Zbyněk Kovář: Tradiční pivo už nemá tak neotřesitelnou pozici | E15.cz

Zbyněk Kovář: Tradiční pivo už nemá tak neotřesitelnou pozici

Zbyněk Kovář: Tradiční pivo už nemá tak neotřesitelnou pozici
Zbyněk Kovář
• 
ZDROJ: E15 Michael Tomeš

Dušan Kütner

Výroba piva loni po třech letech poklesu stoupla. „Pořád je vidět, že ekonomická situace není pro spotřebitele lepší, než byla před rokem. Na druhé straně loňský růst v celém pivovarském odvětví vytváří solidní důvěru, že to nejhorší je za námi,“ říká Zbyněk Kovář, generální ředitel Pivovarů Staropramen, druhé největší pivovarské skupiny v Česku.

* E15: Co loňský růst způsobilo?

Hlavním motorem byly inovace, zejména pohodlná balení, jako je plastová lahev a nové typy piv, přičemž jsem přesvědčen, že velkým motorem růstu byl právě Staropramen a jeho ochucený Cool Lemon. Spotřeba tradičních piv už tak růžová nebyla. Ani letos se nedá očekávat nějaký výrazný nárůst. Ale když bude rozumné počasí a vláda nerozhodne něco, co by zásadně ovlivnilo příjem spotřebitelů, další pokles by nastat neměl.

* E15: Na pokles spotřeby v roce 2010 mělo vliv tehdejší zvýšení spotřební daně na pivo. Na začátku roku jste opět zdražili sudové a tankové pivo, posléze i lahvové, v průměru o tři procenta. V některých podnicích už stojí obyčejná desítka až 28 korun. Neodrazujete tím zákazníky?

Podle našich průzkumů je průměrná cena točeného světlého piva, lidově desítky, mezi 22 a 23 korunami. Je potřeba vzít v úvahu růst cen surovin. Zvedly se například ceny pečiva a dalšího zboží, které se vyrábí z obilovin, jejichž ceny vzrostly velice významně. A klíčovou surovinou pro výrobu piva je ječmen, takže stoupla cena vstupů pro výrobu. Důležité je tak podívat se na srovnání s inflací. Téměř všechny pivovary včetně nás při posledním zdražení zdražovaly zhruba ve výši inflace. V době zvýšení spotřební daně na pivo přede dvěma lety ale pivo podražilo více než vše ostatní. V té době nezaměstnanost rostla a příjem lidí klesal a do toho se zvýšila cena piva, což se projevilo na propadu celého trhu s pivem. Druhým důvodem tehdejšího poklesu byl i odliv turistů, kteří jsou již ale v současné době zpátky.

* E15: Samotným Pivovarům Staropramen stouply loni prodeje o osm procent. Co se na nich projevilo nejvíce?

Stouply nám prodeje na domácím trhu i export. Na domácím trhu nárůst jednoznačně způsobily inovace, to znamená ochucené pivo a investice do nové linky na stáčení piva do plastových lahví. Na zahraničních trzích se nám pak daří uzavírat nové smlouvy. Loni opět několik zemí přibylo, například Francie, Rumunsko, Černá Hora, Řecko, zajímavá je také Jižní Korea a Vietnam. Nyní je Staropramen k dostání ve více než 35 státech.

* E15: Byly by vaše prodejní výsledky za poslední tři roky lepší, kdyby nebylo boomu malých a minipivovarů, kterých je nyní přes 130?

Z dlouhodobého pohledu pěti deseti let zpátky musím říct, že se nám daří bez ohledu na to, co dělá konkurence. Důležité je, co se děje se spotřebitelem, jak se mění jeho preference.

* E15: Jinak řečeno – ubírají vám malé pivovary a minipivovary zákazníky tím, že cílí na kategorii speciálů, které ostatně v minulosti vyráběl a stále vyrábí i Staropramen – Velvet, Granát, kdysi Kelt?

Zákazníky si nekrademe. Myslím, že se vzájemně dobře doplňujeme. Jsme relativně velký pivovar, veškerou výrobu máme postavenu tak, že nemůžeme dělat malá množství. Nejsme schopni a není to naším záměrem konkurovat pivovarům, které vaří pivo v řádech jednotek či desítek hektolitrů. Ovšem když se podíváte napříč naším portfoliem, máme jen pod Staropramenem deset různých druhů piv včetně dnes již dvou piv s příchutí ovoce. Pro nás jako pivovarníky jsou daleko větší konkurencí ostatní kategorie nápojů, alkoholických i nealkoholických.

