Petr Stránský: Opencard se povedla, chceme ji dál rozvíjet

16.2.2010 8:14   |  

Rozhovor Jsme v situaci, kdy je projekt Opencard jako celek absolutně dehonestován a hodně špíny padá na nás, i když se necítíme vinni, říká šéf firmy Haguess Petr Stránský. Přesto doufá, že hlavní město bude celý systém dál rozvíjet.

* E15: V případě vaší firmy se mluví o nesmyslných výdajích města mezi 300 až 400 miliony korun. Jak je to?

Prakticky je to 317 milionů korun. To je suma, kterou do této chvíle naše firma vyfakturovala magistrátu a Dopravnímu podniku Prahy. Firma má sedmdesát lidí a živit tento počet lidí stojí nemalé peníze. Tím chci jenom říci, že nejsme žádná prázdná schránka, kterou by pouze protékaly peníze, jak se o nás někdy píše. Zisk společnosti za celé období projektu Opencard byl někde kolem 32 milionů korun. Čili žádná magická čísla nevytváříme.

* E15: Podle pražské zastupitelky Jany Ryšlinkové jste celý projekt vymysleli a také od počátku řídili a kontrolovali vytváření smluv…

Nesmysl. Že bych já osobně kdykoli v minulosti kontroloval obsah a uzavírání smluv, a měl snad dokonce mandátní smlouvu s magistrátem, jak paní Ryšlinková tvrdí, odmítám.

* E15: Paní Ryšlinková se přímo na vás osobně snažila ukázat, jak vzniká tunel. Konkrétně že Opencard vymyslela skupina lidí, zpracovala stanoviska pro rozhodování magistrátu a kontrolovala obsah smluv. A vy že jste za město smlouvy podepisoval s cílem, aby celý kontrakt skončil v rukou firmy Haguess, popřípadě Allshare. A následně jste do této firmy vstoupil a nyní ji vedete…

Vezmu to odzadu. Mandátní smlouvu s magistrátem jsem nikdy neměl. Ani žádnou jinou. Čili nemohu být pod žádnou smlouvou týkající se Opencard podepsán. O smlouvách jsem nevyjednával a výběrová řízení jsem nerozhodoval. Než jsem nastoupil do firmy Haguess, tak jsem skutečně pracoval jako konzultant, ale v projektové části a moje role byla primárně odborná. Když na podzim roku 2007 nastoupilo na magistrátu nové vedení informatiky, které projektové řízení uchopilo jinak, dostal jsem nabídku od společnosti Haguess pokračovat dál v tom, co jsem do té doby dělal. Proto jsem vstoupil do této společnosti.

* E15: Projekt neměl žádný byznys plán, a tak jej vlastně nikdo pořádně neřídil, a proto se zbytečně utrácely peníze. Proč neexistoval tento plán?

V tomto ohledu nikdy žádné rozhodnutí nepadlo. To je pravda. Existovat asi měl, ale to není chyba firmy Haguess. To je věc magistrátu. Na druhé straně se setkávám s kolegy z dalších zhruba dvaceti měst, kteří provozují podobné projekty. Většina z nich se jako ziskové projekty vůbec nestaví. V tom je určitá odlišnost. Když jim ale představíme naše technické řešení a co už bylo realizováno a za jaký čas a za kolik peněz, tak z jejich strany zaznívá určitý obdiv nad rychlostí provádění z naší strany vzhledem k tomu, co to obnáší. Byť v médiích se tvrdí, že to nic neumí. Teď je nutno celý projekt posunout dál, jak se o tom zmiňují i audity. Což se teď snad konečně začne dít i vzhledem ke změnám z hlediska vedení projektu, které je politicky silnější.

* E15: Vraťme se ještě k historii. V roce 2007 přecházíte k firmě Haguess. Jaká byla náplň vaší práce, než jste do firmy nastoupil? Jste totiž označován za šedou eminenci, která se za celým projektem od počátku pohybuje…

Za projektem se pohybuji celkem v jednoznačné roli – technického a technologického konzultanta. V realizační fázi jsem byl členem týmu, o který se starala společnost Soluziona. Vyjadřoval jsem se k mnoha návrhům, ale technického charakteru. Ale nic takového, co by souviselo s veřejnými zakázkami. Když se tvrdí, že vše bylo od počátku zmanipulované a že jsme to zmanipulovali my, tak jak to, že se už v roce 2006, kdy byla uzavřena zakázka na servisní kartové centrum, nikdo z potenciálních konkurentů neozval? Nepodal námitky? Šlo o otevřené řízení a mohl se přihlásit kdokoli. Mohl podat námitky. Nyní se kritizuje nastavení podmínek soutěže. Ale i kvůli tomu se odborná veřejnost mohla ozvat. Ale tendr ani nastavení v minulosti nikdo nenapadl. A mohl to podle zákona udělat kdokoli.

* E15: Jaká byla role španělské firmy Soluziona?

Realizovala věci spojené s projektovým vedením v pilotní fázi. Nic společného s veřejnými zakázkami.

* E15: Podílela se firma Soluziona na vytváření podkladů pro rozhodování města, zda projekt vůbec spustit?

Ne, to už bylo rozhodnuto. Firma dělala pouze technologickou realizaci.

* E15: Projektu je vytýkáno, že vznikl karetní systém, který stál obrovské peníze, ale obsah tomu neodpovídá. Proč k tomu nedošlo?

Chyběla rozhodnutí o zavádění dalších služeb. Poslední rozhodnutí ze strany města o zavedení nějaké služby padlo zhruba v polovině roku 2008, kdy se rozhodlo o zavedení dopravního odbavovacího systému.

