Majitelé webové služby Techloop: V oboru IT se najdou příležitosti pro každého | E15.cz

Majitelé webové služby Techloop: V oboru IT se najdou příležitosti pro každého

13. října 2016 • 07:48
Jan Pavec

V prosluněné kanceláři u Václavského náměstí usedají dva cizinci. Skot Paul Cooper tu žije třináct let a založil rodinu, jeho původem americký spolupracovník Andrew Elliott už dokonce nosí v kapse českou občanku. Před šesti lety založili personální agenturu Hagen Human Capital a nyní rozjeli webovou službu Techloop. Ta má v časech obrovské poptávky po IT odbornících usnadnit jejich nábor. „Za měsíc udáme jednotky lidí... Rádi bychom se v České republice dostali na desítky pracovních umístění za měsíc,“ říká Cooper.

Proč jste založili Techloop?

Cooper: V posledních letech jsme v našem oboru vypozorovali problémy. Snažili jsme se přijít s konceptem, který by se dal rychle rozšiřovat. To se v personalistice dělá špatně, bylo tedy jasné, že musíme najít nějaké on-line řešení. Ze zkušeností jsme přišli na to, že hodně práce se dá zautomatizovat. Elliott: V klasických agenturách se musíte s lidmi setkat, než je představíte klientovi. Na IT trhu je to úplně jiné.

Zaměstnanci jsou spíše introvertní, osobní kontakt je tolik nezajímá, takže jde více o on-line komunikaci. Navíc když se podíváte na Uber nebo Airbnb, nastupuje tu trend digitálních platforem, které vyčleňují prostředníka. Cooper: Pět let jsme zkoumali různá řešení. Server Hired.com (jedna z nejpopulárnějších služeb pro nábor v Silicon Valley – pozn. aut.) hrozně změnil pracovní trh. Způsob, jakým se dokázal prosadit, nás přesvědčil, že je to pro IT nejlepší řešení.

Takže jste převzali jejich model?

Cooper: Od Hired se odlišujeme jednou důležitou věcí. Jejich klienty je pět deset procent nejlepších vývojářů na trhu, jsou to opravdové hvězdy. Hired funguje na bázi aukce. Firmy proti sobě soutěží, a tak zdvihají ceny. My se soustředíme spíše na masový trh. Ne každý chce najmout ty největší hvězdy. Hledají se také lidé, na které se dá spolehnout.


Naši klienti mají celé spektrum zkušeností. Stejně tak ne všichni chtějí pracovat pro Facebook, nepracujeme jen s velkými společnostmi. Snažíme se mít širší záběr a nemá pro nás smysl zvedat ceny.

Jak tedy pracuje Techloop?

Elliott: Jdeme opačným směrem než ostatní firmy na pracovním trhu. O práci se neucházejí zaměstnanci, ale firmy se naopak snaží získat potenciální kandidáty. Každého pracovníka v IT se dennodenně snaží firmy přetáhnout k sobě. Jsou tak zaplaveni pracovními nabídkami prostřednictvím mnoha různých kanálů.

U nás je unikátní, že vývojáři mohou zůstat v anonymitě. Dostávají nabídky přímo od nabírajících společností. Zaregistrujete se, vyplníte informace o sobě a o tom, co umíte. Váš profil se beze jména objeví na Techloopu. Můžete sami kontaktovat firmu, která vás svou nabídkou zaujme. Můžete ale také jen čekat, až vám přijdou první návrhy.

Z čeho Techloop financujete?

Cooper: Zatím ho financujeme sami příjmy z klasické personální agentury, samozřejmě ale nemáme bezedné kapsy.

Kolik jste tedy zatím investovali?

Cooper: Mezi dvěma a třemi miliony korun.

Kam ty peníze šly?

Cooper: Samozřejmě na vývoj systému. Máme několik zaměstnanců, kteří pracují v digitálním marketingu a obchodu. To tvoří většinu nákladů. Právě jsme přijali dva nové vývojáře. Dělají skvělou práci, ale pochopitelně něco stojí. V posledních třech měsících se snažíme získat další peníze. Právě se blížíme dohodě s jedním známým fondem rizikového kapitálu, teď ale bohužel nemůžeme říci víc.

Zaměstnancům v IT stouply mzdy za 12 let o tři čtvrtiny. Nezastavila je ani krize

Je Techloop vaším srdečním projektem, nebo si dokážete představit, že byste v budoucnu společnost prodali?

Cooper: Pokud za několik let například právě Hired. com bude chtít vstoupit na místní trh, dávalo by smysl, aby nás oslovili. Bylo by od nás hloupé, abychom se s nimi nebavili. Tak to v internetovém podnikání chodí. Letos Hired.com vstoupil do Francie, na první neanglicky mluvící trh.

Myslíte, že se budou přesouvat na Východ?

Cooper: Evropa je bohatá na programátorské talenty. Je jen otázkou času, než se vydají na Východ. My jsme se sem dostali jako první, takže doufáme, že se dokážeme etablovat jako dominantní hráči. Nejdříve se ale asi budou ohlížet po velkých trzích, jako je Německo.

