Petr Němec: Šakaly chceme mít i v české armádě | E15.cz

Petr Němec: Šakaly chceme mít i v české armádě

Petr Němec: Šakaly chceme mít i v české armádě
Ředitel holdingu Excalibur Group Petr Němec
• 
ZDROJ: Michael Tomeš, E15
9. prosince 2014 • 07:57
Strojírenské impérium podnikatele Jaroslava Strnada vyrostlo z obchodníka s nepotřebnou vojenskou technikou do sítě firem, která zahrnuje nejen vojenskou výrobu, ale například i producenta brzd Dako-cz nebo dodavatele speciálních nástaveb na automobily Karbox. Letos se podniky více propojily prostřednictvím servisního holdingu Excalibur Group. „Podobně velké strojírenské uskupení spojující vojenské a civilní aktivity v tuzemsku neexistuje,“ říká ředitel holdingu Petr Němec.

E15: Všechny firmy holdingu Excalibur Group spojuje osoba jejich majitele Jaroslava Strnada. Co si od vytvoření skupiny slibuje on?

Důvodem vzniku Excalibur Group byl dynamický růst těchto firem a potřeba změny organizace a procesů v bující struktuře. Majitel potřeboval nástroj k výkonu svých akcionářských práv. Také jsme chtěli zvýšit transparentnost dovnitř i navenek. Centrální řídící struktura holdingu má za úkol vytvářet synergie v oblastech, jako jsou společné finance, personálie nebo obchodní, právní a IT služby. Obecně lze říct, že bylo nahrazeno provizorium, kdy jako řídící či servisní společnost fungovala Excalibur Army.

E15: Právě ta spadá do počátků Strnadova podnikání, obchoduje s vojenským materiálem a také ho produkuje. Jaký je nyní v holdingu podíl mezi takzvaným speciálem a civilem?

V případě výroby nelze striktně oddělit vojenské a civilní aktivity, ale z hlediska tržeb je to zatím padesát na padesát. Zpřesnění přinese první konsolidovaná uzávěrka za letošní rok.

E15: Poměr plánujete zachovat?

To záleží na několika faktorech, mimo jiné na poptávce. Třeba firma Karbox z Hořic, která má certifikát NATO, vyrábí kontejnerové nástavby jak pro vojenské, tak pro civilní zákazníky.

E15: Je součástí Excalibur Group i Tatra Trucks?

Ta má specifické postavení, do skupiny nepatří. Ale je s ní propojena jak osobou majitele, který má v kopřivnické automobilce většinový balík akcií, tak podílem na některých projektech, jako jsou právě kontejnerové nástavby.

E15: Spolupracujete s nějakým dalším významným externím partnerem?

Na Slovensku zastřešuje aktivity holdingu společnost MSM Martin, která má v dlouhodobém pronájmu vojenské opravárenské podniky v Novákách, Banské Bystrici a v Trenčíně. V Novákách jsme v červenci otevřeli společný podnik s Českou zbrojovkou Uherský Brod na výrobu ručních zbraní.

E15: Zbrojovka ale ve skupině není. Vyjmenujte její nejvýznamnější členy.

V oblasti civilní výroby je to Dako-cz z Třemošnice, jehož tržby za rok 2013 přesáhly 700 milionů korun. Hlavním výrobním programem jsou brzdové systémy pro kolejová vozidla, které vyvážejí prakticky do celého světa. Kromě toho disponuje Excalibur Group řadou logistických kapacit, které zajišťuje Nika Logistics z Chrudimi, a také největším tuzemským velkoobchodem s vojenskou a outdoorovou výstrojí. A v Přelouči máme čističku nebezpečných odpadů. Takže záběr je široký.

E15: Kolik lidí holding zaměstnává, a jak odhadujete letošní hospodaření?

Bez Tatry Trucks asi 1700 zaměstnanců jak v Česku, tak na Slovensku. Pochopitelně máme řadu subdodavatelů, kterým pomáháme udržet dalších několik tisíc míst. Co se týče hospodaření, určitě budeme v černých číslech. Výsledek před zdaněním očekávám v řádu stovek milionů korun. Konkrétnější mohu být v odhadu tržeb. Ty se budou pohybovat kolem šesti miliard korun, opět bez započítání kopřivnické automobilky.

E15: Jaroslav Strnad řídí chod celé skupiny, nebo se soustředil na původní oblast svého podnikání, tedy na Excalibur Army?

Je to velice aktivní majitel, podílí se na všech klíčových rozhodnutích a projektech. Na druhé straně plně důvěřuje managementu, který má na starosti, především řídící a organizační záležitosti.

