Ondřej Raška: Svět čeká splasknutí velké internetové bubliny

Rozhovor

Tuzemská skupina Miton patří mezi nejstarší a nejvýznamnější investory na českém internetu. Má za sebou úspěšné projekty typu slevového serveru Slevomat.cz, rozvozové služby Dáme Jídlo nebo nákupního vyhledávače Heureka.cz. Peníze má nyní také v on-line supermarketu Rohlik.cz, s prodejci módy Domodi a bytových doplňku Bonami expanduje po Evropě.

Jeden ze zakladatelů a spolumajitelů Mitonu Ondřej Raška
12.3.2015 7:38   |  

Skupina ale překvapivě investovala také do drahých kovů a realit. „Část peněz investujeme do jiných než internetových aktiv, abychom neměli všechna vejce v jednom košíku,“ říká jeden ze zakladatelů a spolumajitelů Mitonu Ondřej Raška.

E15: Kolik jste už celkově investovali?

To, co děláme, není na začátku finančně moc náročné, to je na tom zajímavé. Výnos na kapitál je pak obrovský. V praxi to znamená, že do projektů jsme dali zatím kolem sta milionů korun. Hodnota našeho portfolia je kolem jedné miliardy. To je ale jen naše vnitřní valuace. Když jsme však prodávali DámeJídlo.cz, potvrdilo se nám, že odhad hodnoty našich projektů je celkem správný. Reálné ohodnocení Dáme Jídlo bylo dokonce ještě lepší, než jaké jsme měli v našich tabulkách.

E15: Co to znamená, že máte obrovský výnos na kapitál?

Že se nám vrátí pěti- až dvacetinásobek investice.

E15: Je to kritérium pro výběr projektů, do nichž se pouštíte?

Nejde jen o návratnost. Sledujeme potenciál trhu a pravděpodobnost úspěchu. Takže jde o matici vícero faktorů. Mimo jiné zohledňujeme byznys model, velikost trhu, konkurenci, potenciál v zahraničí, kvalitu týmu.

E15: Hledáte si nové projekty sami, nebo si hledají projekty vás?

Velká část naší práce spočívá v tom, že se po světě snažíme najít byznys modely, které mohou fungovat. Pracujeme s veřejnými zdroji, jezdíme po konferencích, bavíme se s lidmi. A když na něco opakovaně narazíme z různých stran, je to asi něčím zajímavé.

Když se dnes rozhodneme, že do něčeho jdeme, zítra jsme schopni přinést peníze

E15: Jak v Mitonu probíhá rozhodovací proces?

Je to pět lidí, kteří se musejí dohodnout. Když máme na něco různé názory, diskutujeme tak dlouho, až ten, kdo původně nesouhlasil, odpadne. Říkáme, že je to takový náš komunismus.

E15: Když je konsenzus na světě, tak už to jde rychle?

V investicích jsme neuvěřitelně flexibilní. Nemusíme nikoho žádat o nějaké posvěcení. Když se dnes rozhodneme, že do něčeho jdeme, zítra jsme schopni přinést peníze. Na investice máme po ruce kolem tří set milionů korun.

E15: Který projekt Mitonu hodnotíte jako nejúspěšnější?

Největším projektem je určitě skupina Slevomatu. Jen český Slevomat měl loni tržby 1,2 miliardy korun. Další firmy jsou ale zajímavé z jiných hledisek, takže těžko vybrat jen jeden zářný příklad.

E15: Slevomat je vaším největším projektem. Stane se také největším exitem?

Slevomat je z hlediska objemu stále rostoucí firmou. Ještě více roste na hrubé marži a je ziskový. Takže hodnota Slevomatu je zajímavá a dále roste. Prodej zatím není v plánu.

E15: Co tedy letos prodáte?

Takto neuvažujeme. Například private equity fondy mají určenou dobu, na kterou investují. My s investičním horizontem nepracujeme. Snažíme se neustále hledat možnosti pro růst byznysu. Když přijde zajímavá nabídka a cítíme, že je správná doba na exit, tak z toho byznysu odejdeme. Ale není to součástí plánu.