* E15: Co vám poté představitelé města říkali?

Základním problémem – zřejmě – bylo, že město si začalo uvědomovat, že projekt stál značné množství peněz, a proto se nic nedělo. Či vlastně dělo. Spouštěly se audity a od té doby vlastně celý projekt stál. Moc odpovědí jsme od města nedostávali.

* E15: Jako slušné firmě vám jistě muselo vadit, že se investovala spousta peněz a projekt jaksi neběžel dál. Nyní to působí jako draze vypadající auto bez vnitřního vybavení…

To říkáte správně s jedním podotknutím: Haguess klíčovou část systému vyvíjel od roku 2003 za vlastní peníze. Ne za peníze města. Samozřejmě s cílem produkt prodat. Nejdříve jsme se s ním uchytili v Liberci, kdy se dokonce tamní systém po roce 2008 rozšířil i na celý Liberecký kraj. Ale souhlasím, že vývoj v Praze nás vůbec netěšil. Netěší nás o to víc, že jsme dnes v situaci, kdy je projekt jako celek absolutně dehonestován a hodně špíny padá na nás, i když se necítíme vinni. Co hůř, jsme v situaci, že pokud se město rozhodne, že je všechno špatně a projekt by zrušilo, budeme mít takovou negativní referenci, že už nebudeme mít šanci si kdekoli jinde škrtnout.

* E15: Podle všeho chce magistrát projekt rozvíjet. Vznikne nyní po letech nějaký byznys plán?

Já doufám, že ano. Na druhé straně doufáme, že se Praha nerozhodne pro nějaké horečné dohánění toho, co byl měl Opencard plnit. Zavádění služeb potřebuje nějaký čas na přípravu a zkoušení. Ze slov primátora vyplývá, že Praha chce najít silného partnera, který jí s rozšiřováním dalších služeb pomůže.

* E15: Kdo by jím měl být při překlopení karty na elektronickou peněženku?

Překlopení karty na peněženku je z naší strany připraveno. V případě centrální zúčtovací části. To, co musí přijít a souvisí s byznys plánem, je instalace sítě a akceptačních míst čili terminálů. To už ale musí udělat další partner Prahy, protože tato část vyžaduje bankovní licenci. Čili banka nebo nějaký finanční subjekt, přes který se bude platit.

* E15: Město si dalo i podmínku rozkrytí vlastnických struktur dosavadních tvůrců systému. Už se ví, že většinovým vlastníkem firmy Haguess je Jaroslav Turek. Už jste městu poskytli informace, kdo jsou ostatní vlastníci?

Ano. Vlastníkem je pan Turek a jeho manželka. Žádné jiné vlastníky firma nemá. Tahle informace nikdy nebyla tajná. Ale protože se spekulace natolik rozmnožily, 17. února bude valná hromada společnosti, kde se rozhodne o změně z akcií na držitele na akcie na jméno.

* E15: A jaké je propojení firmy Haguess s firmou Allshare, o které se říká, že se mezitím do ní vše podstatného přelilo?

Jednoduché. Společnost Allshare je vlastněná také panem Turkem. Ani to nebylo nikdy žádné tajemství. Proto je propojení mezi orgány obou firem, a proto sídlí na stejné adrese. Žádné mysterium. Firma Allshare nikdy žádný byznys plán pro Opencard nepřipravovala, jak se někde psalo. Ona dělala pouze variantní propočty. Nikdy nepřipravovala podklady pro rozhodování, kdo projekt získá. Historicky se Allshare věnoval ekonomickým propočtům projektu Opencard. Ve chvíli, kdy Haguess začal provozovat systém, tak i na základě diskuzí s úřadem pro ochranu osobních údajů došlo k oddělení vývoje od provozu. Vývoj spadá čistě pod firmu Allshare. Vztah mezi Allshare a Haguess je takový, že první firma je vývojovým centrem společnosti Haguess.

* E15: Kritizováno také bylo, že licence k systému je zcela v rukou firmy Haguess a Praha k ní má jako objednatel omezený přístup?

Tady myslím dochází k nepochopení toho, co je to autorské právo. Vlastníkem licence vždy zůstane firma Haguess, protože vytvořila software a ta myšlenka jí patří. Tak jako všechny jiné firmy svůj produkt někomu poskytla, v tomto případě Praze. K užívání. To, co bylo kritizováno, a kde bude změna, kdy jsme se Praze snažili vyjít vstříc – protože jsme ani neměli jinou šanci – aby ten software mohla používat třetí strana. Což bylo původně ve smlouvách zamezeno. Ale možnost, aby systém mohl provozovat někdo jiný, není běžná. Velmi neradi vidíme, když náš software může používat nějaká třetí strana, která může být vůči nám konkurenční. Druhý požadavek ze strany Prahy bylo snížení ceny licence. To je diskutabilní, ale přistoupili jsme na to. Praha je pro nás důležitý partner.

Petr Stránský (36)

Vystudoval University of New York v Praze, poté deset let pracoval jako byznys konzultant, zejména v oblasti e-government a e-health. Od roku 2007 je ve firmě Haguess, která je mimo jiné zodpovědná za systém Opencard v Praze. Stránský je rozvedený, má dvě děti.

Autor: Jiří Michal

Komentáře

Čtěte také

Lékařská komora prohrála, Číňané mohou dál léčit Čechy

Lékařská komora prohrála, Číňané mohou dál léčit Čechy

Čínští lékaři mohou dál působit ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové, a to na základě výjimky ministerstva zdravotnictví. Tradiční čínská medicína se tak dál bude prosazovat v… více

Komerční prezentace

E15news

Zpravodajství do e-mailové schránky.

Mobilní web