Martin Píša: Většina lidí jezdí na Klínovec zatím jen na otočku | E15.cz

Martin Píša: Většina lidí jezdí na Klínovec zatím jen na otočku

Martin Píša: Většina lidí jezdí na Klínovec zatím jen na otočku
Martin Píša
• 
ZDROJ: E15 Anna Vacková

Jan Šindelář

Krušnohorské lyžařské středisko Klínovec prochází bouřlivým rozvojem. „Díky tomu máme poměrně výrazný nárůst návštěvnosti proti loňsku,“ říká spolumajitel areálu Martin Píša. Vrcholem stamilionových investic má být propojení s německým střediskem na Fichtelbergu.

* E15: Jak hodnotíte právě končící sezonu? Sníh přišel o poznání později než před rokem.

Tahle sezona byla velmi zvláštní, protože byla plná extrémních výkyvů počasí. Začalo to už na podzim, kdy bylo velké teplo a sucho. Měli jsme výrazně méně dní, kdy se zasněžovalo, protože nemrzlo. Nebo jsme kvůli teplu zasněžovali pouze na minimální výkon. Po Vánocích naopak bylo sněhu dost, ale doprovázel ho velký vítr. Pak přišly obrovské mrazy, tady se pohybovaly mezi minus 20 a 30 stupni, což také nejsou ideální podmínky. Za prvé pro zasněžování a za druhé ani pro lyžaře.

Turistů v Česku loni přibylo. Celkem jich přijelo 13 milionů

* E15: Jaké je vůbec ideální počasí pro vlekaře?

Když je na podzim dost vody a už koncem listopadu se objeví mrazy kolem minus pěti osmi stupňů. Aby se stihl zasněžit areál na Vánoce. A pak samozřejmě čím více slunečních dní, tím lépe.

* E15: Projevily se výkyvy počasí na návštěvnosti, když to srovnáte s předchozí sezonou?

My jsme tady v létě provedli zásadní investice a areál se z gruntu proměnil. Takže díky tomu máme poměrně výrazný nárůst návštěvnosti proti loňskému roku, který pro nás vůbec nebyl dobrý.

* E15: Kolik jste investovali?

Před letošní sezonou kolem 160 milionů korun. Zahájili jsme první etapu našeho projektu Nový Klínovec, jejž jsme připravovali pět let. Zatím jsme postavili novou čtyřsedačkovou lanovku s bublinou, prodloužili jsme sjezdovku Pařezovku, museli jsme postavit nový most přes silnici, která náš areál protíná. K tomu jsme nakoupili dvacet sněžných děl a postavili velikou nádrž na 15 tisíc kubíků vody.

* E15: To je na dešťovou vodu?

Ne, to jsou rezervoáry pro sněžná děla napájená potokem. Dnes máme dva, jeden na 20 tisíc kubíků a druhý na 15 tisíc.

* E15: Co je zdrojem peněz na investice?

Je to kombinace vlastních zdrojů, máme na to velký úvěr, a podařilo se nám také získat prostředky z Evropské unie. Celková investice do projektu Nový Klínovec činí ve dvou etapách téměř půl miliardy korun, z toho unie přispěje 60 procenty.

* E15: Jak dlouhá je návratnost?

Hodně dlouhá. I s tím, že to podpoří unie, je to mezi deseti a 15 lety.

* E15: Adekvátně s návštěvností se vám asi zvýšily i tržby. Pracujete jako firma se ziskem?

Určitě, jinak bychom tu už dávno nebyli.

* E15: Jaké máte tržby?

Loni jsme měli výrazný pokles tržeb, činily kolem 40 milionů korun. Letos to vypadá, že bude nárůst zhruba o 40 procent.

* E15: Specifickou klientelou je žactvo a studenstvo. Jak zajímavé jsou pro vás školní kurzy?

My pro ně máme výrazně nižší ceny, v balíčku jim nabízíme i ubytování. Ale se školami to začíná být poměrně těžké. Podle toho, co říkají učitelé, mají problém ze všech ročníků vůbec poskládat alespoň jeden kurz. Myslím si, že je to otázka financí v rodinách.

* E15: Vaši kolegové si často stěžují na růst cen energií, vyšší DPH a podobně. Nekomplikuje vám to splácení úvěrů?

To víte, že jo. Letos vzrostla DPH na 14 procent a všichni víme, že nás čeká další zvýšení. Máme například společnou jízdenku s naším sousedem z německého Fichtelbergu, a teď si vezměte, že v Německu je sedmiprocentní DPH. My máme o sedm procentních bodů vyšší a příští rok bude rozdíl deset bodů. To je ve chvíli, kdy masivně investujeme a splácíme úvěry, velký problém.

* E15: Klínovec a Fichtelberg by se měly propojit nejen jízdenkou, ale i fyzicky. Jak by to mělo vypadat a kdy to bude?

Chceme realizovat dopravní spojení lanovou dráhou na hranice do Loučné pod Klínovcem a tam by potom jezdil skibus nebo turistický vláček. Ten by spojoval nástupní stanice obou areálů. To je první fáze propojení. Zároveň se teď pracuje na změně územního plánu města Loučná, kde bychom chtěli docílit, aby se areály skutečně fyzicky a lyžařsky propojily. Kolegové z Fichtelbergu už mají v plánu sjezdovku a lanovku do údolí Polavy (hraniční potok – pozn. aut.) a my bychom chtěli z Klínovce do stejného místa také přivést sjezdovku a lanovou dráhu.

