Marek Liso: Při šití si hrajeme s každým milimetrem | E15.cz

Marek Liso: Při šití si hrajeme s každým milimetrem

Marek Liso: Při šití si hrajeme s každým milimetrem
Marek Liso
• 
ZDROJ: Michael Tomeš, E15
2. října 2015 • 06:42
Šití obleků na míru zažívá rozkvět. Jeden z nejambicióznějších hráčů v oboru přichází ze Slovenska. Značka Marco Mirelli přitom kromě oblékání nejbohatších byznysmenů a politiků proniká i do uměleckého světa. Naposledy do nového filmu Gangster Ka, jehož protagonisty společnost vedená Markem Lisem ošatila. „Všechny světové značky se snaží oblékat filmy. To je fenomén,“ říká podnikatel.

E15: Co vás ke krejčovině přivedlo?

Člověk to musí mít v sobě. Přes dvacet let jsem na sobě neměl například rifle. Spolužáci na vysoké škole chodili v džínách a já stále v obleku. V poslední době se už ale casual stylu nebojím. Ještě k tomu krejčovství. Nejsme krejčí. Marco Mirelli je životní styl, budujeme značku.

E15: Takže založení firmy nebylo jen využití vhodné příležitosti?

Byla samozřejmě díra na trhu. Avšak když to nemáte v sobě, tak to dělat nemůžete. Funguji jako živá figurína. Lidé už čekají, co budu mít oblečené. Je to součást našeho příběhu, druhá kůže. Navíc prezentovat mě baví.

E15: Kam si chodíte pro inspiraci?

Všechno jde z nás. V životě jsme nic nekopírovali. Zahraniční trendy samozřejmě sledujeme. Daří se nám však být inspirací pro jiné. Například šle. Hodně lidí je nosí stále, ale nebyly módní záležitostí. Když jsme se je rozhodli více použít v našem stylu, tak asi za rok se objevily všude. Když bychom byli někde ve světě, možná udáváme trendy. Když módou žijete, máte stále tendenci něco vymýšlet a vylepšovat.

E15: Začínali jste na Slovensku, byla expanze do České republiky logický krok?

Přesně tak, vždy jsme Česko a Slovensko brali jako ČeskoSlovensko. Ani po rozdělení jsem to vlastně nevnímal jinak. Když jsme rozšiřovali trh, nemohli jsme jít jinam. Přestože například Vídeň máme blíž.

E15: Již jste se v Praze zabydleli?

Jde to pomaleji, než jsme očekávali. Na Slovensku jsme po 14 letech budování naší rodinné firmy králové a mysleli jsme si, že budeme rychle i tady. Je to otázka času. Na Slovensku jsme byznys budovali od píky. Sem jsme přišli s již hotovou společností, která stojí pevně na nohách. Jediné, o co jde, abychom přesvědčili klienty, že s našimi službami opravdu patříme mezi světovou špičku. Nyní tedy pracujeme na tom, aby se o nás vědělo. Bez toho klienti nepřijdou. Jinak všechny procesy, know-how, logistika, to vše funguje perfektně i tady.

Můžete mít nejlepší oblek z nejkrásnější látky, ale když to není v souladu s vámi, tak je to mimo

E15: Jak funguje marketing u značky vašeho typu?

Nenásilnou formou. Snažíme se upoutat pozornost, ukázat odbornost, krásu. Spokojený zákazník, to je naše nejlepší reklama. Když se lidem něco opravdu líbí, nestydí se zeptat. Díky doporučení získáváme hodně nových zákazníků. Nikdy nezaměřujeme komunikaci na samotný prodej. To znamená, že neukazujeme ceny, neposkytujeme slevy.

E15: Proto jste začali angažovat do marketingu známé osobnosti?

To jsou přesně ty nenásilné formy. V rámci toho jsme spolupracovali s Miroslavem Motejlkem, Markem Ebenem nebo Michalem Davidem. Zatímco s pomocí Mirka Motejlka cílíme na byznysovou komunitu, s Michalem Davidem je to více do showbyznysu. S Markem Ebenem ukazujeme na hodnoty gentlemana.

