Vladimír Johanes: S ČEZ a se státem už nic neplánuji | E15.cz

Vladimír Johanes: S ČEZ a se státem už nic neplánuji

Vladimír Johanes: S ČEZ a se státem už nic neplánuji
Vladimír a Marek Johanesovi
• 
ZDROJ: e15/michael tomeš
31. srpna 2015 • 07:02
Roky byl Vladimír Johanes označován za šedou eminenci tuzemské energetiky a politiky. V éře, kdy v čele kolosu ČEZ stál Martin Roman, se prý bez něho nehnulo nic. V prvním velkém rozhovoru, který kdy Vladimír Johanes poskytl, vypravuje svou verzi příběhu. Spolu s ním odpovídal na otázky deníku E15 i jeho syn Marek.

Ještě s druhým synem Petrem se v současnosti rodina Johanesů pouští do budování mezinárodní investiční firmy Metatron zaměřené na investice do nových technologických a internetových projektů, na takzvaný venture kapitál.

E15: Jak vznikl název firmy? Původně Metatron označoval archanděla. Je v tom nějaká investiční metafyzika?

Marek Johanes: V našem jménu a logu je hodně symboliky. Metatron je archanděl, který mimo jiné dohlíží na celkový pokrok lidstva, tedy včetně technologického. V logu nad písmenem M je proto star, hvězda, která rodí nové hvězdy. Protože chceme naší prací a investicemi vytvářet úspěšné nové firmy budoucnosti – nové hvězdy.

E15: Co vás přivedlo ke vzniku Metatronu?

M. J.: Metatron jsem založil v roce 2011, kdy jsem odešel z poradenské společnosti A. T. Kearney. Myslel jsem si, že Metatron udělá jednu dvě investice a já se o ně budu starat. Bratr Petr ale mezitím začal úspěšně působit v Silicon Valley a podařilo se nám tam dostat k neuvěřitelně zajímavým projektům.

Na základě toho jsme v rodině během minulého roku dospěli k tomu, že bychom se této oblasti chtěli věnovat více. Vyústilo to do toho, že letos vstoupil do Metatronu bratr a táta.

E15: Dostanete kapitálovou injekci?

M. J.: Budeme oslovovat investory v zahraničí i v České republice. Diskutujeme s nimi nyní o různých strukturách, které bychom na to mohli využít. Intuitivně se nabízejí fondy, ale možností je víc.

E15: Kam to společnost posune?

Vladimír Johanes: Vložili jsme do Metatronu naše rodinné peníze a vstoupili jsme do čtyř projektů, v nichž jsme na začátku. Teď jdeme do fáze hledání externích zdrojů. Jsme investiční rodinný butik. Nechceme mít čtyřicet projektů. Teď je správný moment začít to vysvětlovat externím investorům.

Tím, že jsme už do projektů investovali, rozvíjíme je a věříme jim, jsme svou práci odvedli. Když se to podaří a prodá se pak třeba za půl miliardy dolarů, tak jsme pětadvacetinásobně zhodnotili naši malinkou investici ze začátku.

E15: S kým budete investovat?

M. J.: V současnosti se obracíme na bohaté rodinné fondy v západní Evropě i na západoevropské institucionální investory. Začali jsme se s nimi bavit o tom, jestli chtějí dělat venture kapitál a zda mu rozumějí. Zjistili jsme, že poptávka skutečně je.

Nyní se s těmito investory bavíme o tom, jaké optimální struktury by chtěli mít nastavené pro realizaci investic. Snažíme se tedy najít symbiózu mezi tím, co je důležité pro další fungování Metatronu, a požadavky investorů na ochranu investic nebo ziskovosti.

Marek Johanes: Je normální, že Tesla, která ročně prodává desítky až stovky tisíc aut, má valuaci přes 30 miliard dolarů a General Motors, který prodá přes deset milionů aut, má valuaci kolem 50 miliard dolarů?

E15: Proč jste se rozhodli mít těžiště v USA?

