Martin Kasa: Hodně internetových podnikatelů má velké oči | E15.cz

Martin Kasa: Hodně internetových podnikatelů má velké oči

Martin Kasa: Hodně internetových podnikatelů má velké oči
Martin Kasa
• 
ZDROJ: Michael Tomeš, E15
17. srpna 2015 • 07:53
Bratři Martin a Petr Kasové patří k veteránům tuzemského internetového byznysu. Mají za sebou rozjezd a prodej velkého e-shopu Kasa, který nese jejich jméno dodnes. Na pár let si pak vzali odpočinkový čas, aby se posléze pustili do vytváření projektu Pilulka. Ten kombinuje internetový prodej se sítí kamenných lékáren. „Necítím se ani kamenný, ani on-line, cítím se maximálně pragmaticky,“ říká Martin Kasa.

E15: Pilulka.cz nedávno získala nového investora. Bude jeho role finanční, nebo se bude podílet také na řízení?

Jeho role bude primárně finanční, ale samozřejmě budeme využívat jeho možností a kontaktů. Majoritní podíl, který nám stačí ke všem zásadním rozhodnutím, ale držíme nadále s bratrem.

E15: Jakou roli měla při vstupu investora společnost Wood & Company?

Lidé z Wood & Company transakci organizovali a mají v Pilulce prostřednictvím svého fondu investici. Stejně tak tam mají své klienty, několik fyzických osob, které jsou opět z okruhu Wood & Company.

E15: Hledali jste investora vy, nebo si investoři našli vás?

V tomto případě jsme hledali my. Oslovili jsme několik společností s dobrými referencemi. Z druhé strany ale poptávka po spolupráci s námi byla docela velká, takže jsme si nakonec mohli vybírat. Na stole byly na konci dvě tři nabídky. Pro investory jsme byli zajímaví. Viděli, že jsme už z naší strany vložili do firmy desítky milionů korun a že nejsme klasickým start-upem. Navíc už za sebou něco v podnikání máme, nejsme začátečníci. Jednalo se nám tedy dobře.

E15: Do on-line světa přichází hodně investorů ze zcela jiných oborů. Rozumí podnikání na internetu?

Zejména sázka na čistě virtuální věci bez fyzického fundamentu je pro investory vždy složitá. Například pro větší konzervativnější institucionální investory je těžké si takovou investici před svými risk manažery prosadit.

E15: Máte zkušenost s prodejem internetové firmy. Je jejich ohodnocení složité?

Valuace internetových projektů je obecně velmi těžká. Většina z nich velmi rychle roste, na začátku meziročně klidně ve stovkách, někdy v tisících procent. Na druhé straně pálí peníze a negenerují žádný zisk. Ale díky růstu se do nich vkládají obrovská očekávání. Většina institucionálních investorů dokáže samozřejmě velmi jednoduše ocenit něco, co má jasný zisk. Čím je byznys stabilnější a větší, tím je ocenění jednodušší a konzervativnější. Internet je bohužel na té straně spektra, na níž se oceňuje velmi těžko. Hodně podnikatelů má velké oči, vytěžit pak ale z investic, které se klidně pohybují ve stovkách milionů, nějakou návratnost je velmi těžké.

E15: Jaké jsou parametry dohody s investorem ve vašem případě? Jaká jsou jeho očekávání?

Honza Sýkora z Wood & Company, s nímž jsme celou transakci dojednávali, má očekávání vždycky velká. V současnosti proběhlo první kolo investice, potenciálně se však počítá i s druhým kolem. To bude potřeba poté, až dojde k naplnění současných cílů, to je mít padesát lékáren.

E15: Dostanete od investora Wood & Company další peníze?

To bych hodně předbíhal, diskuze se o tom zatím nevede. Začne nejdříve v příštím roce s tím, že by k druhému kolu investice došlo v roce 2017. Pokud ale první investice byla v řádu desítek milionů, tak druhá by byla minimálně o řád vyšší. Firma už ale tehdy bude mnohem dál.

Martin KasaMartin KasaAutor: Michael Tomeš, E15

E15: Budujete firmu s perspektivou jejího prodeje?

Obecně nebuduji žádný projekt s perspektivou, že se musí prodat. Chci firmu, aby byla v takové kondici, že z ní mohu odejít, když budu chtít. Zatímco u některých společností pálících peníze je exit jedinou cestou, jak jít dál. Takto to postavené nemáme a nechci mít takto postavený žádný projekt. Tedy abych mohl exitovat, ale nemusel.

E15: Co vás přivedlo k prodeji léčiv?

Nikdo z nás není farmaceut, takže k oboru nemáme životní vztah. Zajímá nás z obchodního pohledu. Navždy tedy v oboru asi zůstat nemusíme. Na druhou stranu se nám v něm zatím velmi líbí.

E15: Musel jste se o farmacii hodně učit?

Učím se pořád a stále toho o ní moc nevím. Současně však nemám ambice být farmaceutickým specialistou. Ve skupině dnes zaměstnáváme řadu odborníků, kteří jsou k tomu povolanější. Navíc si myslím, že k řízení takovéhoto subjektu není odbornost to nejdůležitější. Musíte mít samozřejmě kolem sebe lidi, kteří tomu rozumí. V podnikání jsou však mnohem důležitější disciplíny než oborová znalost. To platí i pro další odvětví. Řízení firmy má čistě obchodní a finanční charakter.

E15: Prodej léčiv je ale přece jen něco jiného než prodej zboží všeho druhu.

