Marek Fabian: Založili jsme asociaci virtuálních operátorů | E15.cz

Marek Fabian: Založili jsme asociaci virtuálních operátorů

Marek Fabian: Založili jsme asociaci virtuálních operátorů
generální ředitel Lama mobile Marek Fabian
• 
ZDROJ: Michael Tomeš/E15

Marek Schwarzmann

Virtuální operátoři se shodli na vytvoření vlastní asociace, která by měla podle jejich představ lobovat proti chování některých síťových operátorů. Chtějí tak regulovat ceny používání sítě a zrušit proceduru využívání takzvaného ČVOP (Číslo Výpovědi Opouštěného Poskytovatele). "Souběžně s tím by mělo dojít k potlačování takzvaných šedých operátorů," dodává pro E15.cz generální ředitel Lama Mobile Marek Fabian.

Kdy bude asociace virtuálních operátorů oficiálně ustanovena?

Návrh na zápis do rejstříku již byl podán a běžnou činnost zahájí asociace začátkem roku 2015. Jsme velmi neformální organizace zaměřená na výsledek, a tím mají být lepší podmínky pro zákazníka, které přináší jedině skutečně konkurenční trh.

Chcete lobovat za regulaci cen za používání sítě: Jaké ceny by podle vás měly být „optimální“?

Na to je jednoduchá odpověď: nesmí být vyšší, než používá síťový operátor pro svůj vlastní retail, logicky mají být nižší, aby měl virtuální operátor prostor pro marži. Zatímco dnes je to tak, že u dat nabízí síťový operátor svému nesíťovému konkurentovi naprosto nekonkurenceschopnou cenu, a na internetu se pak objevují diskuse, proč ti slavní virtuální operátoři přicházejí u dat s tak nevýhodnou nabídkou.

Síťový operátor na konkurenčním trhu nesmí bránit konkurentovi bez sítě v tom, aby byl kompetitivní. Dlouhodobě je řešením po vzoru energetického trhu oddělení přenosové sítě od prodeje.

Dočká se trh nějaké regulace či stanovení stropů?

Zásah operátora, který by stanovil jednotnou cenu, je až poslední řešení. Lepší je, aby se dohodly firmy mezi sebou a svým osvíceným postupem tak omezily prostor státu pro jeho zásahy. To není naivní přístup! V zahraničí jsou spolu různí hráči na trhu mobilní komunikace schopni se dohodnout. A tím nemyslím kartel, ale rozumné podmínky, které umožňují zdravě konkurovat těm, kteří se chovají seriózně.

Kdy by se tak mohlo stát?

Když se podíváme na evropský příklad s roamingem, tak zásah regulátora přichází spíše v řádu let než měsíců. Ale už zpráva, že regulátor narušování soutěže šetří a že se chystá zasáhnout, působí na trhu změny a pod tímto tlakem se snaží trh udělat změnu dřív, než na regulační zásah dojde.

Já si nemyslím, že síťoví operátoři postupují a priori proti soutěži. Jinak by nedošlo loni na českém trhu k plošnému poklesu flat tarifů (neomezených tarifů, pozn. red.) v průměru o 40 procent. Přítomnost skutečných virtuálních operátorů na trhu je relativně nový jev a trh i komunikace síťových operátorů se tomu musí přizpůsobit.

Jak se k proceduře zrušení ČVOP staví ČTÚ?

ČTÚ v žádném případě není pasivní regulátor. Pracuje na změnách, které jsou ve prospěch zákazníka a jeho svobody změnit dodavatele mobilní komunikace. Do budoucna přinesou zkrácení doby přechodu od jednoho operátora k druhému a značné omezení možnosti, aby si starý a nastávající operátor pinkali klienta mezi sebou.

Jak by optimálně proces přechodu měl probíhat?

Zákazníka nezajímá technická architektura řešení přenosu čísla. Tomu jde o to, aby změna dodavatele služby proběhla rychle a bez námahy. V tuto chvíli bych pro český trh považoval za dostačující, aby přechod od jednoho operátora k druhému bylo možno uskutečnit v řádu dnů a aby celý proces mohl zákazník dotáhnout u nového operátora.

Řešení, kdy přechodu zákazníka má aktivně pomáhat a umožňovat ho starý operátor, je z principu chybné, protože opouštěný operátor je ve střetu zájmů a logicky může být v pokušení dělat vše pro to, aby proces zkomplikoval. Zkrácení přechodu na pár dnů není nic nereálného: Ve Velké Británii se portace čísla realizuje do 24 hodin.

Český mobilní trh trápí takzvaní šedí operátoři. Jak bude docházet k jejich potlačování?

Asociace provozovatelů mobilních služeb se s ČTÚ dohodla na vzniku takzvaného pozitivního registru virtuálních operátorů. Tím vznikne seznam těch, kteří skutečně mají oprávnění podnikat na trhu, a ukáže se, kdo na něm působí načerno pod maskou „zprostředkovatele“.

Připomínám, že základní vlastností šedého operátora je, že nemá velkoobchodní smlouvu se žádným síťovým operátorem. Přesto nahání zákazníky a obchází regulaci tím, že s nimi uzavírá smlouvy o zastoupení. Sami národní operátoři dnes nedokážou určit, kdo je šedým operátorem. Utkávají se třeba s nějakou neznámou firmou v tendru na dodávku služeb pro samosprávu a vědí pouze to, že daný subjekt není jejich virtuál, že však může být virtuálem, který má smlouvu s konkurencí. Zavedením pozitivního registru rychle vyjde najevo, kdo si na virtuálního operátora jenom hraje.

Mechanika spadnutí do indexu?

Princip je velmi jednoduchý. Negativní index šedých operátorů ani nemusí vzniknout, protože bude stačit ověřit v pozitivním indexu, že šedý operátor ve skutečnosti operátorem není.

Jak se k tomuto staví ČTÚ?

Jedná profesionálně. Jeho odborníci spolupracují, naslouchají a usilují ve spolupráci s operátory v zájmu ochrany zákazníka o řešení. A to se při společné vůli dá najít.

Takže by mělo dojít k "pročištění" trhu? Nebo co bylo cílem těchto kroků?

Ochrana zákazníka před poskytovateli mobilních služeb, kteří nesplňují všechny náležitosti a ve skutečnosti obcházejí pravidla působení na trhu. Šedí operátoři jsou specificky česká cesta, jak podnikat na trhu mobilních služeb, aniž bych musel dodržovat náročnou regulaci a investovat jedinou korunu. Tento historicky podmíněný jev by měl z trhu zmizet a už se tak postupně děje.

Virtuálové zakládají asociaci. Kvůli diktátu síťových operátorů

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!