Zdeněk Rinth: Kara buduje silnou módní skupinu | E15.cz

Zdeněk Rinth: Kara buduje silnou módní skupinu

Zdeněk Rinth: Kara buduje silnou módní skupinu
19. února 2013 • 11:30
Reklamu s liškou proskakující papírem si pamatuje jistě každý, kdo byl před rokem 1989 byť jen trochu schopný vnímat televizní reklamy. V následující dekádě měla ale Kara Trutnov na kahánku. Nový život jí vdechl o pár let později Zdeněk Rinth, aktuálně jediný majitel firmy. Nyní z ní vytváří módní skupinu, jejíž obzor sahá už mnohem dál než jen ke kožichům.

E15: Už jste dokončili loni zahájenou fúzi se sítí Galex?

Fúze je uzavřená, takže nyní jsme jedna firma Kara, která provozuje dvě sítě prodejen Kara a Galex. Podstatou fúze ale je, aby se obě značky prolnuly a splynuly. Nechceme provozovat odděleně dvě značky. To znamená, že v Kaře chceme prodávat koženou galanterii Galex a naopak Galex chceme ovlivnit z hlediska Kary. Ne snad v tom směru, že bychom v prodejnách Galexu prodávali konfekci, ale chceme tam dávat například víc kožených kabelek a uplatnit naši odbornost v kůži. Pokud se toto podaří, tak fúze bude úspěšná. Neúspěšná by byla, kdybychom nadále provozovali odděleně dvě sítě.

E15: Podařilo se vám v převzatých prodejnách udržet tržby?

Ne, došlo tam k mírnému poklesu tržeb, ale zvýšila se efektivita prodeje.

E15: Značku Galex si ponecháte?

Značka Galex zatím zůstává. Chystáme však zcela nový koncept společných prodejen s pracovním názvem Kara– Galex. Tyto nové prodejny budou větší a budou prodávat zboží obou značek. V letošním roce plánujeme otevřít 12 obchodů a některé z nich už vzniknou v rámci tohoto nového konceptu. Pilotní prodejnu, kde je jak kožešinová, tak kožená konfekce, galanterie a boty, jsme otevřeli v Jihlavě. V další etapě, ale to nebude v nejbližším roce, chceme jít se zbožím Galexu také na Slovensko.

E15: Co plánujete s původními obchody Kary?

Zhruba polovina prodejen Kary nyní bude procházet kompletní rekonstrukcí. Spolu s nově otevřenými obchody jde jen letos o investici kolem 25 milionů korun. Příští rok chceme pokračovat v modernizaci dalších prodejen, a to včetně Galexu.

E15: Proč jste se vlastně rozhodli pro expanzi?

Původní síť 32 prodejen v České republice pokrývala naši malou hezkou zemi docela dobře. Protože v malých městech bychom se neuživili, tak jsme mohli mít obchody jen ve větších městech. V kožešnictví tak už nebylo kam dál expandovat. Takže jsme se začali dívat, jak bychom mohli dál růst, a pochopitelně jsme skončili u akvizic. První byl Galex, o dalších jednáme.

E15: Koho máte v hledáčku? Prý usilujete například o získání kontrolního balíku v pietro filipi…

O pietro filipi jsem zájem skutečně měl, chtěl jsem tam odkoupit většinový podíl, který drží Genesis Capital. Dali jsme regulérní nabídku se vším všudy, ale byla odmítnuta bez jakéhokoli protinávrhu a tím to zatím skončilo. Ohledně pietro filipi tak nyní žádné jednání neběží, avšak je to pro nás stále zajímavý cíl. O dalších akvizicích jednáme. Důležité ale je, že nikam nespěcháme.

E15: Do jakých segmentů trhu máte namířeno?

Stále zvažujeme expanzi v odívání, případné akvizice by doplnily náš stávající sortiment. Jednáme ale i o vstupu do segmentu, který je od našeho současného zaměření hodně vzdálený. Zatím nemůžu být konkrétnější. Dohoda by ale mohla být uzavřena ještě letos.

E15: Kam až chcete růst? Jak bude vypadat firma na konci vašich akvizičních aktivit?

Podstata je v tom, že sortiment Galexu ke Kaře pasuje. Ke koženému oblečení, kožešinám a kožené konfekci není nic bližšího než kožená galanterie. A sázíme na to, že se oba segmenty budou pozitivně ovlivňovat. Další možnosti vidíme v dámském a pánském oblečení. Tam kdybychom se teď rozšířili, tak by šlo také o oblast, která je k nám blízko. Rovněž bychom tím vyvážili závislost na sezonních prodejích, protože přes léto vám kožešiny nikdo z rukou nerve.

