Kamil Levinský: Do konce roku chceme získat tři nové televize | E15.cz

Kamil Levinský: Do konce roku chceme získat tři nové televize

Kamil Levinský: Do konce roku chceme získat tři nové televize
Kamil Levinský
• 
ZDROJ: E15 Anna Vacková

foto E15, Aleš Borovan

Kamil Levinský se od 1. srpna stane generálním ředitelem Českých Radiokomunikací, kde dosud zastával funkci ředitele pro transformaci firmy. Jako nový šéf bude muset řešit nejen zrušený tendr ministerstva vnitra na telekomunikační služby za 1,6 miliardy korun, kterého se České Radiokomunikace účastnily, ale hlavně nové výzvy – postupný útlum sektoru telekomunikací a analogového televizního vysílání.

„Předpokládáme naopak rozvoj trhu digitálních televizí a růst na poli informačně-komunikačních technologií,“ uvedl Levinský.

* E15: Jaké nové vize si přinášíte na post generálního ředitele?

Nelze čekat žádné zásadní změny. Budu sázet na pokračování úspěšné nastolené strategie a zaměřím se na segmenty, ve kterých chceme dlouhodobě působit. Chceme být nadále vedoucím hráčem v oblasti televizního a rozhlasového vysílání a zároveň efektivně využívat infrastruktury, kterou máme, pro potřeby mobilních operátorů, fixních operátorů a korporátních zákazníků.

* E15: České Radiokomunikace určitě chystají nějaké nové služby. Prozradíte které?

Radiokomunikace hodlají v horizontu několika týdnů masivně vstoupit do cloud computingu. Ale ne do poslední úrovně, což je software jako služba, tedy využívání softwaru uloženého v cloudu. My se chceme věnovat infrastruktuře, datovým centrům a řešení serverů. Využijeme lokalitu Prahy, která byla za předchozího režimu budována jako velmi robustní s nezávislým napájením ze čtyř stran. Po ukončení analogového vysílání a demontování analogové technologie jsme ve vysílači na Žižkově uvolnili velmi zajímavé prostory, kde můžeme tyto služby poskytovat.

* E15: Kdo vlastně bude nyní výkonným ředitelem? Nebo si tu funkci ponecháte?

Na tuto pozici probíhá v současné době výběrové řízení.

* E15: V čem je přístup nových majitelů Macquarie jiný od předchozích Mid Europa Partners?

Nový vlastník převzal Radiokomunikace na konci ledna letošního roku a jasně deklaroval pokračování strategie firmy tak, jak byla nastolena. Je tu jeden velký rozdíl. Obvykle se píše, že do Radiokomunikací vstoupily Macquarie, ve skutečnosti to jsou fondy spravované Macquarie. A do těchto fondů investují mezinárodní a evropské penzijní fondy. To znamená, tito investoři vstupují do infrastrukturních typů aktiv, které mají dlouhodobý investiční horizont a stabilní výnos. Předchozím vlastníkem byly fondy rizikového kapitálu. Investiční horizont předchozích vlastníků byl tedy výrazně kratší.

* E15: Na jaře jste obměnili část manažerského týmu, konkrétně obchodního a finančního ředitele. Proč tak velká úmrtnost, souvisí to s novými vlastníky?

V žádném případě. Nový finanční ředitel nahradil Petera Whitea, kterému končila standardní smlouva a který vyjádřil zájem vrátit se zpět do Anglie. Obsazení pozice obchodního ředitele souvisí s naším větším zaměřením na obchodní aktivity. Obě pozice byly tedy otevřeny ještě před příchodem nového vlastníka.

* E15: Asi hlavním úkolem před vámi bude nyní projekt fúze s vlastníkem Českých radiokomunikací, společností Morava Czech Communications Holdings. Proč jste k ní přikročili a jaké benefity by vám měla přinést?

Je to pouze technická věc, která doprovází každé akviziční financování a která v žádném případě neovlivní fungování podniku. Mimochodem, fúzí jsme si prošli i před čtyřmi lety při akvizici předchozími vlastníky.

* E15: Jako jeden z důvodů fúze je v projektu označeno „zvýšení efektivity řízení a zjednodušení vyplácení dividend v řídící osobě“. V čem se vám České Radiokomunikace řídily špatně?

Fúze nemá žádný dopad na management, týká se opravdu spíše akcionářské struktury.

* E15: Kolik tedy za rok 2010 Radiokomunikace vyplatí dividendu?

Tato věc se týká bývalého majitele a nám ji nepřísluší komentovat.

