Tomáš Čupr: Slevomat bude nabízet i velké značky | E15.cz

Tomáš Čupr: Slevomat bude nabízet i velké značky

Tomáš Čupr: Slevomat bude nabízet i velké značky
Tomáš Čupr, Slevomat.cz
• 
ZDROJ: E15 Eduard Erben
2. srpna 2011 • 14:39
Slevomat, jednička na českém trhu slevových serverů, oznámil koupi většinového podílu v portálu Zapakatel, dvojky v segmentu. Spolu s menšinovým podílem v portálu Vykupto tak "impérium" Slevomatu v obratu dosáhne nadpolovičního podílu na trhu. Podle zakladatele Slevomatu Tomáše Čupra je snížení vysokého počtu slevových portálů nutné pro posílení důvěryhodnosti trhu a zlepšení kvality nabízených služeb. Naznačil také, že chce v nabídce posílit roli značkového zboží.

E15: Proč jste se rozhodli pro akvizici konkurenčního portálu Zapakatel?

V Česku je teď na malém písečku příliš mnoho slevových serverů a ta situace není zdravá pro nás ani naše obchodní partnery. My jsme se rozhodli, že pokud chceme být opravdovou jedničkou, musíme být nějakým způsobem za ten trh zodpovědní a vlastně ho ozdravit. Už na podzim jsme oznámili nákup 35 procent v portálu nabízejícícm slevové vouchery Vykupto. Zapakatel rychle rostl a dělal svou práci dobře. Bylo proto velmi brzo zřejmé, že pokud budeme chtít zachovat ten cíl konsolidace českého trhu slevových portálů, budeme muset přistoupit i k nějakému způsobu akvizice na straně Zapakatele.

E15: Jak moc se obě společnosti propojí?

Firmy budou fungovat s odděleným managementem. Chceme si tak zachovat zdravou konkurenční dravost. Ale třeba u marketingu dává velký smysl spojit rozpočty. Mohli bychom se tak dostat do top trojky největších inzerentů na internetu, takže bude jednodušší vyjednat mnohem lepší podmínky pro nákup reklamy.

E15: Plánujete nějakým způsobem rozšiřovat nabídku?

Spojením Slevomatu se Zapakatelem se zvětší celkový zásah. Co se týká třeba malých fitness studií a restaurací, tam to není zas tolik potřeba. Naše strategie do budoucna jsou ale velké brandy. My bychom se rádi stali distribučním kanálem například pro fastfoody nebo pro velké řetězce s oblečením. Se zásahem, který nyní máme, můžeme s čistým svědomím za těmi firmami přijít a nabídnout oslovení většího počtu lidí, než udělá třeba letáková kampaň nebo regál v obchodě.

Slevomat ve firmě Zapakatel koupil 51% podíl, obě firmy ale dál zůstávají oddělené.Slevomat ve firmě Zapakatel koupil 51% podíl, obě firmy ale dál zůstávají oddělené.Autor:
Slevomat ve firmě Zapakatel koupil 51% podíl, obě firmy ale dál zůstávají oddělené.

E15: Znamená to, že plánujete nabízet více slev na zboží a nestavět už tolik na zatím dominantních službách?

Myslím si, že zboží bude dělat v příštím roce velmi významné procento v našem objemu. Viděl bych to v desítkách procent. Teď v našich nabídkách tvoří jídlo zhruba 30 procent, cestování v sezóně taky asi 30 procent. Ukazuje se ale, že nabídky zboží přes slevové portály taky fungují. Groupon třeba nabízel v Británii televizi a za den se prodalo asi dva tisíce kusů. Byl to přitom starší model, který někdo potřeboval dostat ze skladů. Zboží má často vyšší výchozí cenu, takže v tom objemu tržeb pak může udělat poměrně významné procento.

E15: Na podzim jste naznačoval, že Slevomat budujete se záměrem ho poměrně rychle, v horizontu jednoho až dvou let, prodat. Mění se akvizicí Zapakatele tento pohled?

Touto transakcí jsme dosáhli objemu, který nám možná zaručuje, že byznys budeme moct dělat spíše dlouhodobě. Plánujeme dlouhodobý růst a udržení pozice, kterou máme. Když by ale přišla nějaká extrémně dobrá nabídka, tak prodej samozřejmě nemůžu vyloučit. Už to ale zkrátka není „za každou cenu to prodáme“.

Co si Češi přes slevové portály nejčastěji pořizují?

vouchery do restaurací a kaváren 33 procent
kosmetika a služby zaměřené na zdraví, hubnutí a krásu 28 procent
cestování a pobyty u moře 25 procent
služby nabízející sportovní aktivity 23 procent
zážitky (let balónem, jízda v rychlém autě, masáže atd.) 11 procent

Zdroj: KPMG ČR a Ipsos Tambor

E15: Plánujete ještě nějaké akvizice, ať už v Česku nebo v zahraničí?

Pokud nepřijde přímo nějaká fantastická příležitost, tak v Česku už dál kupovat neplánujeme. Sami tady aktivně nehledáme. O investicích v zahraničí určitě uvažujeme, na druhou stranu rozhodně neplánujeme zakládat nějakou novou pobočku. Zase bychom se vydali cestou akvizice. Aby to dávalo smysl, museli bychom koupit jedničku, nanejvýš hodně schopnou dvojku na trhu. Ale i na těch trzích, které jsou za Českem několik měsíců pozadu, je to poměrně drahá taškařice. Prostor vidíme třeba v Bulharsku, Maďarsku, Rumunsku. Přidat k Česku a Slovensku ještě dvě vlaječky by se nám určitě líbilo. Ale, jak říkám, je to ve fázi úvah, prioritou určitě v tuhle chvíli zůstává tuzemský trh.

E15: Hledáte i nové cesty jak zákazníky oslovovat?

Postupně chceme klást větší a větší důraz na mobilní verze našich webů, na mobilní transakce a na tzv. hyperlocal nakupování. To znamená oslovit potenciálního zákazníka ve chvíli, kdy je u provozovny, která nějakou slevu nabízí. Samozřejmě, že je to dlouhá cesta, protože rozšířenost smartphonů v Česku ještě zas tak velká není, nebo spíš používaní aplikací tohoto typu.

E15: Jaký očekáváte do budoucna vývoj trhu slevových portálů v Česku?

Ještě před několika měsíci jsme se na českém trhu potýkali zhruba s 350 konkurenty, dneska už jich je zhruba o stovku méně a to tempo snižování počtu slevových serverů je teď poměrně značné. Ukazuje se, že ten trh není tak jednoduchý, jak si mnozí nadšenci mysleli. Myslím si, že přes léto ještě 50 až 60 serverů z chvostu odpadne. To ale neznamená, že se trh jako takový zmenšuje. Loni, kdy se trh slevových serverů v Česku rozjížděl, byl obrat zhruba 330 milionů korun. Letos si myslíme, že velikost trhu dosáhne zhruba 1,8 až dvou miliard korun.

Systém hromadných slev na slevových portálech funguje tak, že sníženou cenu obchodníci nebo poskytovatelé služeb poskytnou poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Lidé získají výrazné slevy a podnikatelé zase pomocí tohoto systému zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají zboží starších kolekcí. Podnikatelé tímto způsobem mohou také propagovat své služby a zboží. Provozovatelé slevových serverů mají z prodaných poukázek provizi.

Podle lokálního průzkumu zaměřeného na nakupování Čechů na slevových serverech, který pro společnost KPMG Česká republika provedla výzkumná agentura Ipsos Tambor, využívá slevové servery 49 procent dospělé populace.

Autor: Ondřej Vrba
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!