Prezident SAP: Kompletně změníme databázový trh | E15.cz

Prezident SAP: Kompletně změníme databázový trh

Prezident SAP: Kompletně změníme databázový trh
Franck Cohen, prezident SAP pro Evropu, Střední východ a Afriku
• 
ZDROJ: Jan Sedlák

Jan Sedlák

HANA kompletně změní trh s databázemi a vytvoří platformu pro budoucnost, tvrdí v rozhovoru pro E15.cz Franck Cohen, prezident firmy SAP pro Evropu, Střední východ a Afriku.

Německý softwarový obr SAP se v lednu pochlubil velice dobrými čísly. Ve čtvrtém čtvrtletí loňského fiskálního roku vygeneroval zisk ve výši 1,67 miliardy eur, díky čemuž meziročně vyrostl o 206 procent a čtvrté čtvrtletí 2011 se stalo nejrychleji rostoucím obdobím za posledních 40 let fungování firmy. Zisk narostl rovněž za celý loňský rok, když společnost vykázala 88procentní růst. Dobrá čísla v meziročním srovnání je možné sledovat také v prvním kvartálu tohoto roku. Za celým silným růstem stojí především technologie HANA, kterou SAP pasoval na svého spasitele a udělal z ní motor pro svůj budoucí rozvoj.

O SAP HANA se mluví především jako o in-memory databázi, která namísto zpracování a ukládání dat na pevných discích veškeré tyto procesy provádí v paměti, což zajišťuje, alespoň podle slov zástupců německé firmy, až stoprocentní nárůst rychlosti zpracování dat oproti klasickým relačním databázím. SAP má ale s „hanou“ mnohem větší plány, než že by z ní pouze udělal odkladiště dat z firemních aplikací.

Všechno si vezme na starost HANA

„Všechno, co děláme a plánujeme dělat, bude dříve nebo později poháněno technologií HANA,“ přibližuje v rozhovoru pro E15.cz plány své společnosti Franck Cohen, prezident SAPu pro Evropu, Střední východ a Afriku. HANA nemá být jenom databází, ale kompletní platformou, která bude pohánět aplikace a kompletní firemní řešení. To v praxi znamená, že na partnerský serverový hardware (například od IBM, Cisca, HP a dalších) nasadíte technologii HANA a nad ní pak budete moci provozovat vaše služby a software. HANA by se měl starat o jejich zpracování a ukládání dat.

V podstatě jde o sloučení co nejvíce prvků do jednoho. Příkladem může být aktuální fenomén big data. Ten definuje problém, kdy se firmy musí vyrovnávat s čím dál větším množstvím nestrukturovaných dat, jež je nutné ukládat, zpracovávat a analyzovat. Databázové servery ale doposud byly příliš pomalé na to, aby dokázaly data ukládat a ještě z nich v reálném čase vytvářet smysluplné výstupy.

HANA tento problém řeší. „K databázovým serverům bylo nutné přidat ještě servery, které mohly analyzovat data v databázích uložená,“ říká Cohen v jedné z místností pražského Kongresového centra. „HANA toto sjednocuje do jedné platformy,“ vychvaluje produkt. Nutnost přenášet stále větší množství dat z databázového do analytického serveru už není nutné. „S HANA můžete v reálném čase okamžitě přistupovat ke všem vašim datům a nemusíte vytvářet dvě různá prostředí.“

Oracle stále ovládá největší část trhu s databázemi. SAP, který na trhu operuje s produkty Sybase (akvizice za 5,8 miliardy dolarů v roce 2010) a nově také s ambiciózním systémem HANA, se chce stát tržní dvojkou.Oracle stále ovládá největší část trhu s databázemi. SAP, který na trhu operuje s produkty Sybase (akvizice za 5,8 miliardy dolarů v roce 2010) a nově také s ambiciózním systémem HANA, se chce stát tržní dvojkou.Autor: Jan Sedlák

SAP je jedním z největších světových výrobců firemního softwaru a tvorba systému HANA byla poháněna mimo jiné tím, že firmě unikaly peníze právě z ukládání dat, která dané aplikace generují. „Pokud prodáme náš ERP produkt za 1 euro, vygeneruje to potenciál byznysu na 1 euro pro další na to navázané produkty. Pak to vygeneruje 1 euro na business analytics… a 5 euro na data,“ E15.cz šéf tuzemské pobočky SAPu Roman Teiml. „Není důvod, proč dávat celých 5 euro Microsoftu, Oraclu nebo IBM. To se o ně radši popereme,“ uvádí Teiml dále. Teď by se firma naopak chtěla zaměřit na to, aby jejich tržní podíl co nejvíce zmenšila.

Převrácený trh s databázemi

„Věříme, že HANA kompletně převrátí trh s databázemi,“ říká přesvědčeně Cohen. SAP je v současné době čtyřkou na trhu a rád by se v co nejkratší době posunul na pozici druhou. „Jedinou možností, jak se na druhé místo dostat, je masivně inovovat,“ konstatuje jeden z několika prezidentů společnosti. Právě inovace a dobrá technologie jsou podle něj to, co SAP požene dopředu.

„Jako jediní máme kombinaci in-memory technologie, velice silného algoritmu pro kompresi dat a třeba DBMS. Nikdo jiný takový mix nemá,“ vypráví Cohen přesvědčeně. „Věříme, že kombinace toho všeho je důvod, proč si produkt HANA během následujících 5 let pořídí mnoho zákazníků.“

„Konkurenti mohou tvrdit, že mají lepší technologie, ale skutečnost je taková, že nejlepší jsme prostě my,“ tvrdí Cohen nadále suverénně. Za pravdu mu dávají i mnozí analytici, kteří v „haně“ vidí nejenom novou databází, ale především cestu, která SAPu nalinkuje cestu do budoucna. „Zákazníci jednoznačně vidí, že SAP je platforma postavená pro budoucnost,“ říká Cohen a odvolává se především na popisovanou skutečnost, kdy je možné poříditi si pouze systém HANA a v něm nejenom data ukládat, ale také v reálném čase spravovat a analyzovat.

A těchto dat bude v budoucnu ještě mnohem více. Jedním z hlavních hnacích motorů se stanou především mobilní aplikace a cloud. Cloudové aplikace v celkových příjmech SAPu sice prozatím tvoří pouze malé procento, to ale rychle roste. Z poslední čtvrtletí byl meziroční nárůst více než 600 procent. S rychlým růstem cloudu a mobilních zařízení je ale spojeno ohromné riziko konkurenčních produktů a startupů, například Salesforce.com a mnohých dalších.

„Pokud si koupíte Salesforce.com, je to sice dobré řešení pro CRM, ale co uděláte s vaším finančním systémem,“ pokládá Franck Cohen řečnickou otázku. Síla SAPu je dle jeho slov v tom, že nabízí „produkty pro všechno“, které jsou navíc vzájemně propojeny. To ovšem neznamená, že by například onen Salesforce.com nemohl pracovat s jinými systémy. Firma se snaží o spojení s mnoha dalšími produkty.

„Kupovat si různý software a integrovat ho do sebe stojí ohromné peníze a úsilí,“ nedá se Cohen. „Lepší je mít jeden systém a jednu silnou platformu.“ SAP jednoznačně chce, aby zákazníci využívali portfolio jeho produktů podobně, jako to dělá Apple v oblasti koncových uživatelů.

Němci nejsou sami, kdo se snaží. In-memory databázi nabízí třeba Oracle (Exalytics) a také Microsoft před pár týdny do světa vypustil SQL Server 2012, který s in-memory a rychlým přístupem k datům rovněž pracuje.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!