V. J.: Určitě jsme od začátku věděli, že těžiště činnosti má být právě tam. Hlavním důvodem je, že projekty ze Silicon Valley mají okamžitou globální trajektorii a to je to, co chceme dělat. V České republice a ve střední Evropě je složité najít projekt, který by měl okamžitý globální rozměr.

Jsme v unikátní době, kdy jsme díky technologickému vývoji poprvé schopni zakládat a spouštět společnosti s globálním přesahem. Nějakou aplikaci si najednou může stáhnout miliarda lidí.

E15: Odhalíte investiční strategii?

M. J.: Naše investiční strategie je založena na několika pilířích. Zaprvé: vybíráme projekty výrazně inovativní, s globálním přesahem a pozitivním dopadem. Zadruhé: ke každé investici se chováme, jako by byla naše jediná. Příležitosti analyzujeme týdny až měsíce.

Zatřetí: jsme aktivním investorem. S projekty jsme v neustálém kontaktu, řešíme se zakladateli klíčové strategické otázky. Proto o sobě říkáme, že jsme investiční butik. Chceme jít cestou menšího portfolia, ale být na ně plně zaměření, chápat je, aktivně na něm pracovat.

E15: S jakým výnosem počítáte?

V. J.: Dlouho jsme se o tom bavili, a přestože to může být zavádějící, dospěli jsme k tomu, že každá naše investice poroste ročně minimálně dvaapůlkrát až třikrát. V každém případě venture kapitál nefunguje jako private equity, že máte nějaký hrubý zisk na začátku investice a další podobná čísla, ale na růstu hodnoty. Tam je pochopitelně vždy velký otazník u valuace.

E15: Hrozí technologická bublina?

M. J.: Je tu několik indikátorů, které naznačují, že by trh mohl být přehřátý, protože v Silicon Valley je hodně kapitálu. Do venture kapitálu investují i velcí institucionální investoři, kteří s tím nemají žádné zkušenosti a hledají globální projekty s velkou návratností. Například různé private equity nebo hedgeové fondy.

Z toho vyplývají otázky typu, jestli je normální, že Tesla, která ročně prodává desítky až stovky tisíc aut, má valuaci přes 30 miliard dolarů a General Motors, který prodá přes deset milionů aut, má valuaci kolem 50 miliard dolarů. Jak může mít Tesla více než polovinu hodnoty General Motors?

E15: Je možné bublině uniknout?

M. J.: Když se například u Twitteru mluví o hodnotě kolem 100 miliard dolarů, jeho ekonomická výkonnost tomu sice neodpovídá, má však obrovské množství uživatelů. A to nějaká hodnota je. Nemáme na to však zatím valuační modely. Valuace těchto firem tedy spočívají na víře, že najdou buď úspěšný exitový moment, nebo se překlopí do firem s úspěšným byznysovým modelem na globální škále.

Pokud se to povede, bublina to není. Stěžejní bude, co se za příštích pět let stane se společnostmi s valuací nad miliardu dolarů.

Vladimír JohanesVladimír JohanesAutor: e15/michael tomeš
Vladimír Johanes

E15: Půjdete si k investorům pro nový kapitál. Mohou tomu pomoci vaše kontakty a zkušenosti z českého byznysu?

V. J.: Spíš z mezinárodního, ale v Česku určitě, je to jedna z věcí, kde mohu firmě pomoci. Chystám se na schůzky s velkými českými investičními skupinami, ale moc si od toho neslibuji. Venture kapitál zatím příliš neodpovídá jejich filozofii.

E15: Objevily se informace, že patříte mezi miliardáře. Je to tak?

V. J.: To by se mi líbilo, ale je to blbost. Vydělal jsem nízké stovky milionů korun a normálně jsem je zdanil. Mé angažmá ve státních službách z toho nepředstavuje ani deset procent.

