Keith Phillips: Banky musí vyvinout nové služby a změnit ty stávající, jinak nepřežijí

Rozhovor

Možná celou generaci bude trvat, než si společnost plně odvykne využívat hotovost, predikuje Keith Phillips, výkonný ředitel Britské bankovní asociace pro členství a rozvoj podnikání. Technologické inovace se nicméně stávají nedílnou součástí bankovních služeb a pro banky bude existenčně důležité, aby se přizpůsobily. E15.cz to Phillips řekl na konferenci "Cool Banking" pořádané Českou bankovní asociací.

 Keith Phillips, Výkonný ředitel Brittish Bankers Association pro členství a rozvoj podnikání
13.10.2014 15:21   |  

Jak daleko může dojít digitalizace retailového bankovnictví? Zmizí časem hotovost z veřejného života?

Je to reálné. K tomu se však budou muset naplnit dva předpoklady: Bude na to muset být připravená technologie a zároveň také společnost. Nyní jsme v situaci, že technologie připravena je, podle mého názoru však není připravena společnost. Nejen u nás v Británii je potřeba v tomto ohledu počítat se sentimentem, lidé mají rádi peníze v ruce, Britové milují svoji měnu a to, co jejich vlastní morálně znamená.

Časem ale určitě k jakési změně vnímání fyzických peněz určitě dojde, troufám si říci, že dokonce bude muset dojít, ale bude se to muset stát politickým tématem. Jak známo, politici jsou hlasem veřejnosti, a dokud veřejnost chce hotovost… Změnit vnímání veřejnosti, to bude trvat dekády, možná celou generaci. Ostatně mladí lidé již dnes jsou v tomto ohledu určitými „vlaštovkami“, jsou ochotni přijmout fakt, že neexistuje hotovost. Ale moje generace, čtyřicátníci či starší, tento fakt asi neakceptuje. Popravdě, osobně bych to asi také neakceptoval.

Co se s bankami stalo, že začaly být novým technologiím přístupnější? Co je tlačí k tomu, aby v současnosti sázely na inovace? Jsou to společnosti jako Google či Apple, které by se rády protlačily do platebních schémat a správy klientských prostředků?

Z mé zkušenosti se banky nyní hlavně snaží vytvořit vztah mezi jimi a klienty, vzájemnou důvěru, a jakožto důsledek problémů bankovního sektoru v průběhu krize také napravit svou pošramocenou reputaci. A dělají to tak, že využívají právě inovací.

Postupné pronikání firem typu Google a Apple, to je naprostá změna pravidel hry v oboru. Tyto firmy mají přímo v genech schopnost být „cool“, a právě pod tímto vlivem by mohly měnit styl prezentace bank a bankovních služeb. Bude to možná chvíli jakási hra ve stylu „pozoruj a čekej“.

Už nyní nicméně vidíme, jak se banky snaží – mění přístup v komunikaci s klienty, začínají si více všímat toho, co klient chce, a stále detailněji se zaměřují na sběr klientských dat. Patří to však do bankovních služeb?

Jednoznačně ano. Doba, kdy jste jakožto klient banky komunikoval pouze s vaším bankovním poradcem, dávno pominula. Samozřejmě tu stále zůstává prostor pro návštěvu pobočky, které jen tak nezmizí, ale banky jednoduše musí vyvinout nové služby, které by vyhovovaly stávající generaci lidí. Lidí, kteří využívají cloudové služby, nakupují na internetu, a kteří používají nejrůznější technologické novinky.

Jakou mají šanci na přežití banky, které se tímto směrem nerozhodnou ubírat a budou se, dejme tomu v tom klasickém pojetí, držet obchodních modelů v podobě osobní obsluhy a pobočkové sítě?

Takové banky nemají jakoukoliv šanci na přežití. Budoucnost bank je v multikanálovém přístupu ke klientům. Banky se musí přizpůsobit, jejich pobočkové sítě se stanou mnohem více retailově orientované a budou více využívány v takzvaných klíčových životních momentech klienta – sjednání hypotéky a podobně. Tato změna se už samozřejmě děje, bankovní prostředí se mění a technologie jsou doslova vplétány do bankovní DNA.