E15: Do čeho se pustíte letos?

Letos určitě budeme s Domodi aktivnější v módě a s Bonami v bytových doplňcích. Domodi ještě letos vstoupí do Francie a během roku uvidíme, jestli připojíme i další trhy.

E15: Jak se vám podařilo rozjet službu Rohlík.cz na dovoz potravin?

Měsíc za měsícem fantasticky rosteme o desítky procent. Zákazník dostane objednaný nákup do hodiny a půl. To je podle nás natolik přelomové, že tato služba nebude mít v Česku ještě dlouho konkurenci. Dostat se proto za rok na tržby kolem půl miliardy korun nebude problém. Obecně ale platí, že trh dovozu potravin je hodně těžký. Výzvou tedy je dostat se na takovou marži, aby celou firmu uživila. Ale máme skvělý tým a Tomáš Čupr je tu největší buldok na rozjezd firem. Takže věřím, že se nám to povede.

E15: Určitě se vám v byznysu také něco nepovedlo.

O hodně věcech jsme si na začátku mysleli, že budou fungovat lépe. Ale dokud nezačnete, tak zkrátka nic nevíte. Všechno o maržích, poptávce, konkurenci jsou před startem jen předpoklady. Takže do projektu rychle naběhneme a stejně rychle vyhodnocujeme první výsledky. A když nám to nevychází, neméně rychle odcházíme. Soustředit se na projekty, které fungují, a opustit ty neúspěšné, je velké umění.

E15: To byl případ Kouzelné Almary, která měla zrychlit dodávky balíků z e-shopů?

Tento projekt se nám podařilo rychle rozeběhnout, ale zjistili jsme, že kvůli vysoké konkurenci jsou v logistice výrazně nižší marže, než jsme čekali. Proto jsme se nakonec dohodli na předání projektu partnerovi.

E15: Logistiku jako samostatný obor si tedy necháte ujít?

Samostatně určitě nic budovat nebudeme. Vytvořili jsme ale vlastní logistickou platformu v Dáme Jídlo a Rohlíku. Obecně platí, že konkurence na logistickém trhu je obrovská. Jsou tu mezinárodní přepravci, jsou tu dvě fantastické služby typu Uloženky a Zásilkovny, které mají cenu velice nízko. Pro koncového zákazníka je Česká republika skvělý trh. Po světě garance doručení do druhého dne určitě není obvyklá, a to ještě za výbornou cenu. Pro českou e-commerce je to skvělá zpráva.

E15: Kam se bude vyvíjet svět internetového obchodování?

Před námi je velká internetová bublina. Bude řádově větší než v roce 2000. Hodně věcí se však mezitím změnilo. V roce 1999 bylo připojeno k internetu jen 400 milionů lidí. Dnes to jsou tři miliardy. Z toho dvě miliardy lidí mají smartphone. Odhad je, že v roce 2020 budou k internetu přes smartphone připojeny čtyři miliardy lidí. To je jeden z důvodů, proč si myslím, že ta nadcházející bublina skončí jinak než ta předešlá. Například nelze čekat tak radikální splasknutí.

E15: Nevytváří ale to obrovské množství nových uživatelů právě zdravý tržní základ, který bublinu popírá?

Myslím, že trh je nadhodnocený. Stačí se podívat například na valuaci taxislužby Uber, kterou trh globálně hodnotí na 40 miliard dolarů. Navíc za poslední rok byl historicky největší objem primárních úpisů akcií technologických firem. Letos má být IPO v branži ještě více. Ale když se kouknu, jaký typ firem jde na burzu, je jasné, že bude minimálně hodně horko. Nikdo neví, jak je kopec konjunktury vysoký.

E15: Ovlivňuje toto očekávání váš byznys?

Úplně ne. Nesnažíme se dělat byznys na bublině. Nehrajeme na to, aby naše projekty měly přehnanou valuaci. A to i proto, že používáme jen svoje peníze. Pro nás je důležité kontinuálně růst a být v zisku. Jestli jsou valuace ve světě vysoké či nízké, pro nás nehraje roli.