Určitě. Na druhé straně to ale má hodně společného. My děláme jen obchodní část farmacie, zatímco její velká část, která dělá výzkum a má institucionální charakter, jde zcela mimo nás. A co se týče regulace, tak to jsme se lehce doučili. Myslím, že v předpisech se dnes vyznáme více než řada provozovatelů malých lékáren.

Chceme se v on-line i v lékárnách držet farmaceutického zboží. Někteří konkurenti prodávají v rámci internetových lékáren i elektro nebo parfémy

E15: Jak velký je vlastně trh internetové farmacie?

To je velmi těžká otázka. Nejdříve bychom totiž museli odpovědět na to, co to vlastně internetová farmacie je. Ve volně prodejných léčivech je jen zlomek našich prodejů. Větší část jsou například potravinové doplňky, dětský program, inkontinenční pomůcky, zkrátka všechny věci, které nejsou regulované jako léčiva.

E15: Takže z lékáren se stávají spíše smíšená zboží?

Chceme se v on-line i v lékárnách držet farmaceutického zboží. Někteří naši konkurenti prodávají v rámci internetových lékáren i elektro nebo parfémy. My chceme mít hranici jasně nastavenou. Vyzvednout si v lékárně sunar, plenky nebo tlakoměr je ještě v pořádku. Když si v lékárně kupuji parfém nebo kávovar, tak už to podle mne v pořádku není. Jako pacient nebo zákazník bych totiž cítil, že je něco špatně.

E15: Co se aktuálně na lékárenském trhu děje z hlediska konkurence?

Trh se hodně konsoliduje a pro farmaceutické firmy je nákladově neefektivní dostávat se do jednotlivých lékáren. Rádi proto spolupracují s někým, kdo jim dokáže aktivity centralizovat. Ať už je to řetězec nebo aliance. Trh se v posledních letech zkonsolidoval, zůstalo na něm pět šest hráčů. Stále tu ovšem také zůstává skupina zcela samostatných lékáren. Pokud však nemají nějakou jasnou konkurenční výhodu, tak to budou mít složité obstát na trhu v budoucích letech.

E15: Váš plán na příští rok počítá s tím, že většinu z miliardových tržeb budete mít z kamenných lékáren. Stává se z on-line hráče klasický prodejce?

Ani internet ani kámen nevnímáme odděleně. Chceme je synergicky propojit ať už z hlediska zákaznické báze nebo služeb. Navíc jsem se nikdy nedefinoval jako on-line hráč. Spojení kamenného a internetového prvku mě vždycky lákalo. Necítím se ani kamenný ani on-line, cítím se maximálně pragmaticky.

E15: Před časem jste na svém osobním webu napsal, že velcí hráči internetového obchodu budou posilovat a střední trpět. Proč?

Když to hodně zjednoduším, tak velcí budou efektivnější a budou mít celkově lepší podmínky pro byznys. Střední firmy to budou mít velmi těžké. Nákladově už budou dost drazí, avšak nebudou mít podmínky jako ti velcí. Třetí skupinou jsou specializované e-shopy. Když někdo bude specialista na nádobí, tak svou klientelu najde. Když jdete do velkého hypermarketu, tak vás také nenapadne, že byste tam koupil kvalitní sportovní vybavení. Mají tam jen šedé nic, které je tak dobré na zahradu, ale ne pro někoho, kdo to se sportem myslí vážně.

E15: S bratrem jste vybudovali e-shop Kasa.cz, který jste prodali. Jaké to pak je sledovat další vývoj firmy, když už nad ní nemáte kontrolu?

Je to byznys, který už je pryč. Navíc dnes už to je pět let, kdy jsem odevzdal klíče od kanceláře. Už tehdy jsem si ale říkal, že se buď bude projektu s novým vlastníkem hodně dařit, a já budu chodit a říkat si, že jsem založil něco úspěšného. Nebo se tomu nebude tolik dařit a já si budu říkat, že za mě to šlo lépe. Řekl bych, že se Kasa vyvíjí střední cestou. Něco bych asi dělal jinak, něco zase dělá lépe současný vlastník. Pozoruji to ale bez velkých emocí.

E15: Po prodeji Kasy jste se pustil do dalších projektů, Pilulka je ale po letech první vlastní firmou, v níž nepůsobíte jen jako investor. Vnímáte roli podnikatele a investora odlišně?

Cítím se být stále více podnikatelem než investorem. Podnikání je pro mne na prvním místě. Nejsem klasický investor, nebaví mě se stále koukat po číslech. Po prodeji Kasy mi chyběla taková ta každodenní rutina, kterou jsem nyní zase našel. Jako investor můžete pomáhat projektu, ale mnohdy je to ke škodě věci. Zakladatele je sice možné vést a radit mu, důležité ale je nechat mu exekutivu. Jinak je to nekoncepční. Když máte více projektů, tak to nejde. Přeskakujete zleva doprava a nedává to smysl.

E15: Zhodnotil jste peníze, které jste dostal za Kasu?

Určitě jsem něco v rámci svých projektů propálil. Začínali jsme s tisícovkou v kapse z brigády. Kasu jsme dělali s tím, že zajistí a dá nám do budoucího podnikání a života finanční klid. To se povedlo. U Pilulky už třeba takto nebudu chtít odejít.

Martin Kasa (35)
Vystudoval ČVUT v Praze. S bratrem Petrem založil v roce 1999 internetový obchod Kasa.cz jako jeden z prvních e-shopů v Česku. V roce 2010 firmu prodali za stovky milionů korun. Vedle obchodu Pilulka.cz působí občas jako andělský investor také v dalších projektech.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!