Jsou ještě někde v Evropě nevyčerpané zdroje programátorských talentů?

Elliott: Čím dál více společností zajímají programátoři i mimo země EU, jako je Ukrajina nebo Rusko. Jsou ochotni se jim postarat o pracovní povolení a sponzorovat je. Je vidět, že se snaží vyčerpat všechny prostředky a možnosti.

Ale v Evropě není místo s přebytkem vývojářů. Podle statistik tu bude v roce 2020 v IT chybět téměř milion lidí. V Česku počet chybějících lidí v současné době odhadujeme na devět tisíc. Je to opravdu znepokojující statistika.

Doufáme, že nové technologické platformy umožní volný pohyb mezi jednotlivými oblastmi. Když na naší stránce bude nabídka v Polsku, uvidí to český vývojář, řekne si, to bych mohl zkusit, a osloví společnost přes náš systém.

Vy sami jste před časem ohlásili plány na expanzi ve střední Evropě. Jak na tom teď jste?

Cooper: Samozřejmě se snažíme udělat si jméno na místním trhu. Učinili jsme významné kroky na slovenském trhu, máme tam teď jednoho obchodního zástupce. Před koncem letošního roku bychom chtěli vstoupit na polský a maďarský trh.
Tohle jsou počáteční cíle. Potom bychom mohli uvažovat o pobaltských zemích nebo o Balkáně. Mohli bychom se také dívat na západní trhy, kde zatím podobná služba není.

V Německu to nikdo nedělá?

Cooper: Je tam několik hráčů, žádný zatím nezískal dominantní postavení. Jeden už je v Nizozemsku, to je jedno z vývojářských center.

Co pro vás taková expanze znamená? Přeložíte stránku do potřebného jazyka a přijmete jednoho místního člověka?

Cooper: Inspirujeme se u společností, jako je Uber, které vstupují na nová území s velkým úspěchem. Nepochybně se musí přeložit stránka a aplikace. Do konkrétního města nebo země najmou místního manažera, který spolupracuje s jedním nebo dvěma lidmi v obchodě a s člověkem, jenž dělá digitální marketing a sociální sítě. My bychom to chtěli udělat hodně podobně, právě nabíráme v Polsku a v Maďarsku.

Už jste srovnali tržby s náklady?

Cooper: Ještě ne. Ale povaha našeho podnikání je taková, že když už jednou platformu vybudujete a nastavíte plynulý provoz, náklady už nejsou tak vysoké. Bod zvratu by neměl být tak daleko, ale v internetovém podnikání to není to nejpodstatnější.
Chceme rychle růst, musíme jednat rychle a získat trh jako první. To je hlavní priorita.

Kolik programátorů za měsíc na českém trhu udáte a kolik je váš cíl?

Cooper: Teď služby Techloop využívá 2500 vývojářů a 250 společností a měsíčně se uskuteční dvě stě vzájemných rozhovorů. Za měsíc udáme jednotky lidí, celkově jsou jich desítky. Rádi bychom se v České republice dostali na desítky pracovních umístění za měsíc.

Elliott: V prvním půlroce jsme se hodně učili o trhu, který je silně konzervativní vůči novým technologiím a nástrojům. Musíme tedy službu nastavit tak, abychom tady byli konkurenceschopní. Společnosti zoufale potřebují nové lidi, stále ale nevyužívají prostředky, které jsou na trhu dostupné.

Problém tedy není jen v nedostatku lidí, ale také v tom, jak moc se je snaží najít. Možná i proto zůstávají poplatky u personalistů stále vysoké, protože se lidé bojí změn. Obecně se ve střední a východní Evropě ceny za nábor přes agentury za posledních deset let nezměnily. To je rozdíl proti západním trhům, kde je teď větší konkurence. Tady prostě není tak široká nabídka možností.

Jak se dá uzavřít ta velká mezera mezi poptávkou a nabídkou na pracovním IT trhu? S další digitalizací se přece bude jenom dál rozšiřovat.

Elliott: To je otázka pro vlády a vzdělávací instituce. Školy v Česku stále produkují méně lidí, než by bylo potřeba. Není tu dostatečné povědomí o budoucí důležitosti IT trhu. Hodně lidí stále chodí studovat spíše ekonomii nebo právo.


Většina z IT studentů jsou navíc muži. To by se mělo změnit, na trhu by vznikl celý nový segment. Mělo by se vysvětlovat, že v IT nejde jenom o počítačovou vědu a technicky velmi náročné záležitosti. V IT je mnoho příležitostí, které mohou být pro každého.

Paul Cooper (42) a Andrew Elliott (32)

Paul Cooper pracuje v personalistice už šestnáct let. V roce 2010 založil v Praze se společníkem Joaem Duartem agenturu Hagen Human Capital. Jejich prvním zaměstnancem byl Andrew Elliott, který v Česku vystudoval kybernetiku. Tři roky tvořil trojrozměrné modely ve Spojených státech, pak se vrátil a začal v Praze pracovat v náboru IT zaměstnanců. V tomhle odvětví zůstal s Cooperem i v novém projektu Techloop, který byl spuštěn na začátku letošního roku.
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!