Marie Botíková: Češi jsou zvyklí na seznamování zdarma | E15.cz

Marie Botíková: Češi jsou zvyklí na seznamování zdarma

Marie Botíková: Češi jsou zvyklí na seznamování zdarma
Marie Botíková
• 
ZDROJ: E15, Anna Vacková

Petr Dašek

Přede dvěma lety rozjela s kolegou Lukášem Uhlem první seznamovací projekt – agenturu Smart Dating, která organizuje rychlé seznamování naživo, takzvaný speed dating. Po off-line seznamce se však nyní zaměřili na seznamování přes internet.

„Po stovkách rozhovorů s hledajícími singles na našich akcích jsme si uvědomili, že většina z nich předtím rezignovala na on-line seznamky. Ne z důvodu, že by tento způsob seznamování odmítali, ale proto, že nenaplnil jejich očekávání. Zjistili jsme, že dnes na seznamky chodí velmi často nezadaní, kteří jsou zabezpečení, mají zajímavou práci, spousty přátel, ale kvůli nedostatku času a příležitostí k seznámení jsou sami. Proto jsme se místo plánované expanze Smart Datingu do dalších regionů rozhodli zaměřit na trh seznamování více zeširoka,“ přibližuje vznik nového byznys plánu produktová manažerka on-line seznamky Jiskření. cz Marie Botíková.

* E15: Čím jste přesvědčili zástupce společnosti Centrum Holdings, aby s vámi na Jiskření spolupracovala? Jak dlouho jste podobu nového produktu vytvářeli?

Hledali jsme silného partnera, který by nám pomohl s rychlým rozjezdem seznamky a byl by schopen zajistit pro nás kvalitní návštěvnost. Po několikaměsíčních jednáních s různými partnery jsme uzavřeli dohodu se společností Centrum Holdings, která je nyní plným vlastníkem Jiskření. Na projektu s nimi s kolegou spolupracujeme. Máme na starosti produktový management a marketing. Do projektu přinášíme zkušenosti s rychlým rozjezdem start-upu a know-how ze seznamovacího trhu. Centrum Holdings zařadilo Jiskření do svého portfolia služeb místo bývalé seznamky Mojerande, do které již neplánovalo investovat. Jiskření.cz vznikalo zhruba čtyři měsíce, v dubnu byla spuštěna beta verze, od srpna běží plná verze.

* E15: Z projektu Smart Dating jste přejali nejen slogan „Pomáháme náhodě“, ale i podobu internetových stránek. Nevnímáte tyto dvě formy seznamování jako konkurenční projekty?

Vnímáme je jako doplňkové, nikoli konkurenční. Ze zkušenosti víme, že se prolínají. Slogan „Pomáháme náhodě“ jsme použili pro Jiskření, protože víme, že opravdu funguje a dobře vystihuje naši činnost, a u Jiskření.cz přitahuje pozornost mnohem více lidí. A je to možná trochu i osobní záležitost. Stejně tak podoba stránek. Využití ilustrací se nám velmi osvědčilo, protože nás jednoznačně odlišuje od konkurenčních seznamek a pomáhá vytvářet přátelskou atmosféru, která lidem na jiných seznamkách často chybí.

* E15: Co obnáší založit a rozjet internetovou seznamku?

Na první pohled se to nezdá, ale jde o rozsáhlý projekt s nákladným vývojem webu a drahým marketingem. Bez kvalitní návštěvnosti při rozjezdu může trvat roky, než získáte pár desítek tisíc uživatelů. Nedá se zde spoléhat ani na účinný virální marketing prostřednictvím sociálních sítí. Většina uživatelů seznamek totiž stojí o diskrétnost a Facebook, co se týče svých seznamovacích aktivit, ignoruje.

* E15: Na čem je postaven byznys model internetové seznamky? Registrační poplatek 40 korun je opravdu jedinou částkou, již uživatelé musí zaplatit, aby měli přístup ke všem funkcím?

Byznys stojí na registračním poplatku, který uživateli zpřístupní všechny základní funkce seznamky. Dále jsou zde zpoplatněny nadstandardní funkce, jež si uživatelé budou moci dokoupit, aby bylo jejich seznamování efektivnější a zábavnější. Již nyní je možné si koupit místo ve VIP zóně nebo hrát hru Kvízy. Všechny poplatky jsou zatím symbolické, protože jsme na začátku. Dalším zdrojem příjmů ze seznamky budou reklamní prostory.

