Lubomír Pešák: O vítězi mezi e-shopy rozhodne osekání nákladů | E15.cz

Lubomír Pešák: O vítězi mezi e-shopy rozhodne osekání nákladů

Lubomír Pešák: O vítězi mezi e-shopy rozhodne osekání nákladů
Zakladatel a spolumajitel T.S.Bohemia Lubomír Pešák
• 
ZDROJ: E15 Anna Vacková
18. června 2013 • 08:12
Daniel Novák
Na tuzemské obchodníky dopadá snaha domácností šetřit. Jestli někdo výrazně roste, tak jsou to internetové obchody. To je také případ T. S. Bohemia. Rodinná firma z Hané se z obchodníka s počítači dostala mezi přední české e-shopy a v ročních tržbách překročila miliardu korun. „Ať už akvizicemi nebo vlastními silami se chceme dostat ve výnosech na dvě miliardy korun, což je další taková magická hranice,“ říká zakladatel a spolumajitel firmy Lubomír Pešák.

* E15: Se spotřebitelskou poptávkou to teď příliš růžové není. Pociťujete to nějak?

My naštěstí rosteme, a to v průměru kolem deseti procent ročně. Nálada kupujících je však velmi problematická a její vývoj se těžko odhaduje. Kdybychom ho znali, tak by to bylo báječné. Nejhorší je, když máte nepřítele a nevidíte ho.

* E15: Na trhu jste už 20 let. Jak se za tu dobu změnil?

Začínali jsme jako klasický velkoobchod. Lidé k nám chodili, protože jsme měli levnější zboží než jinde. Nástupem internetu se situace změnila. V té době jsme se v tržbách dostali přes magickou hranici 800 milionů až jedné miliardy korun. To je taková hodnota, kdy už s vámi trh tak úplně nemává. Postupně jsme investovali do technologie prodeje a infrastruktury, abychom se etablovali jako maloobchodní prodejce výpočetní, bílé a kancelářské techniky. Do našeho sortimentu nyní jednoduše patří vše, co je do zásuvky. Dominantní je ale stále to, co umíme nejlépe, tedy informační a výpočetní technika.

* E15: Máte před sebou nějaký cíl, kterého chcete dosáhnout?

Ať už akvizicemi nebo vlastními silami se chceme dostat ve výnosech na dvě miliardy, což je další taková magická hranice. Chceme toho dosáhnout posilováním obou prodejních kanálů, tedy výpočetní i bílé techniky, abychom tím byli stabilnější.

* E15: Kdy ty dvě magické miliardy chcete překročit?

Určitě do dvou let. Možná se nám to podaří příští rok, v případě nějakých akvizic možná už letos. Náš letošní plán počítá s růstem o 15 procent.

* E15: Jaký je váš recept na růst?

K růstu na trhu jsou dvě možnosti. Máte balík peněz a buď s ním uděláte nějakou akvizici, nebo ho investujete do operací, které budou mít podobný výsledek jako ta akvizice. Tedy rozšíření počtu prodejních míst, širší sortiment, více služeb zákazníků. To všechno stojí peníze. My jdeme oběma cestami.

Na konci krize se velcí hráči vždy otřepou a koukají, koho by koupili, zatímco slabší si řeknou, že už na to nemají, a byznys prodají. Takže firem k mání je nyní hodně. Většinu z nich se ale koupit nevyplatí

* E15: Kam chcete expandovat?

Při vytváření nových prodejních míst se chceme soustředit hlavně na Moravu. V Čechách chceme pokrýt hlavně krajská města.

* E15: Nejste na Moravě už dost silní?

Myslíme si, že ne. V Čechách sice máme dost bílých míst, ale na Moravě také. Poměrně hodně výtěžná jsou dnes menší města kolem 20 až 50 tisíc obyvatel, na která zatím všichni zapomínají.

* E15: Je vytváření vaší prodejní sítě součástí trendu, kdy e-shopy rozšiřují počet kamenných výdejen?

Podotýkám, že v našem případě jde o vlastní plnohodnotné prodejny, nejsou to žádné franšízy nebo pouhá výdejní místa. V našich prodejnách zákazníci vyřídí veškerý servis, nakoupí si a mohou je v případě nákupů přes internet použít i jako kontaktní místo, aby měli jistotu, že v případě potřeby se na nás mohou obrátit osobně. Nyní máme i s centrálou dvanáct prodejen. Do konce roku 2014 se chceme dostat zhruba na dvacet obchodů.

* E15: Neznamená posilování kamenných obchodů, že narážíte na limity prodeje přes internet?

To určitě ne. Limitem internetového obchodu je ale obecně investice do marketingu. Známost produktu a prodejce spolu souvisí. Firma samozřejmě může fungovat i bez masivní reklamy. Zákazníci jsou nám věrní, hodně z nich se k nám vrací. Pak ale přijde doba, kdy je na marketingu třeba zapracovat, zase v reklamě přidat a získat nové zákazníky.

* E15: Obchodní modely typu franšíz vás nelákají?

Kombinace e-shopu a vlastních kamenných prodejen se nám osvědčila nejlépe. Zkoušeli jsme to i s franšízou, ale upustili jsme od toho. V případě franšízy jednáte s cizím subjektem, což vás limituje při vytváření obchodní strategie. Často je s franšízanty problematická i komunikace.