* E15: Když vidíte nárůst zájmu o silnější speciály, nechcete oprášit značku Kelt či oživit značku Velvet, která měla před deseti patnácti lety velký úspěch?

Daleko větší potenciál růstu vidím v osvěžujících pivech, ochucených či nefiltrovaných, než ve speciálech. To je sice také rostoucí segment, ale proto, že je tam hodně různých malých speciálů.

* E15: V minulosti tady už několik pokusů prorazit s ochucenými pivem typu radler bylo, žádný se však nepovedl. Co se změnilo?

Změnil se spotřebitel. Generace tradičních pijáků piva, kteří si po práci pomalu každý den přišli sednout do hospody a dali si jedno až tři piva, ubývá. Je nahrazována mladší generací, která je zvyklá žít mnohem pestřeji a způsoby zábavy má širší. Tradiční pivo už nemá tak neotřesitelnou pozici v repertoáru nynějších dvacátníků třicátníků, jako mělo před dvaceti lety.

* E15: Několik let klesají prodeje piva v restauracích, naopak stoupá prodej piva baleného. Projevuje se tento trend i u vás?

To ovlivňuje celé odvětví. Dobrá zpráva může být, že pokles prodeje sudového piva se zejména ve druhé polovině roku zastavil, v některých chvílích vykazoval i růst. Jsem přesvědčen, že tradiční česká hospoda nikdy nevymizí z repertoáru spotřebitele. Zůstane zde, jen se zrovna přeskupují síly. Může přijít situace, kdy se to zase obrátí a prodeje točeného piva porostou. Záleží to i na nás pivovarnících, jaké novinky nabídneme.

Zbyněk KovářZbyněk KovářAutor: E15 Michael Tomeš

* E15: Spíše jsem myslel, proč lidé přestali chodit do restaurací a hospod? I podle průzkumů agentur klesá počet podniků s čepovaným pivem…

Prodej v hospodách poklesl, ale pořád je velice zajímavý. Pivo je v nich stále nejdůležitějším nápojem. Hodně to závisí na tom, kolik mají lidé peněz. V době, kdy roste nezaměstnanost, spotřebitel šetří, hledá levnější alternativy. Což v Česku neznamená, že by utíkal od kvalitního českého piva k méně kvalitnímu. Spíše vidíme, že méně kupuje tu svou značku v restauracích a více v obchodě. Ale tento přesun, který byl dramatický zejména v letech 2008 až 2010, se zpomaluje.

* E15: Jak se vyvíjel prodej značkové lodi Staropramenu, Braníku a Ostravaru?

Staropramen měl loni díky novinkám rekordní rok, podle informací, které jsme byli schopni dohledat, jsme v historii nikdy neprodali více piva pod značkou Staropramen. Stejně tak Braník měl loni rekordní rok. Ostravar je velmi důležitá značka v regionu severní Moravy. Vzhledem k tomu, že máme linku na plastové obaly, jsme schopni nabídnout Ostravar i v tomto dnes důležitém typu balení. Jeho nástup byl později, a proto očekáváme, že se růstový trend projeví až letos.

* E15: Jaký je podíl pivovaru Smíchov a pivovaru Ostravar na celkovém výstavu Pivovarů Staropramen?

Tyto podíly nezveřejňujeme. Důvod je jednoduchý, i naše konkurence se rozhodla, že bude dávat jen agregované údaje o výstavu. Je to dohoda i na úrovni svazu pivovarů.

* E15: Nakolik je vytížen pivovar na Smíchově a naplněna jeho kapacita?

Ani tato čísla nezveřejňujeme. Po loňských výsledcích, kdy náš celkový prodej stoupl o osm procent, jsme na číslech, se kterými jsme spokojeni. Kapacita je vytížená natolik, aby provozy běžely efektivně. Pro pivovar je ideální, když nemusí vypínat a znovu zahřívat varny. Čím více vyrábí, tím méně energií spotřebovává na jeden půllitr piva. Stále máme dostatečnou kapacitu připravenou k růstu, pokud ji nebudeme mít, jsme připraveni investovat do zvyšování kapacity. Prostory na to máme.

* E15: O zvýšení počtu pivovarů neuvažujete? Občas se nějaký menší pivovar na prodej objeví…

V tuto chvíli k tomu není důvod.