* E15: Za poslední roky se vám podařilo přetočit stomilionové ztráty podniku do zisku. V roce to bylo 25 milionů korun hlavně díky prodeji 170 tisíc maloobchodních zákazníků T-Mobile za 375 milionů korun. Jaký faktor hrál hlavní roli v loňském čistém zisku 141 milionů korun?

Pro nás jsou hlavní ukazatele EBITDA a cash flow, čistý zisk pro nás při řízení společnosti tak relevantní není. Přestože jsme v roce 2009 odprodali T-Mobile, náš retailový byznys, podařilo se nám loňskou EBITDA udržet na stejné úrovni jako v roce 2009. Při očištění od retailového segmentu jsme dosáhli nárůstu EBITDA skoro o 19 procent díky snižování nákladů a souběhu analogového a digitálního televizního vysílání.

* E15: Tento souběh bude ale letos končit.

Analogové televizní vysílání de facto končí v listopadu letošního roku, takže zde očekáváme pokles výnosů související s tímto typem vysílání. V tomto roce se nás dotkl rovněž konec televizí Z1 a Public TV.

* E15: Jak se loni pohnuly tržby proti předchozímu roku?

Zde jsme zaznamenali pokles, který byl dán odprodejem retailového byznysu společnosti T-Mobile na konci roku 2009.

* E15: Když jsme zmínili prodeje částí firmy, letos se zase spekuluje o prodeji Telco divize. Můžete to komentovat?

Jsou to pouze spekulace, o prodeji se v žádném případě nedá mluvit. Naše strategie je jasná – využívat infrastrukturu, kterou máme, k poskytování nejen vysílacích služeb. Bez telekomunikační infrastruktury bychom navíc nebyli schopni poskytovat služby našim televizním a rozhlasovým zákazníkům.

* E15: Snaha o prodej vysílače na Ještědu však fikcí není. Pohnul se nějak tento případ?

Nás samozřejmě mrzí, že jednání s Libereckým krajem neskončila úspěšně. Důvod, proč jsme Ještěd nabídli k prodeji, je jediný. Částku na rekonstrukci jsme odhadli na 150 milionů korun. Radiokomunikace proto v roce 2006 žádaly o dotaci 36 milionu korun na rekonstrukci Ještědu z takzvaných norských fondů. Několikrát nám byla tato žádost zamítnuta. Jediným schůdným způsobem, jakým se dalo dosáhnout na dotaci na rekonstrukci Ještědu, byla varianta odprodeje kraji. Bohužel se po změně politické reprezentace v Libereckém kraji prodej nepodařilo dotáhnout do konce.

Kamil LevinskýKamil LevinskýAutor: E15 Anna Vacková

* E15: Když to obrátím. Uvažujete letos o nějaké akvizici, nebo budete spíše investovat do sítí?

Samozřejmě se rozhlížíme po trhu, a pokud by se našel subjekt, jehož koupě by zvyšovala hodnotu společnosti, jsme připraveni se o něj velmi aktivně zajímat. Nicméně dopředu nelze říci, že plánujeme nějaké akvizice.

* E15: Budete mít zájem o frekvence, které Český telekomunikační úřad konsoliduje pro čtvrtého mobilního operátora?

Určitě nemáme ambici provozovat čtvrtého mobilního operátora, takže se tendru neúčastníme. Ale samozřejmě budeme s vítězným subjektem diskutovat o možnosti pronájmu našich věží, tak jako to děláme s existujícími operátory na trhu.

* E15: Zvažujete nákup čtvrtého multiplexu od Telefóniky, který není příliš využit?

Vůbec si nedokážu představit způsob, jak by se to dalo udělat. Kmitočtová sada pro multiplex je určena pro konkrétního držitele a je nepřevoditelná. Multiplex 4 není nic, co by bylo nyní v našem hledáčku.

* E15: Když už jsme u akvizic. V prosinci 2010 jste za desítky milionů koupili třetí multiplex, přesněji řečeno společnost Czech Digital Group, od spolumajitele Primy Ivana Zacha. Jak hodnotíte tuto koupi vzhledem k tomu, že síť 3 je kromě kanálu Prima Love 3 prázdná?

Spekulaci o ceně nechci komentovat. Nákup Czech Digital Group je pro nás dlouhodobou strategickou investicí, která nemá návratnost v horizontu dvou tří let. I z dnešního pohledu bychom tuto investici učinili. Je třeba si uvědomit, že do vypnutí analogového televizního vysílání je trh negativně ovlivněn legislativou, která umožňuje vysílat jen majitelům licence. To v listopadu skončí a trh se konečně otevře.

* E15: O tom, že situace asi není úplně ideální, svědčí i to, že jste čerstvě kývli na požadavky malých televizí využívat jen části vysílačů třetí digitální sítě. Už jste se s někým dohodli?

