Tomáš Kouřil: Tahounem výnosů operátora jsou mobilní data

Tomáš Kouřil:  Tahounem výnosů operátora jsou mobilní data
19. února 2015 • 14:30
Mobilní data představují pro operátory šanci vylepšit si neomezenými tarify zasažené výnosy. "Jednoznačným tahounem v oblasti výnosů jsou mobilní data," říká místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil. Sází však také na úspěch mobilní televize nebo klasické pevné připojení domácností

Je na výsledcích firmy stále „vidět“ dopad flat tarifů?

V našich výsledcích se nadále projevuje velmi konkurenční prostředí a pokračující tlak na ceny, zejména u mobilních hlasových služeb. Nicméně vyšší hodnotu, kterou nabízíme prostřednictvím jednoduchého a transparentního portfolia neomezených tarifů, již využívají všichni naši mobilní rezidentní zákazníci. Z čeho mám osobně největší radost, je, že jsme se v roce 2014 těšili historicky nejvyšší zákaznické důvěře. To dokládá i skutečnost, že naši loajální zákazníci v porovnání s předchozím rokem stále více volají a roste i celkový datový provoz v našich mobilních sítích.

Jak pomohlo nedávné propouštění zaměstnanců? Nebude zapotřebí další „zeštíhlení“, jak jej popsal na konci loňského roku pan ředitel Budník?

V průběhu loňského roku jsme prošli další fází restrukturalizace, jejímž hlavním cílem bylo zjednodušování. Začali jsme u vrcholového vedení, kde jsme snížili odměny meziročně téměř o polovinu. Naším cílem je, aby na všech úrovních byla co nejplošší organizační struktura. To znamená méně kroků k rozhodování a schvalování. I v roce 2015 budeme pokračovat v transformaci společnosti. Konkrétní plány zatím nebyly schváleny, proto je nyní ještě nemohu komentovat.

Čím/kterými službami byl dřívější propad kvůli neomezeným tarifům nahrazen? U kterých služeb ještě očekáváte růst příjmů?

Jednoznačným tahounem v oblasti výnosů jsou mobilní data, kde počet zákazníků meziročně vzrostl o 17 procent. Tento růst je podpořen faktem, že naši zákazníci kupují stále více telefony s podporou LTE technologie. Ty v předvánočním období tvořily více než 90 procent všech prodaných telefonů.

Osobně věřím i v úspěch naší televize O2 TV, která nabízí možnost shlédnout jakýkoliv pořad až 30 hodin zpětně, anglickou Premiere League a od podzimu zařadíme do programu rovněž Ligu Mistrů. Díky mobilní aplikaci O2 TV GO, kterou nabízíme zákazníkům bez ohledu na používaného operátora, si můžete vzít svoji televizi s sebou kamkoliv jedete.

Může snížení ceny za přenesená data motivovat klienty k vyššímu „datování“?

Mobilní data patří jednoznačně k oblastem, kde vidím růstový potenciál. Pokud jde o uspokojení potřeb domácností v oblasti vysokorychlostního internetu, domnívám se, že zde bude i do budoucna hrát hlavní roli fixní datové připojení. Už jen proto, že kapacita fixní sítě je daleko větší než té mobilní.

Mobilní data přinášejí zákazníkům nové možnosti a zvyšování rychlostí spolu s větším pokrytím tyto možnosti je rozšiřuje. Nicméně máte pravdu, nákup nového spektra pro datový přenos a samotné budování LTE sítě je velmi nákladné. Proto vidím paradox ve skutečnosti, že jsme jedním z mála odvětví, kde i přes významný nárůst spotřeby zákazníků dochází k poklesu cen.

Zmiňoval jste hledání efektivity firmy: co se podařilo změnit? Jaké změny ještě nastanou?

Již v roce 2014 jsme snížili celkové provozní náklady o zhruba 10 procent. Naším cílem už dávno nejsou jen pouze plošné škrty, úspor chceme dosáhnout prostřednictvím zjednodušování. Začali jsme zjednodušením nabídky mobilních tarifů, kde jsme jejich počet snížili z více než sta na tři základní. To vedlo ke zjednodušení obsluhy našich zákazníků na prodejních místech a v call centrech. Věřím, že toho si naši zákazníci již všimli.

Další oblastí, kterou bych rád v souvislosti s úsporami zmínil, je nákup. Zde se nám v loňském roce podařilo přejednat mnoho kontraktů s našimi dodavateli, díky čemuž v následujících letech na provozních a investičních nákladech ušetříme stamiliony korun.

Projevil se na výsledcích firmy dopad existence virtuálních operátorů? Pokud ano, jak moc?

Pro mne osobně jsou virtuální operátoři především o partnerství a jsem velmi rád, že jsme se pro tento obchodní model spojili s těmi správnými partnery. Vybrali jsme tři silné značky a společnou nabídkou oslovili více než polovinu zákazníků na tomto trhu, kde se pohybuje více než 70 hráčů.

Do čeho budete letos investovat (krom budování LTE)?

Investice do budování LTE sítě určitě bude patřit k těm hlavním oblastem, na které se v roce 2015 zaměříme. V roce 2015 výstavbu zrychlíme tak, že pokryjeme další dosud nepokryté části České republiky rychleji, než nám nařizují podmínky licence, kterou jsme loni získali. Letos budeme do LTE sítě investovat více než loni.

Co se týká dalších oblastí, budeme pokračovat v investicích, které povedou ke zlepšení a zrychlení fixního vysokorychlostního internetu. Zde chceme jít cestou rozšíření pokrytí technologií VDSL, což technicky znamená investice do výstavby takzvaných předsunutých DSLAMů a vectoringu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!