E15: A samotný váš cíl vypadá jak?

Cílem je vytvořit Kara Group, jejíž jednotlivé části budou více či méně silně provázané. Mohlo by jít o skupinu zhruba s miliardovým obratem. Jsem totiž přesvědčen, a poslední vývoj to potvrzuje, že jen silné firmy a skupiny mají šanci na trhu něčeho dosáhnout.

E15: Jak akvizice financujete?

Dosud jsme všechno zvládli z vlastních zdrojů, a to včetně investic do remodelingu prodejen. Pokud jde ale o nadcházející větší akvizice, tak ty zaplatíme z vlastních peněz jen částečně. Máme uzavřenou předběžnou dohodu o akvizičním financování s bankou, která je tomu velmi nakloněna.

E15: Pokud zohledníme Galex a rozjednané nákupy, o jakém investičním objemu se bavíme?

Určitě jsme připraveni investovat klidně během jednoho měsíce částku výrazně přesahující 100 milionů korun. Peníze jsou připravené a nehrozí, že by jednání vázla na nich.

E15: Neuvažujete o posílení skupiny prostřednictvím nějakého investora?

Investoři se o nás zajímají. Měli jsme dokonce i jednání, které mělo vážnější charakter, ale úspěšně to nedopadlo, protože jsem nakonec řekl ne. A to navzdory poměrně zajímavé částce, kterou investor nabízel. Zkrátka investora teď nepotřebujeme. Momentálně chci firmu rozvíjet a nikoli prodávat.

E15: Chcete směřovat také na zahraniční trhy?

Zatím ne. Zkoušeli jsme něco v Polsku, ale odtud jsme se stáhli. Zatím tedy uvažujeme jen v mantinelech Česka a Slovenska.

E15: Osvědčila se vám sázka na to mít většinu prodejen v obchodních centrech? Některá na tom nejsou s návštěvností zrovna nejlépe…

Máme výhodu, že s širším maloobchodem jsme začali v roce 1996 v Priorech, poté jsme začali přecházet do postupně vznikajících nákupních center. Obecně se nám tato cesta určitě osvědčila. Ale samozřejmě že tu jsou vedle vynikajících obchodních center také dobrá centra a obchodní centra, která živoří. Jsme i v obchodních centrech, kde už jen čekáme, až nám skončí nájem. Odešli jsme například z nákupního centra Šestka.

E15: Je váš segment odolný vůči klesajícím útratám spotřebitelů?

Rozhodně ne. Naše zboží je zbytného charakteru. Bez toho se každá rodina lehce obejde. Takže je naopak na pokles maloobchodních tržeb silně háklivý. Ale díky našemu postavení na trhu se nám daří tyto negativní vlivy přece jen trochu mírnit.

E15: Jak se slabší trh odrazil na vašich tržbách? Už předloni jste klesli asi o čtyři procenta…

Loni jsme vykázali další pokles tržeb asi o 4,5 procenta, ale není to nic strašného. Mírně nám klesl i provozní zisk, ale stále je to výsledek, který by nám podle naší financující banky mohly jiné firmy závidět. Pro letošní rok je už náš plán v tržbách i zisku jednoznačně prorůstový. Naplno už by se měly projevit synergické efekty Kara–Galex.

E15: Kvůli poklesu trhu jste už dříve museli zavřít výrobu v Hlinsku a v Praze, stačí vám nyní kapacitně jediná výrobna v Trutnově?

Jen Trutnov by nám samozřejmě nestačil, všechno tady v republice nejsme schopni vyrobit. Vyrábíme i v zahraničí, například na Slovensku. Jde o dodavatele, kteří pro nás vyrábějí z našich návrhů a z našich materiálů. V některých z těchto dodavatelských firem v Evropě i jinde vlastníme významný podíl.

E15: Odkud nakupujete suroviny?

Svět kůže a kožešin je odkázaný na surovinové zdroje, které v Česku nejsou téměř žádné a v Evropě minimální. Když děláte paleto z amerického bizama, tak amerického bizama koupíte jen v Americe. Surovinu musíme získávat po světě, z domácích zdrojů nemáme kromě králičiny skoro nic.

Zdeněk Rinth (61)

V kožešnictví působí celý studijní i pracovní život. Před rokem 1989 pracoval ve státním podniku Kara. V roce 1990 založil vlastní společnost Boemia Pelli, později přejmenovanou na Kožešiny Trutnov. V roce 2003 firmu transformoval na akciovou společnost Kara Trutnov. Loni koupil síť s koženou galanterií a obuví Galex.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!