V oblasti speciálních vozidel jsme se zatím zaměřovali na východní techniku. Tu lze dál modernizovat, ale časem se její možnosti vyčerpají. Zásadním rozhodnutím tedy je, že se budeme orientovat i na techniku ze Západu

E15: Předpokládám, že holding se bude dále rozrůstat, ovládne další firmy. Prozradíte, jaké konkrétně, nebo alespoň předmět jejich činnosti?

Jsme československá strojírenská skupina, jejíž unikátnost spočívá v propojení vojenské a civilní výroby a obnovování některých podniků. Budou-li další akvizice, zcela jistě se zaměříme na strojírenství. Další součástí strategie je budování schopnosti celosvětového obchodu prostřednictvím vlastních specializovaných zastoupení a našich obchodních partnerů. Vzhledem k tomu, že Excalibur Group vznikla nedávno, je v současnosti prvořadá její stabilizace.

E15: A další plány?

Nejde jen o expanzi, ale o to, aby existovala podnikatelská vize. V oblasti speciálu jsme se v posledních dvaceti letech zaměřovali na techniku východní provenience. Tu lze přestavovat a modernizovat, ale časem se její možnosti vyčerpají. Zásadním rozhodnutím v oblasti speciálu tedy je, že se budeme orientovat i na moderní techniku ze Západu. Usilujeme o uzavření strategického partnerství s výrobcem světového významu. Věřím, že se to v dohledné době podaří.

E15: Máte nějaký výrobek, který považujete za prvořadý?

V oblasti vojenské výroby jde o bojové vozidlo pěchoty Šakal, což je modernizovaná verze těchto obrněnců licenčně vyráběných v bývalém Československu. Jde o alternativu pro tyto dosluhující pásové transportéry, které jezdí v zemích bývalé Varšavské smlouvy. U civilní výroby je to modulový brzdový systém vozů metra z produkce Dako-cz, který je nasazen na soupravách v Mnichově, Oslu, Varšavě a také v Kuala Lumpuru a nově i v Rijádu.

E15: Vozidlo Šakal nyní nabízíte slovenské armádě. Už znáte výsledky testů, kterým mělo být podrobeno?

Šakala bychom rádi nabídli i české armádě. V průběhu testování na Slovenku, zejména díky vojskovým zkouškám, se objevily další požadavky slovenské armády, které nebyly součástí původního zadání. I vzhledem k rozpočtovým možnostem nyní Slováci vyhodnocují, jaké z těchto dodatečných požadavků uplatní. A podle nich projekt uzpůsobíme.

E15: Čeští výrobci zbraní a střeliva ještě nedávno viděli velké příležitosti v Iráku. Šance tam byly i pro modernizovanou československou techniku. Proč zatím zůstalo jen u dodávek střeliva?

Jednání nadále probíhají, uvidíme, jaký bude výsledek. Víc k tomu říct nemohu.

E15: Jak jste spokojeni s přístupem ministerstva zahraničí, na něž si ještě donedávna kvůli neochotě udělovat vývozní licence stěžovali někteří tuzemští exportéři zbraní?

V porovnání se západními zeměmi či se sousedním Polskem jsou české úřady méně pružné. A netýká se to jen zbrojovek, ale strojírenství jako celku. Podpora domácího průmyslu by mohla být vyšší. Na druhé straně vnímáme, že v poslední době dochází ke zlepšení jak ze strany ministerstev, tak u vlády jako celku. Na otevření podniku v Novákách se přijel podívat nejen slovenský, ale i český ministr obrany. Silně vnímáme i podporu Tatra Trucks.

E15: A obecné hodnocení českého podnikatelského prostředí? Ptám se proto, že jste působil v koncernu Siemens.

Nadnárodní společnosti mají paradoxně větší podporu úřadů než české firmy. To je dlouhodobý problém tuzemské ekonomiky. Excalibur Group je ryze česká společnost s českými vlastníky, která tady platí daně. Jenže na rozdíl od zahraničního investora přicházejícího do Česka žádný zvláštní servis nedostáváme, všechno včetně různých dotačních titulů si musíme vyběhat sami. Také nedostáváme žádné úlevy či investiční pobídky pro dlouhodobé projekty a stabilizaci zaměstnanosti. To bych chápal u ryze obchodních aktivit. Většina našich firem je ale výrobních.

Petr Němec (37)

Vystudoval ekonomii na Vysoké škole finanční a správní. Přes deset let působil u firmy Siemens AG v různých manažerských pozicích v Česku a v Německu a Mexiku, kde zodpovídal za strategické projekty v oblasti nákupu, logistiky a controllingu. Následně připravoval kapitálový vstup podnikatele Jaroslava Strnada do společnosti Dako-cz a od roku 2008 byl finančním ředitelem tohoto výrobce brzdových systémů pro kolejová vozidla. Je ženatý, má dvě děti. Žije v Bavorsku. Jeho koníčkem je cestování.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!