E15: Kdo jsou vaši klienti?

Člověk si šaty pořizuje buď proto, že je potřebuje, nebo že se v tom vyžívá. Je to rovněž určitá investice, musí na ně mít. O oblek se člověk musí starat. Nefunguje to tak, že jednou přijdete za elegána a podruhé v šortkách. Je důležité mít svůj vlastní styl, podle toho vás lidé vnímají. Těm, kterým záleží na detailu, to jsou naši nejlepší klienti. Oblékáme nejúspěšnější podnikatele, manažery, politiky a další známé osobnosti i sportovce, například slovenskou fotbalovou reprezentaci.

E15: Fotbalisty?

Myšlenkou bylo, že když Slováci jedou poprvé na mistrovství světa, tak aby reprezentovali se vším všudy a nepřijeli tam jako chudí příbuzní. Když slovenští fotbalisté postoupí na další světový šampionát, budeme je oblékat znovu.

E15: Je to součástí marketingové strategie?

Určitě, podobně jako jiné aktivity. Stali jsme se image partnerem soutěže Podnikatel roku, oblékli jsme herce ve filmu Gangster Ka, oblékneme taneční soutěž StarDance, účastníme se golfových VIP turnajů. Už jsme zkrátka asi všude tam, kde máme být.

E15: Když jste ošatili film Gangster Ka, nebojíte se, že vás někdo označí za značku pro mafiány?

Je to jen film. Ve světových filmech o mafiánech byly také k vidění pouze špičkové obleky. Navíc Gangster Ka bude možná komerčně nejúspěšnější film. Všechny světové značky se snaží oblékat filmy. To je fenomén. Mít možnost oblékat film, a navíc herce, kteří jsou osobnosti, to je zážitek.

Marek LisoMarek LisoAutor: Michael Tomeš, E15

E15: Je ošacení filmu hodně jiný styl práce?

Musíme zohlednit kostymérku, která má od začátku určitou představu, ale v podstatě je to stejné. Jen výsledek vidíte spolu s dalšími lidmi na plátně. Já osobně navíc miluji filmy. Mám velkou filmotéku, jsem asi filmový fanatik. Takže k tomu přirozeně inklinuji. Gangster Ka ostatně není první film, který jsme dělali. Na Slovensku jsme už oblékli film Kandidát.

E15: Kam strategicky směřujete? Kde bude Marco Mirelli za pět deset let?

Kdysi jsme měli takovou vizi, že budeme všude expandovat a budeme po světě dělat značkové obchody. Tyto plány jsem však trochu utlumil. Náš model nelze nafouknout. Jakmile bychom v tom chtěli stále růst, něco utrpí. Proto preferuji, abychom se raději špičkově postarali o nové i stávající klienty v Čechách a na Slovensku, než expandovali za každou cenu do dalších zemí.

E15: Nesázíte tedy na nepřetržitý růst?

Jedna věc je se za něčím hnát, druhá věc odvádět špičkovou práci, aby se klienti vraceli. Děláme za peníze a ne pro peníze. Rosteme přirozeně.

E15: Šití na míru zažívá boom. Pociťujete konkurenci?

Hodně konkurentů říká, že dělá totéž, co Marco Mirelli, ale levněji. S tím rozhodně nesouhlasím. Máme tým padesáti lidí, kteří pro klienta udělají všechno. Máme vlastní výrobu s třiceti profesionálními krejčími, používáme nejkvalitnější látky světových výrobců, jako je Loro Piana nebo Scabal, poskytujeme celoživotní záruku na oděvy, garantujeme termíny dodání i kvalitu zpracování, pečujeme o celý šatník a mnohem více. Na jednom místě muže kompletně oblékneme.

Když někdo říká, že je levnější, tak často jen přijme objednávku a dá to ušít někam do velkovýroby. Je to one man show, nemá vlastní výrobu, nemá služby. Tím pádem má minimální náklady a proti nám několikanásobnou marži, přestože jsme dražší. Ale to se nedá s naším servisem srovnávat.

E15: Vyplatí se poskytovat zákazníkům služby, které nejsou zpoplatněné?