Jak daleko mohou banky s tímto zajít? Například, měly by banky vzhledem k problémům s rozjezdy projektů NFC plateb mobilními telefony zakládat vlastní mobilní operátory?

Popravdě řečeno si nejsem jistý. Tempo, s jakým se změny v bankovnictví nyní ději, je závratné. Jsme svědky vícera partnerství bank s operátory, a právě díky těmto partnerstvím mají jejich klienti „snazší“ život a mohou využívat technologické novinky. A to bude pokračovat. Bankovnictví a poskytování telekomunikačních služeb se tak stávají být stále více propojenými, a to právě díky novým technologiím. Banky jsou v tomto partnerství systémově důležité a je na nich, aby zajistily potřebnou konektivitu. Ať už to dopadne jakkoliv, profitovat z toho bude ale vždy klient.

Jak bude vypadat bankovnictví za pět let?

Dojde k naprostému předělání a přemodelování sítí bankovních poboček, budeme potkávat stále více pop-up poboček a chytrých bankomatů, rostoucí využití digitální komunikace s klienty, multikanálové bankovnictví v mnohem vyspělejší formě, než ji známe teď.

Co vás v poslední době v bankovnictví nadchnulo?

Inovace v oblasti platebních karet – konkrétně bezkontaktní platby a platby kartou ve veřejné dopravě nebo obecně možnost zaplatit, aniž bych musel vytahovat peněženku z brašny či batohu. A ano, je tu možná problém v tom, že člověk rychle a snadno může ztratit přehled o tom, kolik peněz za den takto „propípal“. Stále mě však nepřestane udivovat, na kolika místech už lze takto platit.

Souběžně s bezkontaktním placením v podobě pouhého „procházení“ kolem platebních bodů však vyvstávají minimálně dva závažné problémy – skimming platebních informací a životnost baterií zařízení, která budou zajišťovat chod tohoto platebního pole kolem uživatele…

Popravdě, to je na technologických expertech, aby vám na toto přesně odpověděli, osobně ale doufám, že naplno pracují na vyřešení veškerých problémů. Rozhodně však v tomto máte pravdu – riziko toho, že někdo načte vaše data je stále vyšší, a pro banky je o to důležitější, aby zajistily naprostou bezpečnost tohoto platebního způsobu. Jak jsem říkal na začátku, vztah banka-klient je o důvěře.

Proto banky ručí za transakce prostřednictvím těchto technologií?

Jsou to závazky učiněné v regulatorním prostředí. Ty garance jsou učiněné v domluveném rámci. Jsou zde však jiné, důležitější problémy, a to například ochrana „zranitelných jedinců“ (důchodci, sociálně slabší) před finančním zneužíváním od organizovaných skupin. Například ve Velké Británii jsou na komunikaci a vzdělávání ročně vynaloženy desítky milionů liber.

Co byste rád viděl, aby se uskutečnilo v příštím roce?

Rád bych viděl zintenzívnění spolupráce mezi bankovními asociacemi napříč Evropou, prohloubení spolupráce v nasazování platebních technologií a technologií obecně. Třeba jen v podobě toho, co se odehrálo dnes (společná konference „Cool Banking?“ České bankovní asociace a British Bankers' Association) – sdílení zkušeností, nápadů, postojů a vzájemné porozumění svým trhům a jejich dynamice.

Autor: Marek Schwarzmann

Komentáře

Čtěte také

Merkelová gratulovala Česku k nízké nezaměstnanosti, jde prý o úspěšný stát

Merkelová gratulovala Česku k nízké nezaměstnanosti, jde prý o úspěšný stát Fotogalerie

Německá kancléřka Angela Merkelová přiletěla do Prahy a setkala se s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). S ním se shodla, že Česko i Německo mají velmi dobré vzájemné vztahy,… více

Komerční prezentace

E15news

Zpravodajství do e-mailové schránky.

Mobilní web