Desítky milionů korun jsem si vydělal ještě v reklamní společnosti Grey, jejíž středoevropskou pobočku jsem dvanáct let řídil. Přes sto milionů jsem vydělal hlavně prací na projektech pro společnosti vlastněné nebo spolupracující s Britem Sushovanem Ghoshem, který je velkým komoditním obchodníkem a individuálním poradcem, a prací pro americkou mezinárodní poradenskou firmu Bain & Company.

E15: Znamená pro vás Metatron zcela novou životní kapitolu?

V. J.: Život se mi mění po dekádách. Po revoluci jsem řídil reklamku, v roce 2003 mě oslovil tým tehdejšího ministra průmyslu Milana Urbana, takže jsem šel na ministerstvo jako externí poradce. Již tehdy jsem dělal, čemu se věnuji dosud. Tedy pomoci českým firmám v průniku do zahraničí.

V rámci toho jsem potkal ČEZ, ČEPS nebo Škodu Praha, které jsem pomáhal s elektrárnami ve Vietnamu či s jadernou elektrárnou na Slovensku. Můj příjem z této strany byl za těch deset let, kdy jsem byl se státem nějak spojený, daný jen účastí v dozorčích radách a velmi malými mandáty externího poradce. Neměl jsem zde žádné tajné poradenské smlouvy. A teď načínám novou kapitolu se svými syny.

E15: Prý jste s Martinem Romanem a Danielem Benešem tvořili triumvirát, který rozhodoval o všem, co se v ČEZ a kolem něho dělo?

V. J.: Podle Googlu jsem byl šéf-lobbista ČEZ, ale tak to nebylo. Jako poradce ministerstva průmyslu jsem jezdil na mise s ministry a snažil jsem se firmám vytvořit dobré podmínky. A když se takto stále pohybujete v určitém prostředí, jste vidět a z toho pak možná vznikaly různé zprávy. Martina Romana samozřejmě znám dobře, ale poznali jsme se až poté, co přišel do ČEZ.

E15: A co kauza Toskánsko? Tedy v roce 2009 probíraná dovolená tehdejších politiků a lidí kolem ČEZ?

V. J.: V Toskánsku je jediná nemovitost, kterou mám. Co se týče zmíněné dovolené, byla to profesionálně zorganizovaná zpravodajská aféra. Byl jsem tam, ale nikoho jsem nezval. Byla to velká životní zkušenost, kdy se najednou dostanete do špionážní provokace. Příjemné to nebylo, ale nebyl jsem v žádné funkci, takže mi to nijak neuškodilo.

E15: Angažujete se ještě nějak v energetice? Někdo zmínil, že váš odchod z tohoto prostředí byla jen kamufláž.

V. J.: To už je pryč, nedělám nic s ČEZ ani se státem a ani to neplánuji. V současnosti žiju jen Metatronem. Až tento projekt stabilizujeme, možná bych se zase pustil do něčeho dalšího. Přátelé, kteří se pohybují v průmyslu, mě podobně jako tehdy MPO zvou, abych jim pomohl v zahraničí.

České inženýrství a projektování se v zahraničí velmi cení a já v tom vidím stále potenciál. Například Turecko se bude skokově rozvíjet a v tamních odlehlých oblastech bude potřeba řešit například nakládání s odpadky a s tím související budování kogeneračních jednotek. Tam bych viděl prostor pro zapojení českých inženýrů a strojařů.

Vladimír Johanes (56)
Dvanáct let vedl středoevropskou pobočku reklamní skupiny Grey. V roce 2003 začal jako poradce působit na ministerstvu průmyslu, odkud získal vliv mimo jiné na dění v energetice. Do konce roku 2013 byl šéfem dozorčí rady Škody Praha, dceřiné firmy ČEZ. Loni skončil i v dozorčí radě další státní firmy ČEPS.
Marek Johanes (30)
Vystudoval v Londýně Cass Business School. Působil v poradenské společnosti A. T. Kearney. Do oblasti nových technologií a inovací se pustil v roce 2011.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!