za realistický odhad.

* E15: Nefunguje EuroAgentur na trhu jako jakási cenotvorná firma, když je největší? Třeba jako Prazdroj na trhu s pivem.

Jsme sice největší, ale cenotvorbu dnes tvoří každý hotel. Všichni si hlídají konkurenci a přizpůsobují cenu.

* E15: Je na českém trhu místo pro další hotely, případně světové řetězce?

Prostor pro řetězce tady určitě je. Hotely se budou muset sdružovat. Po revoluci jsme si zvykli, že trh může růst do nebe. Zvykli jsme si, že třeba dvacetipokojový hotel uživí majitele, nájemce a někdy ještě nepoctivý personál. A host může být spokojen. Všude jinde jsou ale tyto typy hotelů čistě rodinným podnikem, kde se uživí právě ta rodina. Maminka v recepci, tatínek v kuchyni a dcera pokojská. Podívejte se třeba do Rakouska. Nežijí si tam špatně, ale musejí si to oddřít. Není to tak, že by jim hotel sponzoroval celoroční bydlení na Seychelách.

Evidentně se to zatím daří. Uživit je ale špatné slovo, hotely zdaleka nevydělávají tolik, kolik by si majitelé představovali. Návratnost investice do hotelu se dnes pohybuje kolem 50 let, což je šílené. Čekal jsem, že se trh pročistí rychleji. Ceny klesly tak nízko, že je Praha de facto nízkonákladovou destinací. Tomu odpovídá i klientela. Byl jsem v Londýně a tam je na pultech cestovek jako nejlevnější destinace všude Praha. To přináší hlavně to, že klienti nečerpají další nadstavbové služby. Zaplatí ubytování a víc ani korunu.

* E15: Vymaní se někdy Praha z této low cost škatulky?

To bude trvat strašně dlouho, můj osobní odhad je sedm let.

* E15: Budou se tedy hotely měnit zpět na činžovní domy?

Pronajímat byt je dnes výhodnější. A je to mnohem méně starostí. Takže ano.

Josef Bára (38)

V hotelu začal pracovat už ve 14 letech, kdy nastoupil do učení na kuchaře. Po ukončení studia krátce vařil v pražském hotelu Paříž. Ve 21 letech byl jmenován ředitelem tříhvězdičkového hotelu Quality v Praze 4, kde pracoval pro společnost HRMC Consulting. Od roku 1998 řídil Best Western hotel Kampa Praha. Při založení EuroAgentur Hotels & Travel v roce 2005 byl pověřen výkonným řízením společnosti a zároveň se stal členem představenstva. Krátce po změně akcionářů v roce 2010 se stal předsedou představenstva. Svůj EuroAgentur coulinary team několikrát vedl na zahraničních akcích, například ve Vídni, Paříži a Pekingu. Je členem Rady Asociace hotelů a restaurací ČR. Má dva syny, narození třetího očekává letos v květnu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!