E15: Přesto se nabízí otázka, jestli se nejistíte tím, že investujete i mimo internet.

Ano, část peněz investujeme do jiných než internetových aktiv, abychom neměli všechna vejce v jednom košíku. Do úplného protipólu internetu, do něčeho fyzického a konzervativního, na co si můžete sáhnout. Kromě nějakých nemovitostí na Jablonecku a Liberecku je pro nás takovou investicí společnost Golden Gate CZ. Zajišťuje investice do zlata a stříbra, spoření do fyzického kovu. Tato firma obrovsky roste. Jen letos prodala kov za půl miliardy korun.

E15: Miton patří mezi největší a nejstarší průkopníky českého internetu. Jak vzpomínáte na začátky?

Začínali jsme před rokem 2000, tedy ještě před splasknutím první internetové bubliny. Protože jsme už tehdy sledovali dění na světovém trhu, cítili jsme to ohromné nadšení, které ze všech stran vyzařovalo. Kdokoli tenkrát založil firmu, dostal peníze. Také hodně projektů, které tehdy vznikly v Česku, nepřežilo. Ovšem objevilo se v té době plno lidí, kteří úspěšně fungují dodnes.

E15: Vám se podařilo probojovat se do současnosti ve stejném složení?

Od začátku fungujeme téměř ve stejné sestavě. Každý z nás má čtvrtinový podíl. Loni jsme přibrali jako dalšího pátého partnera Tomáše Hodbodě, který stál za úspěchem Heureky. Ten si podíly postupně nakupuje.

E15: Přiberete do party ještě někoho dalšího?

Je to možné, přemýšlíme o tom. Je nás pět. A každý partner zvládne plně se soustředit na jeden, maximálně dva projekty. Ale nic nás do toho nic netlačí. Pokud ale chceme, aby Miton fungoval dál dvacet, třicet a více let, potřebujeme novou krev. Když tedy děláme s někým byznys dlouhodobě a dobře se známe, partnerství se nabízí jako logický krok. Říkáme, že je pro to člověk zralý, když si s ním dokážeme představit stavbu dvojdomku.

E15: Mohl by to být někdo, kdo by do skupiny přinesl nové peníze?

Peníze úplně nesháníme. Minimálně na regionální trh máme z exitů dost peněz vlastních. Hledáme tedy spíše dovednosti a znalosti, které by nás doplnily. Stále se rozhlížíme po zajímavých lidech například z poradenských firem. Buď kvůli úvahám o rozšíření Mitonu, nebo do našich firem a projektů.

E15: Jak Miton v praxi funguje?

Ze začátku jsme pochopitelně dělali všechno. Postupem času jsme se ale museli naučit, jak projekty předat jejich manažerům, jak na ně dohlížet, jak nabírat a řídit lidi, jak je propojovat. Něco jiného je, když do rána programujete v serverovně, nebo když si děláte rešerše o novém byznysu a na konferencích se bavíte s lidmi, abyste uměli rozpoznat nové příležitosti.


===== Ondřej Raška (35) ===== Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. V cirkusu Miton, jak „otcové zakladatelé“ sami skupinu nazývají, má oficiálně funkci nástěnkáře. Spolu s dalšími „klauny“ Tomášem Matějčkem, Milanem Zemánkem a Michalem Jirákem založili Miton v roce 2000.


Čtěte také:

Čupr se stal největším akcionářem e-shopu Rohlik.cz

Služby DámeJídlo a JídloTeď pohltila nadnárodní firma Delivery Hero

Daniel Novák Autor: Daniel Novák redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Součástky pro iPhone 7 stojí čtvrtinu toho, co Apple účtuje zákazníkům

Součástky pro iPhone 7 stojí čtvrtinu toho, co Apple účtuje zákazníkům

Ta informace se objevuje krátce po startu prodeje každého nového iPhonu. Nejinak je tomu letos a zkrátíme to na nutné minimum. Cena součástek, ze kterých sestává 32GB iPhone 7 je… více

Komerční prezentace

E15news

Zpravodajství do e-mailové schránky.

Mobilní web