* E15: Asi jako první velký e-shop jste zcela zrušili poplatky za dopravu. Jde to na úkor vašich marží?

Ceny nenavyšujeme, takže část marží nám to samozřejmě ukousne. Ale bereme to jako formu marketingu. Tento krok vnímáme jako dlouhodobý. Myslíme si, že trendem spíš bude, že nás ostatní budou následovat.

* E15: Jste ve světle takovýchto kroků a celkové situace na trhu v zisku? Právě se ziskovostí jsou e-shopy zatím poměrně na štíru.

Jsme firma, která vždy preferovala zisk nad obratem. Ale cenová válka je neúprosná a možná až dvě třetiny velkých e-shopů jedou jen na tržní podíl. Z toho nutně plynou velké investice do reklamy a dalších operací a zisku tam moc není. My se snažíme hlídat vnitřní náklady, abychom měli režii firmy co nejmenší. Snažíme se mít na výši skladové technologie a hospodářství. Všechny investice směřující do firmy cílí na snížení nákladů. Protože s nižšími náklady jste vítěz. Pak si můžete dovolit prodávat s nízkou marží.

* E15: Vám se náklady daří snižovat?

Daří, ale spokojení nejsme. Je to velký boj. Obdivuji krizové manažery, kteří přijdou do nějaké firmy a dokážou tam výrazně srazit náklady. Protože jak toho chcete dosáhnout? Když zaměstnancům řeknete, že jim snížíte mzdy o 30 procent, tak přestanou pracovat. A je to relevantní, protože těm lidem se není co divit.

Zakladatel a spolumajitel T.S.Bohemia Lubomír PešákZakladatel a spolumajitel T.S.Bohemia Lubomír PešákAutor: E15 Anna Vacková

* E15: Není na trhu elektronického prodeje moc kohoutů na jednom smetišti? Čekáte další změny?

Určitě. Na konci krize se velcí hráči vždy otřepou a koukají, koho by koupili, zatímco slabší si řeknou, že už na to nemají, a byznys prodají. Takže firem k mání je nyní hodně, většinu z nich se ale koupit nevyplatí. Klíčové je najít styčné body ve firemní kultuře.

* E15: Vy jste spíš na nákupech. Ale přesto: nezvažujete prodej firmy nebo vstup investora, který by financoval další expanzi?

Naše strategie je dlouhodobá a nechceme na tom nic měnit. V našem segmentu jsme v České republice možná jediná rodinná firma. Vydělané peníze vesměs necháváme ve firmě a investujeme je zpátky do jejího rozvoje. Pro letošní rok máme naplánovány investice kolem 20 až 30 milionů korun. Jsou to vlastně ušetřené peníze z minulých období.

* E15: Vyrábíte rovněž počítače značky Barbone. Jde o aktivitu, kterou chcete dál rozvíjet?

Jsme historicky velkým tuzemským výrobcem počítačů. Pokud se nepletu, tak nyní jsme v České republice v tomto rozsahu dokonce jediní. Byly doby, kdy jsme vyráběli 50 tisíc počítačů za rok. Dnes už je to samozřejmě méně, protože většinou se prodávají notebooky. Počítače se nyní prodávají herní nebo firemní. V současnosti vyrábíme ročně kolem 12 tisíc počítačů, letos to možná bude o něco více. V podstatě je to ale výroba na zakázku, každý z počítačů bývá nakonfigurován různě. Obecně jde o segment, který se už uklidnil, a máme prostor rozvíjet počítače i co do kvality a výkonu.

* E15: Můžete vůbec ve výrobě počítačů konkurovat produkci velkých světových firem?

My jim nekonkurujeme v tom, co vyrábějí oni, ale v tom, co nedělají. Velké firmy vám na zakázku počítač nevyrobí. U nich si musíte vzít, co je. My jsme tu pro zákazníka, který přesně ví, co chce, a navíc za to o tolik víc ani nezaplatí.

* E15: Hned vedle své olomoucké centrály provozujete také muzeum automobilových veteránů. Jde to dohromady?

Historické automobily sbírám dlouho. A s dalšími sběrateli jsme si řekli, že bychom to nejlepší z našich sbírek mohli vystavit. Další veterány si pro muzeum půjčujeme. Dnes po více než třech letech provozu muzea v něm máme kolem stovky automobilů, vystavujeme také další techniku, provozujeme tam i galerii. Muzeum tedy funguje, ročně do něj přijde asi 20 tisíc lidí. Mezi soukromými muzei patříme ke špičce. Jen se nám zatím nepodařila jedna důležitá věc: abychom s ním byli alespoň na nule. Jsme celkem hodně v minusu.

Lubomír Pešák (47)

Vystudoval Vysokou školu báňskou v Ostravě. Podnikat začal v roce 1993. O rok později s bratrem v Olomouci otevřeli obchod s názvem T. S. Bohemia. Zaměřili se na prodej a opravy počítačů. Firma posléze vyrostla do předního prodejce elektroniky. V roce 2010 v Olomouci založil muzeum historických automobilů a motocyklů Veteran Arena.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!