* E15: To jsme tedy nahlédli do vzdálenější budoucnosti. Co z toho budete dělat letos?

Letos budeme stavět další čtyřsedačkovou lanovku, která nahradí starou kotvu. Postavíme naše servisní zázemí a začne se další etapa projektu. Je to etapa Jih směrem do Jáchymova, kde se bude stavět nová sjezdovka se zasněžováním a nová čtyřsedačková lanovka.

* E15: Směrem do Jáchymova tedy vznikne úplně nový areál?

Ano, dá se to tak říci. Nová sjezdovka bude tři kilometry dlouhá a šedesát metrů široká. Letos by se měl odlesnit prostor sjezdovky a lanovky, měly by se udělat základní terénní úpravy a měly by se postavit základy lanovky. Předpokládáme, že tato etapa bude dokončena v roce 2013.

* E15: Tím bude projekt Nový Klínovec hotov?

Tím by měl být hotov. Poté počítáme s propojením s německými kolegy, ale to není otázka jednoho roku, ale třeba pěti let.

* E15: Chápu správně, že z Jáchymova se stane horské lyžařské středisko? Myslíte, že to tomuto poněkud zanedbanému městu pomůže k někdejší slávě?

My na to velmi spoléháme. V Jáchymově jsou dobře fungující lázně, kde je zhruba 1500 lůžek. A majitelé lázní už nyní plánují, že v zimě velkou část této kapacity uvolní pro lyžařské zájezdy. Z Jáchymova by se tak měla stát další základna pro náš areál. Pro rozvoj Jáchymova by měl být náš projekt velkým impulzem. Město může například nabídnout řadu doprovodných služeb pro lyžaře. A zmíním ještě jednu věc. Regionu podle mě výrazně pomůže dálnice z Chebu do Karlových Varů, která může přivést dosud málo oslovenou bavorskou klientelu.

* E15: To jste nakousl infrastrukturu. Není tady v Krušných horách zanedbaná? Když jsme sem jeli, chyběly ukazatele na Klínovec.

Silnice směrem od Ústeckého kraje jsou v podstatě kompletně zrekonstruované a jsou ve vynikajícím stavu. To třeba v létě oceňují cyklisté i motorkáři. Ale máte pravdu, že ve značení máme ještě trochu rezervy, musíme na tom zapracovat.

* E15: A co ubytovací kapacita? Navzdory zmíněným lázním v Jáchymově nechybějí tu lůžka?

Kapacity, které tady jsou, jsou hodně poplatné starší době. Dnes bychom skutečně potřebovali trochu více lůžek. Doufám, že díky investorům se to bude zlepšovat.

* E15: Jaká je vaše zkušenost, jezdí sem lidé spíše na jeden den na otočku, nebo tady tráví delší dobu?

Tím, že turistická infrastruktura ještě není zcela dopracovaná, výrazně větší procento lidí sem jezdí skutečně na jednodenní lyžování. To bychom rádi do budoucna změnili.

* E15: Předpokládám, že vzhledem k umístění Klínovce u hranic se Saskem tvoří velkou část vašich klientů Němci. Jak velký mají podíl, mění se to nějak v průběhu let?

Podle našich statistik tvoří němečtí návštěvníci dlouhodobě zhruba třicet procent. Deset procent ostatní národnosti, třeba Nizozemci a Rusové, zbytek jsou Češi. Třeba Nizozemců v posledních několika letech dost ubylo, letos se začali vracet. Jezdí sem ale hodně Rusů z Karlových Varů.

* E15: Budete příští sezonu zdražovat?

Před touto sezonou jsme zdražili zhruba o jedno euro. To nám sotva pokrývá růst DPH a energií, v ceně se tak nijak neodráží zhodnocení našich investic. Pokud jde o příští sezonu, ještě jsme se nerozhodli. Musíme to konzultovat mimo jiné s německými kolegy, případné zdražení ale nebude výrazné.

Nelze to úplně srovnávat, u nás to hodně ovlivnily ony mimořádné investice. Ale pokud jsem mluvil s kolegy z jiných areálů, přes nepříznivé počasí nenastaly nějaké velké propady. Počty klientů zůstaly minimálně na loňských číslech.

* E15: Co děláte v létě? Když nepočítám, že stavíte nové lanovky.

Máme tu sjezdovou trať pro mountainbiky. Jinak máme program, kterému říkáme cyklistika bez námahy. V okolí Klínovce je vyznačeno několik okruhů od deseti do 20 kilometrů, jež jsou napojeny na provoz lanových drah. Takže turisté mohou sjíždět tyto nenáročné okruhy spíše rodinného typu a lanové dráhy používat k překonání převýšení. Ovšem proti zimě jsou letní tržby minimální, v létě jde hlavně o pokrytí nákladů. Ale i letní provoz by měl zesílit díky propojení s Jáchymovem.

Martin Píša (50)

Vystudoval stavební průmyslovou školu a do roku 1989 pracoval jako mistr a stavbyvedoucí. Po revoluci se dal na podnikání. V roce 1991 získal se společníky základ lyžařského areálu na Klínovci v dražbě od OPS Chomutov. Rodilý Chomutovák od malička na Klínovci lyžoval, závodil i za místní lyžařský klub. Dodnes se lyžování věnuje jako trenér, rád jezdí na kole a hraje kopanou.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!