* E15: Jak byste popsala rozdíl mezi českými a zahraničními seznamkami?

Rozdíl je v tom, že například v USA a západní Evropě je díky delší tradici pro uživatele samozřejmé zpoplatnění služby a seznamka, která je zdarma, působí jako podezřelá, co se kvality týče. V Česku jsou naopak uživatelé zvyklí na seznamování zdarma. Ale i zde roste poptávka po kvalitnějších službách a uživatelé jsou ochotni si za ni zaplatit. Další rozdíl je v tom, že užívání seznamek je na Západě masovější a spontánnější, protože problém singles a obtížného seznamování ve velkých městech tam existuje již dlouhou dobu, a lidé to považují za normální. Naopak v ČR si nárůstu skupiny singles a obtížného hledání partnera ve velkých městech začínáme jako problému teprve všímat.

* E15: Které výhody a nevýhody mají ve vzájemném porovnání on-line a off-line seznamky?

On-line seznamka je pohodlnější, můžete odkudkoli vybírat sami z velkého množství lidí. Nevýhodou je anonymita účastníků. Ale při dodržení pár zásad se dá zabránit nemilému překvapení při osobním setkání. Off-line seznamování, a teď uvažujme speed dating, je dražší, protože je pro agenturu organizačně náročné. Dává možnost vybrat si naživo ze zhruba 12 partnerů za jeden večer, kdy si s každým popovídáte po omezený čas (obvykle pět minut). Výhodou je, že během jedné akce zjistíte, jestli se vám někdo líbil, a pokud to bylo vzájemné, vyměníte si kontakty a můžete v seznamování pokračovat. Hodnocení je anonymní, neriskujete, žádné vysvětlování těm, které vidět už nechcete.

* E15: Vedle „přátelského“ uživatelského prostředí se snažíte od konkurence odlišit tím, že nabízíte uživatelům tipy a rady, jak na seznamování a jak správně koncipovat profil. Odkud jste čerpali náměty a jakých chyb se lidé při prezentaci či komunikaci obecně na on-line seznamkách dopouštějí nejčastěji?

Na Jiskření.cz máme Školu seznamování, kde shromažďujeme články na témata, jak se seznamovat, jak na muže a na ženy a podobně. Čerpáme ze zahraniční literatury a ze zkušeností ze Smart Datingu, kde jsme mohli vidět na stovkách případů, jak tyto rady a tipy fungují v praxi. A již teď se snažíme sbírat zpětnou vazbu přímo od uživatelů Jiskření. Nejčastější chybou na seznamce je špatný inzerát nebo fotka, které rychle pokazí první dojem. Typickým nevhodným obsahem inzerátu jsou fráze typu: „Jsem obyčejný muž a hledám obyčejnou ženu“ nebo „Jsem už zoufalá, už X let jsem sama…“ Dobrý inzerát neobsahuje žádné postesky a není nudný, chce to nějakou pozitivní informaci o tom, kdo jste nebo co hledáte. Co se týče fotek, tak jsou ideální takové, které o vás prozradí, co rádi děláte ve volném čase a kde vypadáte dobře naladěni. Nevhodné jsou například fotky z mobilu před zrcadlem, s pivem v ruce a vykulené portrétky bez úsměvu.

* E15: Po třech měsících zkušebního a měsíci ostrého provozu evidujete více než třicet tisíc registrovaných uživatelů. Jaká skupina z hlediska věku a pohlaví je zastoupena nejvíce? A jaké je věkové rozmezí pro zájemce o seznámení?

Seznamovat se může každý od 15 let. Nejvíce uživatelů máme v současné době v rozmezí 20–35 let. Postupně nám narůstá skupina 35+.

Jiskření.cz

On-line seznamka vznikla v dubnu 2011. V současnosti má zhruba 35 tisíc profilů. Podle počtu reálných uživatelů z NetMonitoru (71 tisíc) je čtvrtou největší českou seznamkou. Sází na přátelské prostředí, přístupnost (prohlížet profily mohou i neregistrovaní) a zároveň na ochranu soukromí (možnost rozostřit své fotky pro neregistrované). Uživatelé mohou navíc využít sekci Škola seznamování a zábavné aplikace, jako je Seznamovací loterie.

Autor: Petr Dašek
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!