Počkejme si na podzim a nechme se překvapit.

* E15: Prima na podzim spustí kanál Prima Family, ani Nova asi nezůstane stranou. Půjdou do sítě 3?

Obchodní záležitosti nemohu komentovat.

* E15: Tak jinak. V březnu jste pozice v síti 3 rozvrstvili podle kvality vysílání. Celý multiplex tak pojme maximálně sedm televizí v nejvyšší kvalitě nebo až 11 stanic v nejnižší kvalitě. Kterým typem kanálů Trojku naplníte – velkými programy z produkce Primy a Novy, nebo menšími tematickými televizemi, které budou vysílat jen ve vybraných oblastech?

Kombinací obou typů kanálů. Byl bych velmi spokojen, kdybychom na konci letošního roku v třetím multiplexu vysílali další tři televize.

* E15: Malé televize si rovněž stěžovaly, že vaše ceny za pozice jsou příliš vysoké. Vy jste k určitým diferenciacím přistoupili někdy v březnu. Budete dále zlevňovat, nebo si udržíte současnou úroveň do letošního listopadu?

Tvrzení, které se objevilo v tisku, že České Radiokomunikace po nákupu Czech Digital Group zvýšily ceny za vysílání v síti 3, není pravdivé. Okamžitě po převzetí jsme snížili cenu zhruba o osm procent. V březnu jsme pak nastavili úplně nové produktové portfolio, kde kanál v nejvyšší kvalitě je o 10 procent levnější než v původní Czech Digital Group. U produktu Silver se dostáváme dokonce o 42 procent níže. Nabízíme uzavření smluv na tři, pět a osm let a umožňujeme pojistit si tyto podmínky po celou dobu trvání smluv.

* E15: Takže tyto poplatky jsou podle vás pro malé televize již dostupné?

Myslím si, že se do konce roku dočkáme pozitivního překvapení. Jednáme s každou televizí, která chce šířit svůj signál terestricky.

* E15: Podle mých informací jste diskutovali o možnosti vysílat placené televize v multiplexu 3. Jak je tato idea daleko?

Samozřejmě vnímáme potenciál placených terestrických televizí, tento model je obchodně velmi zajímavý. Nicméně velmi pravděpodobně to nebude v multiplexu 3, ale spíše v novém standardu DVB-T2, jehož test ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem probíhá v Praze z žižkovského vysílače od začátku roku. K tomuto vysílači plánujeme na konci července spustit vysílač Kleť a Javořice, a signál by tedy měl být dostupný v jižních Čechách a na Vysočině. Pokud se tento standard podaří prosadit k implementaci na straně výrobců set top-boxů a plochých televizorů, bude záležet na ČTÚ, kdy vypíše tendr na multiplex v DVB-T2.

* E15: České Radiokomunikace se nedávno přihlásily do 13 tendrů na městské rozhlasové multiplexy v takzvaném L pásmu. Jak významná je příležitost digitalizace rozhlasu?

Velmi pečlivě ji sledujeme. Proti televiznímu vysílání zde přechod na digitální vysílání není vynucen státem, to znamená, že není nutné vracet stávající FM spektrum používané k šíření analogového rádiového vysílání. České Radiokomunikace dlouhodobě tvrdí, že začínat digitalizaci rozhlasu v L pásmu není strategicky nejvýhodnější. Ve většině států, kde byl digitální rozhlas zaveden, se využilo takzvaného třetího televizního pásma. L pásmo může být vhodné pro městské sítě, proto jsme se přihlásili do těchto tendrů.

* E15: Díky licencím nemusí hnout provozovatelé rádií v digitalizaci prstem do roku 2025. Vyplatí se vám vůbec do tohoto procesu investovat?

Domnívám se, že přechod na digitální rozhlas nastane dříve. Odhadujeme, že někdy před rokem 2020.

Kamil Levinský (37)

Vystudoval ekonomii se zaměřením na obchodní právo na Ekonomické fakultě Technické univerzity v Ostravě. Působil jako auditor ve společnostech Ernst & Young a American Standard Companies. V roce 2002 se stal ředitelem interního auditu společnosti Eurotel (dnes Telefónica O2 Czech Republic) a později zastával ve stejné firmě pozici ředitele pro integrace procesů a kvalitu. V Českých Radiokomunikacích dlouhodobě působil jako ředitel Úseku pro transformaci společnosti. Od 1. srpna byl jmenován generálním ředitelem. Hovoří plynně anglicky a španělsky.

Autor: foto E15, Aleš Borovan
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!