* E15: Češi jsou stále první na světě ve spotřebě piva na hlavu, byť už to není 160 litrů ročně, ale asi 144. Podle šéfa svazu pivovarů se doba spotřeby 160 litrů na hlavu již nikdy nevrátí. Souhlasíte?

Moje životní zkušenost říká nikdy neříkej nikdy. Můžeme přijít se spoustou nápadů, které prodej piva oživí. Je možné, že ode dneška za deset let se může stát, že spotřeba bude vyšší než 160 litrů na hlavu. Staropramen je tady od roku 1869 a jsem přesvědčen, že kdybychom se tehdy ptali sládků a správní rady pivovaru, jaké jsou jejich vize, také by asi nedokázali říct, že za dvacet třicet let budou zdvojnásobovat či zdesetinásobovat výstavy.

* E15: Dostali jste se na chorvatský a srbský trh. Pomohl vám v tom váš vlastník, skupina StarBev, která vlastní pivovary v sedmi zemích střední a východní Evropy?

Jednoznačně ano. Pro úspěch značky mimo domácí teritorium jsou potřeba dvě věci – produkt musí být dobrý a zajímavý a musí lidem něco asociovat. Staropramen pochází z Česka, z Prahy, a těžíme z toho, že lidé v něm vidí zástupce slavného českého piva. Za druhé potřebujete partnera, který je schopen na tamním trhu dostat pivo ke spotřebiteli, do barů, restaurací či obchodů. Pokud jste součástí nějaké skupiny, je to daleko snazší, protože místní pivovar má v dané zemi vlastní distribuční síť.

* E15: Říkáte české pivo, ale Staropramen nevyužívá chráněného zeměpisného označení Evropské unie České pivo. Proč?

Pro někoho, zejména pro menší pivovary, to může být zajímavý způsob, jak o sobě něco říct, když například nemají velkou či silnou značku nebo se nemůžou dostat na nějaký trh, protože tam nemají dobrého partnera. Když se podíváte, kdo Staropramen vyrábí, kde se vyrábí, jací lidé jej dělají, nemůže být pochyb, že je to české pivo. Nemyslíme si proto, že by konkrétně nám používání označení České pivo pomohlo.

* E15: Také byste museli upravit surovinovou skladbu piva…

Kdo chce používat označení České pivo, musí dodržovat určité postupy a suroviny. To s sebou nese množství energie a nákladů na audity a kontroly, zda jste použili přesně to, co je napsáno v manuálu. Jsou pivovary, které jsou přesvědčeny, že to zvýší atraktivitu jejich piva. Náš pohled je jiný, netvrdím, že je lepší nebo horší. Umím si představit, že kdybych byl v čele jiného pivovaru, budu se snažit tuto značku získat.

* E15: Neuvažujete o tom požádat o vlastní chráněné označení EU, třeba Smíchovské, Pražské nebo Ostravské pivo?

To je zajímavý nápad a možná to budeme muset prověřit. Smíchovské pivo by možná bylo zajímavé chráněné označení.

* E15: StarBev loni podepsal několik strategických partnerství, mimo jiné s firmami Spaten a Carlsberg, na jejichž základě bude Staropramen distribuován v USA a Velké Británii. Projevilo se to nějak?

Ve Spojených státech máme nového importéra a jsme přesvědčeni, že s ním budeme schopni nabídnout pivo většímu okruhu spotřebitelů, do více států USA. Ve Velké Británii se také doufám dostaneme dál, protože Staropramen je velkou prémiovou značkou v Londýně, často se s ním setkáte i v točené podobě.

* E15: Snaží se pivovary StarBevu v zemích střední a východní Evropy dostat do Česka?

Každá ze značek skupiny StarBev má samozřejmě své exporty, ale žádná v rozsahu jako Staropramen. Ten je vlajkovou lodí skupiny, globální značkou, u které chceme, aby byla dostupná téměř na celém světě. Jinou takovou značku v rámci skupiny StarBev nemáme.

Zbyněk Kovář (38)

Rodák ze Žatce. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze se specializací na finance, profesní kariéru zahájil v poradenské firmě Arthur Andersen. Do společnosti Pivovary Staropramen nastoupil v roce 2000, generálním ředitelem firmy se stal o osm let později. Před nástupem do této pozice prošel ve firmě postupně různými pozicemi v odděleních financí, marketingu, trade marketingu a zejména obchodu. Je ženatý, má dvě děti.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!