Mnohé věci nejsou krátkodobě rentabilní, dlouhodobě ovšem ano. Máme například vlastní čistírnu, jejíž užívání klientům ani nezpoplatňujeme. Vnímáme to jako investici do služby. Ze stejného důvodu máme vlastní auta, která šaty od klientů vozí. Je to podobné jako v pětihvězdičkovém hotelu. V něm také klient očekává, že mu personál zařídí, na co si vzpomene. Jeden náš klient nechtěl podepsat objednávku obyčejným perem. Tak jsme koupili jedno luxusní.

Jedna věc je se za něčím hnát, druhá věc odvádět špičkovou práci, aby se klienti vraceli. Děláme za peníze a ne pro peníze. Rosteme přirozeně.

E15: Není celý koncept přehnaný?

Proč si kupujeme drahá auta? Protože víme, že jsou kvalitní, dobře se v nich jezdí, vydrží. Když si však takové auto pořizuji, tak mi nejde o slevu. Jde mi o služby. Například když dávám vůz do servisu, chci, aby ho někdo u mě vyzvedl, protože tím nechci ztrácet čas. Garantujeme klientům, že když nebudou spokojení, tak nebudou platit. Nemáme důvod v takovém případě vzít od klienta peníze. Jsme si natolik jistí svou prací, že se nemáme čeho bát.

E15: Už se vám to někdy stalo?

Asi třikrát za celou éru. Ale jen kvůli nevhodně zvoleným materiálům.

E15: Proč zavrhujete outsourcing výroby?

Nemůžeme outsourcovat. Při šití si hrajeme s milimetry. Díky vlastní výrobě poskytujeme garanci nejen doby dodání, ale i to, že oblek opravdu zákazníkovi padne.

E15: Jak probíhalo budování výrobní základny ve slovenské Tornal’e?

Vybudovat vlastní výrobu bylo velmi těžké. Podařilo se nám však přetáhnout nejlepší lidi z oboru. I přesto to bylo na začátku hodně náročné. Prošli jsme si chybami a zklamáními. Všechno si již ale dávno sedlo. Výroba běží sama.

E15: Co je rozhodující při vytváření obleku?

Oblek musíte umět nosit, není to jen kus oděvu. Když někoho obléknete extravagantně a bude se v tom cítit zle, tak je to špatně, člověk pak ani nepůsobí důvěryhodně. Když se oblékne s extravagancí člověk, který má oblékání rád, třeba jako já, bude zářit. Proto také vytváříme image poradenství a osobní styly. Můžete mít nejlepší oblek, nejkrásnější látky, ale když to není v souladu s vámi, tak je to mimo.

Dříve jsme klientům hodně prodávali věci, které se líbily nám. Jenže s daným člověkem to třeba nešlo dohromady. A to bylo špatně. Proto jsme náš přístup zcela otočili. Ubrali jsme z našeho ega, že jsme nejlepší na světě, a přidali trochu pokory. Na prvním místě zohledňujeme potřeby klienta, aby perfektně vypadal a perfektně se cítil. Aby mu věci nezůstaly viset v šatníku, ale byly nošené.

E15: Styl Marco Mirelli je jaký?

Více se nám líbí pestřejší extravagantnější věci. Současně ale osmdesát procent produkce jsou byznys obleky. Navíc jsme před časem začali dělat i casual styl, přestože jsme se například zařazení riflí do nabídky dlouho bránili. Muži ve volném času však skutečně rifle nosí. Nemusí je nosit s tričkem, ale elegantněji, s košilí a sakem.

Marek Liso (41)
Vystudoval Právnickou fakultu na Univerzitě Matěje Bela v Banské Bystrici. V roce 2001 založil se svou ženou Miriam rodinnou firmu Marco Mirelli. V rámci soutěže společnosti Ernst & Young Podnikatel roku 2011 získali na Slovensku ocenění „Nejkrásnější podnikatelský příběh“. Mezi jeho největší záliby patří filmy a sport. Dříve se věnoval profesionálně fotbalu, nyní preferuje golf.

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!